Geplaatst: 24 september24 Sep Alle volken zijn ingewinterd met voldoende voer. Rust tot maart 2026. Tussendoor nog wel even oxaalzuur verdampen. Hopelijk komt alles goed de winter door.
Geplaatst: 25 september25 Sep Hier ook alles ingewinterd, behalve 1 volk waar ze blijkbaar behoefte hadden aan een nieuw koninginnetje. Ik vond afgelopen week 1 uitgelopen moerdop (maar geen zwerm), dus dan denk ik een stille wissel. Ik heb er al een zesramer met koningin naast gezet om mee samen te voegen want ik acht de kans klein dat hier nog een bevrucht koninginnetje uit gaat komen. Volgende week nog checken op eitjes, maar als die er niet zijn dan voeg ik ze toch echt samen. Aangezien dit een eerste keer gaat zijn: iemand nog tips hiervoor? Ik dacht de broedramen met opzittende bijen gewoon om-en-om te hangen in de grote kast en er nog 4 sluitramen in te hangen bovenin. Of toch beter uitgebouwde ramen erbij en nog wat extra voeren? Beide volken hebben nu nog behoorlijk aantallen bijen en ook flink wat voer in de ramen die ze nu hebben.
Geplaatst: 26 september26 Sep Lieke, Dit lijkt mij geen goed plan. Voor je het weet verlies je twee volken. Je kunt pas samenvoegen als je de late koningin uit het volk hebt verwijderd. Er zijn nog darren en komende week wordt het weer mooi weer. Bevruchting zal geen probleem zijn.
Geplaatst: 26 september26 Sep Hier nog bezig met voeren. Meeste volken zijn hebben al genoeg voer opgenomen.@Liekie ik acht de kans klein dat die koningin nog goed bevrucht raakt. Als er nog darren zijn, van welke kwaliteit en zijn er nog voldoende? Ik zou die koningin opruimen en dan verenigen. Jaren geleden had ik ook zo'n koningin, mooi gesloten broed, maar in het voorjaar toch darrenbroedig. In mijn volken zijn niet of nauwelijks nog darren.
Geplaatst: 26 september26 Sep In het betreffende volk zag ik wel nog darren lopen en in andere volken ook nog wel enkele, dus ik heb ook nog wel wat hoop, maar de kwaliteit zal wellicht wel minder zijn. Het volk was heel rustig en prettig om in te werken maar ik kon het nieuwe koninginnetje toch niet vinden, anders had ik haar al meteen gegrepen. Komende week een goede inspectie doen. Bij eitjes voeg ik niks samen een kijk ik na de winter hoe het is gegaan. Bij geen eitjes wil ik de koningin vinden en eruit halen en samenvoegen met de 6ramer, maar als dat niet lukt, wat dan... Keuzes keuzes. Dit is ook meteen het interessante van imkeren. Geen volk is hetzelfde! Dank voor de adviezen! Ook verschillende verwachtingen zijn waardevol. Ik hoop op nog wat mooie dagen voor dit volk!
Geplaatst: 26 september26 Sep 1 uur terug, Liekie zei:Keuzes keuzes. Dit is ook meteen het interessante van imkeren. Geen volk is hetzelfde!Dat is het leuke, maar ook weer het rare van de bijtjes! Ze lijken op elkaar, maar toch ook weer totaal niet!Voor wat de rustige bijtjes betreft, kweek je daar ook van na ofzo?
Geplaatst: 29 september29 Sep Alsof ze wist dat het een now-or-never moment was, vandaag vond ik eitjes EN larven in het volk met de moerwissel! Dus ik denk dat mevrouw precies is gaan leggen toen ik vorige week de kast bezorgd dichtmaakte. Ze is dus bevrucht geraakt. Ik waag het er maar op dat ze door de winter komt zo. Maar nu heb ik weer een nieuwe uitdaging. De koningin van dat zesramertje dat ik wilde verenigen is nu gestopt met leggen. Ik heb denk ik niet goed op zitten letten, want er is niet eens meer uitlopend broed te zien, zo lang is ze al gestopt met leggen. Ze loopt ook over de gesloten honingcellen. Enig idee wat er hier nu weer aan de hand is? Ik heb haar al op een leeg raam gezet, maar dat veranderde niets. Misschien een raam broed inhangen om te laten zien dat broed best prettig is...? Of maar weghalen en dan toch verenigen met het volk met het nieuwe koninginnetje? Keuzes keuzes!En wat betreft de vraag van @Tjeerd ik teel (nog) geen koninginnen, dat is denk ik de beste manier om de eigenschappen van je volken te 'sturen'. Misschien dat ik dat in de toekomst nog eens wil gaan doen, maar nu nog niet. Ik probeer al mijn volken zo goed mogelijk te verzorgen en ben nog niet zo bezig met kweken.
Geplaatst: 30 september30 Sep Mooi dat ze nog aan de leg is gegaan. Het andere volk is gewoon al uit het broed. Ik heb ook meerdere volken die al uit het broed waren, maar door klimop weer aan de leg zijn gegaan. Het valt me op dat de overwinteringssterkte vooral per stand wisselend is. Op de ene stand zijn ze al in winter modus met niet of nauwelijks broed en kleinere volken, op de andere stand nog hele sterke volken met sommige nog veel broed.Koninginnen telen is een breed begrip, als je afleggers maakt van je beste volk doe je ook een koninginnenteelt. Hetzij op een andere manier dan via overlarven.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt İk zag dit op Reddit…. Onbegrijpelijk! https://www.reddit.com/r/nextfuckinglevel/s/eNfgoSN9cC
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Leuk dat hij er zo mee bezig is, maar het lijkt me vrij ingewikkeld om een fatsoenlijke inspectie te doen in dat volk in de slaapkamer (?). Misschien zet hij het raam wel open daarna 😀
Geplaatst: 16 november16 Nov ..Die bijen weten allang waar ze mee bezig zijn. Ook in een slaapkamer.Ze kunnen niets anders. Of jij en ik het daar mee eens zijn is dan weer een stapje verder. In het algemeen; ik heb al vaak bijenzwermen gezien. Vliegen ze in de vrije, dan hoop ik dat ze verwilderen. Vliegen ze in de stad, dan bel ik een imker. Wilde solitaire bijensoorten (en hommels enzo) zijn trouwens minstens zo belangrijk dan die tamme waar men altijd over huilt als het over bestuiving gaat. Alsmede vele kevers. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.