Rantje Posted November 19, 2011 Share Posted November 19, 2011 Tijdens het neuzen kwam ik laatst zaad tegen van mini bloemkool, type Iglo.Nou vroeg ik mij af wat de afstand tussen deze planten zou moeten zijn. En hoe groot is mini? Heeft iemand ervaring met mini bloemkool, is deze echt sneller te oogsten etc.? Ik ben dol op bloemkool, maar hij zag er dus echt niet zo heel smakelijk meer uit. Heb hem wel gegeten hoor... Bij mini bloemkool heb ik een beetje het beeld van klein duimpje sla voor me maar misschien zit ik daar wel heel erg verkeerd mee Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Als ik zie wat er voor foto bij vreeken zaden staat...zijn ze zo groot als een grote appel....ik denk dat je ze dan de maat van 2 grote appels van elkaar af moet zetten....bij de info staat 50 cm: zie https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=138600 Verlangt een voedzame, goed bewerkte en vochthoudende grond. Uitplanten op 50 cm.Snelgroeiend soort met kleine witte bloemkooltjes, die voor het kleine menu gestoofd of rauw in salades worden gebruikt. "Klein maar fijn" is zeker waar: de smaak is zacht-zoet aromatisch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 bloemkool is gewoon wat lastiger omdat het van veel voeding houdt. Mini bloemkolen zijn goed geschikt voor de mm dus ik zou zeggen ga ervoor ik moet zeggen dat ik dit jaar romanesco had dat is een groene torentjes bloemkool. Ook niet zo groot en erg smakelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Hoi, nu bloemkool doe ik niet meer, ivm vele rupsen en slakken juist op die groente, ik heb er nu nog 3 in de mm staan, daar komt nu een hagelwit roosje in, is herfst bloemkool.wel heb ik bij van der wal mini sla besteld geschikt voor 2 personen, met een doorsnede van 15 cm, zou na 55 dagen oogst klaar zijn. dus zou er helemaal blij mee zijn, als het doet wat er in de catalogus stond. maar het komend seizoen zal dat blijken. Jij in ieder geval veel succes met je bloemkool, we gaan de foto's tegemoet zien. Ik wil ook een topic aanmaken volgens seizoen, met de kleine ervaringen van mijn moestuin met foto's fijn weekend Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted December 3, 2011 Author Share Posted December 3, 2011 Als ik zie wat er voor foto bij vreeken zaden staat...zijn ze zo groot als een grote appel....ik denk dat je ze dan de maat van 2 grote appels van elkaar af moet zetten....bij de info staat 50 cm: zie https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=138600 Verlangt een voedzame, goed bewerkte en vochthoudende grond. Uitplanten op 50 cm.Snelgroeiend soort met kleine witte bloemkooltjes, die voor het kleine menu gestoofd of rauw in salades worden gebruikt. "Klein maar fijn" is zeker waar: de smaak is zacht-zoet aromatisch. Daar had ik ze idd. gezien! Maar op hun site staat altijd standaard info schuingedrukt en daaronder wat info over het gewas waar je de zaden van kan kopen. Ergens lees ik dat er meerdere kooltjes aan een plant komen, maar dat lijkt me ook weer niet zo logisch En als ze kleiner zijn lijkt me dat de afstand tussen de planten ook minder hoort te zijn, dus dacht ik dat het wel leuk zou zijn als er 4 in een vakje zouden kunnen. Anders kan ik net zo goed een grote neerzetten!Al klinkt het snelgroeiend ook wel erg goed maar er staat dan weer niet bij hoe snel snelgroeiend is Ik lees overal dat bloemkool moeilijk is en de broccoli doet het ook echt veel beter. Die zit nu echt vol met zijscheuten en er komen alweer nieuwe bij ook.Moet die eigenlijk afgedekt worden nu het wel kouder gaat worden?Vind ze zelf nu nog iets te klein om te oogsten. Volgend jaar ga ik de bloemkool gewoon nog een keer proberen hoor, vind het zó lekker! Misschien afdekken zodat de vlinders er niet bij kunnen al vind ik de rupsenjacht ook erg leuk!!!!!!!! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted December 3, 2011 Author Share Posted December 3, 2011 bloemkool is gewoon wat lastiger omdat het van veel voeding houdt. Mini bloemkolen zijn goed geschikt voor de mm dus ik zou zeggen ga ervoor ik moet zeggen dat ik dit jaar romanesco had dat is een groene torentjes bloemkool. Ook niet zo groot en erg smakelijk. Die heb ik gekocht bij de Lidl een paar weken terug!!!De kool dan hè, niet de zaadjes... Vond hem lekker en het zag er erg grappig uit, wij hebben hem omgedoopt tot Dino-kool Is die makkelijker dan gewone bloemkool om te telen? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted December 3, 2011 Share Posted December 3, 2011 ja ik vind de romanesco makkelijker.. beetje meer zoals broccoli. Ik had mayflower bloemkoolzaad uit engeland. Die gingen ook goed en dat zijn ook wat kleinere kooltjes. Hele vroege bloemkool is dat die je voor moet zaaien vroeg in het seizoen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts