Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groeilamp

Procedo

Recommended Posts

Hoi ik heb een stel groeilampen (led bar) en ik heb die in mijn propagator gehangen aan de binnenkant van het deksel 

Ik vind dat echter niet handig. Ten eerste vertrouw ik de hoge vochtigheid daar niet in combinatie met de lampen maar bovendien is het snoer onhandig en risico op beschadigen van de jonge plantjes. Ik wil daarom. De lampen boven de kap hangen. Qua afstand is het verschil maar een paar centimeter dus dat zal niet het issue zijn. Maak kan het plastic van de kap en evt condens de straling/licht van de lampen ongedaan maken? Verlies ik dus veel licht als de lampen buiten de propagator zitten of moet ik me daar niet zo veel van aan trekken? 

? heb je een foto?  Normaal hangen de lampen aan de buitenkant  van de  propagator.  Nu als het leds zijn en de voeding hangt buiten de propagator is er geen probleem dan werk je met laagspanning, je mag absoluut geen voedingsspanning  binnen de propagator brengen.

edit: en nee die paar centimeter gaat geen aantoonbaar verschil maken.

Edited by redzebra
  • Like 1

Ik zou denken dat je wel verschil hebt, want de kap van de propagator reflecteert een deel van het licht. En de condensdruppels maken het licht diffuser.
Maar heb je harde of zachte led strips? Ik heb harde led strips in het aquarium, in die aluminium profielen, eerst met die plastic bescherming erop, maar het condens van de kap druppelt er langs en via het plastic erin dus dat ging roesten. Zonder die plastic bescherming over het profiel druppelt er geen water over de leds, en doen ze het al een jaar of 5, maar toch zeker de helft van de leds is inmiddels defect. Doe er niks aan, aquarium gaat naar zwager.
En van vergiftiging oid niets gemerkt.

Op 13-2-2021 om 23:47, redzebra zei:

? heb je een foto?  Normaal hangen de lampen aan de buitenkant  van de  propagator.  Nu als het leds zijn en de voeding hangt buiten de propagator is er geen probleem dan werk je met laagspanning, je mag absoluut geen voedingsspanning  binnen de propagator brengen.

edit: en nee die paar centimeter gaat geen aantoonbaar verschil maken.

Het is inderdaad laagspanning. Omdat de propagors staan in een koele omgeving. (licht verwarmde kas) heb ik veel condens in het deksel. 

Dat is dus slecht als de lampen er in hangen. (ik zag al wat vocht) maar ook als de lampen er boven hangen dan houden de condens druppels misschien teveel licht tegen en zou ik zwaardere lampen/meer lampen nodig hebben. 

Het afstand verschil is hooguit 3 - 5 cm. 

Ik zal proberen vanmiddag een foto te posten. 

• 2 weeks later...

Ik heb de deksels erop als de plantjes nog klein zijn, met de lampen er net boven.

Na het verspenen laat ik de kap eraf en hangen de lampen (tl daglicht 6500 K) net boven de plantjes.

Maar bij mij staan de zaailingen binnen in een onverwarmde of heel licht verwarmde slaapkamer of de bijkeuken, dus op een graad of 15.

Edited by Oudholland

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?