Jump to content
Pieter_

Zelf pillenzaad maken?

Recommended Posts

Weet soms iemand hoe je zelf pillenzaad kan maken?

Het is er enkel om te doen dat ieder klein zaadje een jasje krijgt aan gedaan.

Suggesties?

Je kan het op dezelfde manier doen als bij een zaailint (wcpapier dun met wat meel/water bevochtigen en het zaadje erinplakken), maar dan heb je natuurlijk niet zulke mooie pillen. Of met klei omhullen, dan krijg je wel mooie pillen. Zelf vind ik pillenzaad niks, die kiemen bij mij veel slechter.

Ik ben eerder uit op de info van "Op welke manier?" dat men thuis pillenzaad kan maken.

Beschouw het als een DIY?

Edited by Pieter_

Als je ziet hoe pillenzaad professioneel gemaakt wordt geef ik je weinig tot geen kans dat zoiets op een redelijk eenvoudige manier door een amateur te doen is. 

Het proces vindt plaats in een mengtrommel, een betonmolenachtige constructie, waar de zaden ingedaan worden. Het zaad wordt besproeid met een speciale vloeistof, waardoor het zaad aan de buitenkant vochtig wordt. Aan de ronddraaiende, vochtige zaden worden vervolgens poedermengsels toegevoegd, waardoor het poeder aan het vochtige zaad gaat plakken en er in 1 à 2 uur een pil ontstaat. Tijdens het ronddraaien van de zaden wordt er stelselmatig nieuwe hoeveelheden vloeistof en poeder toegevoegd tot de gewenste grootte is bereikt. Het zaad wordt afhankelijk van de zaadgrootte tussen de 1 en 100 keer vergroot. De zo gemaakte pillen zijn nat en worden in droogovens in 1 à 2 uur teruggedroogd. De gedroogde pillen worden op maat gezeefd en in verschillende maten verpakt en verzonden naar de klant.

Bron: Wikipedia

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Voor de amateur is het dus praktisch een onmogelijke karwei.

Toch ga ik nog wat verder zoeken of er geen enkel andere alternatieve methode is.

Als ik iets ontdek laat ik het zeker weten!

Vind je de methode van Flup dan ook niks? Dat lijkt me huist heel simpel.

Al vind ik dat je met een beetje extra moeite de zaden net zo goed op hun eigenlijke plek kunt zaaien, stuk voor stuk, hoe klein ook. Gewoon een kwestie van geduld.

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

Ik denk dat ik een interessant filmpje heb ontdekt.

Namelijk op https://www.youtube.com/watch?v=93Gx1qrhcjA

Moet je beslist eens bekijken!

Graag reactie hierop.