Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Die bakjes zijn handig. Maar het is een vergissing te denken dat men hier de paté warm eet, integendeel..het wordt juist vaak koud gegeten als lunchgerecht of als voorgerecht, vaak met augurkjes of sla/rauwkost. De potten dienen ook vaak als snelle pak bij visite..glaasje inschenken, stokbroodje augurkjes en paté erbij. Het bakken in kleinere porties is eerder als je de maaltijd wel plant maar ook dan koelt de paté eerst nog af.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Zo. Weer eens even kijken naar de paté die ik al zo lang wilde maken. Het heeft even geduurd, maar de levers van onze varkens werden steeds afgekeurd.

waarom afgekeurd?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Vorig jaar gemaakt: wildterrine van konijn en fazant. Mijn inbreng bij een kerstdiner met veel mensen.

https://www.ah.nl/allerhande/video/R-V2558172/wildterrine-van-konijn-en-fazant

Zonder cornichons en geroosterd speltbrood, maar met lang in port en wijn gegaarde stoofpeertjes (en wat stokbrood). Perfect zoet contrast met de paté.

Heel lekker, prima recept, ook de beschrijving klopte helemaal. Alleen de 35 minuten bereidingstijd (de handelingen) klopt niet, duurde minstens 2x zo lang.

Bewaren: de rest eerst (ook) in plakken snijden, licht vacumeren, en invriezen.

Ingrediënten aanschaffen, bereiden, het vele gebruikte vaatwerk schoonmaken was veel werk. De dag na het diner heb ik een diepvriespizza gegeten ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Oe lekker recept, Henkg!

Wil ik wel proberen. Maar ziet er voor nu nog fjes al te ingewikkeld uit. Eerst maar es braaf Appeltjes recept volgen

Ik denk dat ik er 1 en croûte (schrijf je dat zo?) ga garen in de paté-schaal en in plakken vacumeren, en dan de rest rauw in alu-bakjes als ik die ergens kan opduikelen.

Het recept van Appelvrouw is voor 5 kg vlees. Dus het wordt sowieso een hele lel paté hoor.

Moet wel eerst een vleesmolen kopen, dat was deze handige Harry in al haar enthousiasme even vergeten.

Heb een mooi ding gevonden.

Gehaktmolen met worstopzetstuk.

Zal straks fjes linkje posten.

Oh en heb bij de Sligro gekeken en bij de appie maar geen ‘quatre epice’-kruiden hoor. Ik pak gewoon gelijke delen van alles. Dan komen we dr ook wel.

Ik vrees dat ik er pas na t weekeinde aan kan beginnen. Wil eerst die molen en bakjes binnen hebben.

Ah en Appelvrouw, wat ben je toch een lieverd dat je dan weer begint over jouw paté-bakjes. Nu nog niet aan de orde hoor. Maar zoen voor de gedachte.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
Gehaktmolen met worstopzetstuk. Zal straks fjes linkje posten.

Welke? En weet je al of ie het goed doet?

Ik wil binnenkort aan de slag, om van haas en gans gehaktballetjes te maken (apart van elkaar!), voor bij de borrel.

Er zal wat vet door/bij moeten (zeker bij de haas), anders zal het te droog worden. Recept en/of ideeën zijn welkom. Voor de haas denk ik aan hazenpeper-ingrediënten. Voor de gans met ui/knoflook, sudderen in een tomatensausje.

En: iemand ervaring met het netjes malen/hakken van vlees tot gehakt, met een keukenmachine (want die heb ik wel).

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ben fjes in de lappenmand met het heersende griepje. Had geen goesting om met lever te gaan modderen. En hygiënisch werken is dr nu al helemaal niet bij. Snrrrrf

Mbt keukenmachine: het wordt snel een brij. En je moet uitkijken dat het motortje het aankan, want het is zwaar werk!

Wij vonden het niet fijn al met al, maar hoe het nog het minst beroerd ging: vlees koud (net niet bevroren) in blokjes snijden. Zeg iets kleiner dan ijsblokjes-grootte. En dan pulseren. Met wat paneermeel en zout en wat je wilt toevoegen.

Ons beviel het dus niet zo. Maar misschien hebben anderen betere ervaringen?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Voor paté zal het misschien niet al teveel uitmaken als je het tot een brij maalt in de keukenmachine. Maar ik ben er ook niet van nee, verder. Als je te kort zou malen dan blijf je echt nog wel grovere stukjes houden, naast/in die brij dus. Voor kleine beetjes kan je misschien een gehaktmolen kopen die je met de hand bedient?

• 1 year later...
Geplaatst: (aangepast)

Had ik hier nu maar even wat eerder gelezen Over het half bevroren vlees want zojuist 400 gram lever tot brij gemalen. Zo ook 350 gram vlees van dikke ribbetjes. Enfin het zit in het badje van Marie in de oven.

ingredienten:

400 gram hertelever gemalen

350 gram varken half vet Gemalen

Stuk vet spek van gerookte spek ( in dunne plakken)
3 sjalot gris glazig gestoofd samen met 

1 teen knoflook

4 takjes peterselie en 2 takjes venkel blad mee gemalen met het vlees

4 eetlepels cognac

2 geklopte eieren

4 x pimentkorrel, 4 x jeneverbes, 2 x droog laurierbladen een eetlepeltje tijm fijngemaakt in de vijzel

een halve theelepel venkelzaadjes
11 gram zout flink gemalen peper.

Met het vet spek bodem en bovenkant bekleed

Nu voor minimaal anderhalf uur in de oven, 180 graden.

0F4204B9-4AD2-4790-BF72-3DAF3261E74A.thumb.jpeg.05608bf2de99008bb8a03d76a367df38.jpeg

FDEADAD2-715A-4C6E-B236-15483CF6A8B7.thumb.jpeg.b56417f07316b915229820398c906a4f.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

Geplaatst: (aangepast)

Gebakken tot een kern temperatuur van 75 graden. Ja en natuurlijk vergeten te vermelden dat het gerookte spek en het dikke ribbenvlees van het Veldvarken waren...

A1C4FEBC-5B44-48A2-B9CB-8862E9A7410B.thumb.jpeg.05a5469f40133cf12bb19424fcd9386c.jpeg

aangepast door appelvrouw

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...