Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wijnstok bast bladert af

Sayenna

Recommended Posts

Hallo :)

Ik heb sinds kort twee mooie wijnstokken opgehaald en geplant. Ze staan nog even in een tijdelijke bak tot ze op hun vaste plek kunnen. De bedoeling is ze eind maart daar te kunnen planten.
Nu viel mij op dat de bast van de wijnstok afbladert. Bij beide tussen de knobbel en de grond, dus op de onderstam. Dit deel staat niet geheel onder de grond omdat de bak te ondiep is.

Kan dit kwaad? En kan ik ze straks alsnog dieper planten - wel de knobbel boven de grond laten - maar dus het afbladerende stuk onder de grond zetten?

Ik wil heel graag dat ze het goed gaan doen.

Nee, geen konijnen, maar er zitten wel muizen hier. Ik zat wel met het idee te spelen dat die misschien de oorzaak zijn geweest. Of heeft dit door het recente vriezen kunnen komen? Ik vind het ook zo opvallend dat het op de onderstam is.

• 1 month later...

De druiven staan tegenwoordig in een grotere en diepere bak, zodat de grote knobbels nog wel boven de grond staat maar de rest onder de grond kan. Wel zie ik nog geen enkele knoppen of teken van leven... horen ze niet al uit te lopen?

Bij mij zijn ook van alle planten de knoppen aan het zwellen. De enige waar dat niet het geval is, is vermoedelijk dood. Bij de Kyoho zijn de knoppen nog heel klein, maar er zit wel leven in. Dus ja, ze horen uit te lopen als ze lekker in de zon staan.