Sayenna Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 Hallo Ik heb sinds kort twee mooie wijnstokken opgehaald en geplant. Ze staan nog even in een tijdelijke bak tot ze op hun vaste plek kunnen. De bedoeling is ze eind maart daar te kunnen planten. Nu viel mij op dat de bast van de wijnstok afbladert. Bij beide tussen de knobbel en de grond, dus op de onderstam. Dit deel staat niet geheel onder de grond omdat de bak te ondiep is. Kan dit kwaad? En kan ik ze straks alsnog dieper planten - wel de knobbel boven de grond laten - maar dus het afbladerende stuk onder de grond zetten? Ik wil heel graag dat ze het goed gaan doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 Graag even een fototje bijplaatsen over hoe het afbladerd. Want naarmate de druiven stam ouder wordt kan je volgens mij altijd wel schilvers los trekken. Maar dat is snel genoeg gezien of dat het geval is met een foto. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sayenna Posted March 10, 2021 Author Share Posted March 10, 2021 Dat had ik gelijk even moeten doen! Ik heb nog heel weinig verstand van druiven, dus alle tips zijn welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 Tot zover gaat mijn kennis ook. Ik durf niet te zeggen wat dat veroorzaakt hebt? Lijkt net of iets de stam geraakt heeft? Kunnen er toevallig konijnen bij? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sayenna Posted March 10, 2021 Author Share Posted March 10, 2021 Nee, geen konijnen, maar er zitten wel muizen hier. Ik zat wel met het idee te spelen dat die misschien de oorzaak zijn geweest. Of heeft dit door het recente vriezen kunnen komen? Ik vind het ook zo opvallend dat het op de onderstam is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arievd Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Is er een mogelijkheid dat het een ander knaagdier is. Zie dit ook voor de eerste keer bij een druif, plant diepte lijkt goed te zijn. insmeren met snoeibalsem kan oplossing zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sayenna Posted March 13, 2021 Author Share Posted March 13, 2021 Naast muizen zou ik het niet weten eigenlijk. Ik zal kijken naar snoeibalsem. Ze hoeven niet dieper de grond in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sayenna Posted April 21, 2021 Author Share Posted April 21, 2021 De druiven staan tegenwoordig in een grotere en diepere bak, zodat de grote knobbels nog wel boven de grond staat maar de rest onder de grond kan. Wel zie ik nog geen enkele knoppen of teken van leven... horen ze niet al uit te lopen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted April 21, 2021 Share Posted April 21, 2021 (edited) Bij mij zijn de knoppen aan het zwellen, nog geen blad te zien. Edited April 21, 2021 by rorror Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted April 21, 2021 Share Posted April 21, 2021 Bij mij zijn ook van alle planten de knoppen aan het zwellen. De enige waar dat niet het geval is, is vermoedelijk dood. Bij de Kyoho zijn de knoppen nog heel klein, maar er zit wel leven in. Dus ja, ze horen uit te lopen als ze lekker in de zon staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sayenna Posted April 21, 2021 Author Share Posted April 21, 2021 Ik heb er nog niet veel vertrouwen in, maar ik laat ze natuurlijk gewoon staan. Laten we hopen dat het nog wat wordt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts