Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Halfstam Vijgenboom in model brengen


Robinvijg

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb gisteren mijn eerste vijgenboom gekocht. Het is een halfstam rouge de bordeaux plant (plaatje links). De stam is 1 meter hoog waarna de taken komen die ook nog eens 1 meter hoog zijn. De boom word waarschijnlijk in een pot/kuip gehouden.

 

Ik vind de boom vrij smal en de takken kruisen elkaar. volgens mij is dit ook mede doordat de boom met de takken bij elkaar gebonden bezorgt is. Nu zou ik graag willen dat de boom de vorm krijgt van het plaatje rechts. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, kan ik bijvoorbeeld de takken proberen te buigen, of zal ik ze moeten inkorten?

 

Ook vroeg ik me af hoe ik de boom het beste kan snoeien. Op internet zag ik in filmpjes en blogs dat de vijgen op het nieuwe hout groeien, betekent dit dan ook dat je jaarlijks het verse hout terug snoeit zodat er weer nieuwe takken kunnen uitlopen waar vijgen aan groeien? Als ik dit niet doe dan zal de boom ontzettend groeien lijkt me.

 

 

Kortom, ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met deze boom en zou er graag een mooie vijgenboom van maken waarvan ik ook veel vijgen kan oogsten

 

 

Groet,

Robin

1172515953_WhatsAppImage2021-02-28at10_29_38.thumb.jpeg.cc4b769ae2dd25737f999d3d7c8f4ecc.jpegVijgenboom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vijg zoals in het plaatje rechts kan, maar dan heb je nooit vruchten. Veel vijgen worden als boom gesnoeid (zoals ook jouw vijg in de pot), maar dat is niet de normale groeivorm van een vijg. Vijgen groeien het liefst in een struikvorm. Wel een struik van meerdere meters hoog. Jouw Ruge de Bordeaux (als het ook echt een RdB is, vaak klopt de etikettering niet!) wordt zelden verkocht in tuincentra. Betwijfel dan ook of het geen Ronde de Bordeaux is.

RdB groeit niet snel, struikvormig en wordt zo'n 3,5 / 4 meter hoog en zeker 2 meter breed.

 

Een halfstam vijg bestaat in ieder geval niet! Is een leuk verkooppraatje, maar dat gaat bij vijgen niet op. Als je veel vijgen wilt oogsten, dan kun je deze vijg het beste in de volle grond planten en alleen snoeien wat in de weg groeit. Hoe meer je snoeit, hoe sneller de groei, maar hoe minder oogst. 

aangepast door Flup
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ondanks dat ik de boom in het plaatje rechts mooi vind is een vijgenboom zonder vijgen is niet de bedoeling. ik begrijp dat ik de boom het beste voorlopig met rust kan laten en als er gekke takken komen dat ik deze wel weg kan halen. Uiteindelijk zal het dan waarschijnlijk alsnog een mooie boom worden :). Of het echt een rouge de bordeaux is weet ik na jou opmerking ook niet zeker, de boom kwam uit italie aangezien er een italiaans label op zat. We zullen het zien zodra er blad en vijgen in de boom komen.

 

Ik ben heel benieuwd hoe de boom zich verder gaat ontwikkelen. Misschien moet ik daarnaast ook maar gaan proberen om met wat stekken een vijgenstruikje te kweken.

 

Roland, zou je de takken nu al proberen uit te buigen, of wachten tot de boom weer groen word. Ik las op internet dat dit kan door gewichtjes in de boom te hangen of met touw de takken naar beneden te spannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

 Beste Robinvijg,


Ik heb behoorlijk wat vijgenbomen, Brown Turkey, Ronde de Bordeaux, Fico Verdino en Bornholm, vijgenbomen laten zich makkelijk snoeien.

De vorm die u betracht te bekomen heeft ook mijn voorkeur en is makkelijk te verwezelijken, bovendien heeft de door u aangekochte vijgenboom hiervoor de perfecte vorm maar het is beetje te laat, best snoeien in eind november, december, januari, februari.

Laat u niets wijsmaken, aan de vijgenboom die u betracht komen ook vijgen.

Bijlage: foto van een ‘Ronde de Bordeaux’ (ook wel Précosse de Bordeaux genoemd), heb deze afgelopen winter zwaar teruggesnoeid op 4 gesteltakken en ja, er hangen nu al enkele kleine vijgjes aan (foto was eind november genomen, juist na de snoei en toen hingen er nog geen nieuwe vijgjes aan).

 

 

B391E24B-6313-4B62-AAE9-BA3E7008B72E.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Kleine update: de vijg ziet er inmiddels zo uit. Er zitten ook al vijgen in, als ik het goed heb heet dit de brebe oogst? Nu worden helaas de laatste dagen de vijgen een voor een zacht waarna ze verschrompelen. Op de foto zie je een verschrompelde vijg, op de andere foto is de bovenste vijg al zachter/geler aan het worden.

 

Waardoor zou dit kunnen komen?

IMG_20210607_175613.jpg

IMG_20210607_204918.jpg

IMG_20210607_203947.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...