jlrens Geplaatst: 26 maart 2021 Geplaatst: 26 maart 2021 Dag allemaal, Ik heb mij letterlijk net aangemeld op dit forum in de hoop op deze plek hulp te krijgen met ''het begin''. Want waar begin je nou precies met denken. De plek, of de soort kas, of juist de inrichting wat je erin wilt hebben. Vaak probeer ik, met allerlei dingen, vooraf een zo duidelijk mogelijk inzicht te krijgen om achteraf geen spijt te krijgen. Er is ongetwijfeld ontzettend veel op dit forum te vinden maar aangezien ik fresh-new ben zal het me veel langer duren de goede onderwerpen te vinden dan gebruikers die hier langer zitten denk ik. Ik hoop hier antwoord te vinden op een aantal vragen die mij als 1e te binnen schieten. Wellicht is die vraag al vaker voorgekomen en dan volstaat waarschijnlijk een link naar dat betreffende topic, maar een geschreven antwoord is uiteraard ook zeer welkom 😅 De 1e praktische vraag is eigenlijk: De ruimte die ik voor ogen heb leent zich prima voor een kas van ongeveer 3x6. Maar kun je beter een kas nemen van 3x6 of beter 2 van 3x3? Dit vraag ik eigenlijk meer omdat ik al wat had gelezen dat iemand grond wilde toevoegen in de kas, waarop andere attendeerde om op te letten dat het geen aardappel grond was omdat de kans bestaat dat dan de grond vergiftigd was ofzo. Is de grond waarin aardappels hebben gezeten niet bruikbaar meer? Kan het dan wel samen in 1 kas met andere soorten groente en fruit? En met het oog op ziektes en/of ongewenste insecten, is dat dan ook niet raadzaam om 2 kassen te nemen en zo de de ziekte in de ene kas buiten de deur te houden van de andere. Of werkt dat helemaal niet zo? De 2e vraag is eigenlijk ook praktisch van aard, namelijk betreffende de werkhoogte en de diepte van zaden ect. te poten. Aangezien mijn vrouw ruim 4 jaar geleden een auto ongeluk heeft gehad en hier lichamelijk vrij heftige klachten aan over heeft gehouden, denk ik ook aan bepaalde ''ergonomie''. Ze heeft altijd behoorlijk lol gehaald uit 'tuinieren' en uiteraard waren we met de kinderen iedere keer wel bezig met die ministekjes die je bij de supermarkt kreeg, en als ik op voorhand kan nadenken over de mogelijkheid om het voor haar ook mogelijk te maken mee te helpen in het kas-onderhoud doe ik dat graag. Ik heb al gezien dat je bepaalde zaden zeer oppervlakkig zaait en juist andere weer wat dieper, en dat zet mij te denken: Kan ik bij laag blijvende gewassen ook een verhoogde border maken in de kas? Dan kan ze bijvoorbeeld wat makkelijker met een krukje erbij zitten in plaats van alles op de knieën of hurken te doen. Of het is slimmer om alles wel vlak op de grond te kweken voor aspecten als warmte, licht ect? Ik heb daar geen idee van en hopelijk dat jullie hier mij daarover meer kunnen vertellen. En als we het dan over aarde en grond hebben, welke hoogte moet je aanhouden als voldoende diepte zodat de gewassen wel de ruimte krijgen goed te wortelen. De 3e vraag is meer op indeling gericht. Kunnen alle groenten en fruit bij elkaar in een ruimte, of zijn er juist dingen die vreselijk bosten? Is daar mogelijk soms een overzicht van? Misschien denk ik veel te ver na en is er geen enkel probleem, maar het zou jammer zijn als je besluit 1 kas te kopen als later blijkt dat er dingen niet samen kunnen en het er beter 2 kleinere hadden moeten zijn ofzo. Je hoort wel, we zijn nog behoorlijk nieuw in de wereld van kweken in kassen enz. Je kunt dan stellen 'man, waar begin je aan' en dat zou een terechte opmerking zijn. We vinden het alleen ontzettend leuk om bezig te zijn met de groei en kweek van plantjes en zaden, en om hier ook met onze kinderen mee bezig te zijn in de tuin. Door eenvoudig te beginnen hopen we over een poosje met meer ervaring een gezonde ''kas'' te hebben staan. Alvast bedankt voor de antwoorden en hulp👍😀 Ik hoop hier verder op het forum genoeg info te vinden om tot goeie keuzes te komen en hiervan een leuke hobby te gaan maken. Quote
HuubvG Geplaatst: 26 maart 2021 Geplaatst: 26 maart 2021 Dag jlrens, welkom op het moestuinforum, het MTF. Je uitgebreide vraag over de kas, of de kassen, wordt hier vast wel verder behandeld. Gewoon wat geduld hebben en de eerste antwoorden komen vanzelf. We hebben ook een voorsteltopic, 'de Voordeur', waarin je je ook zou kunnen voorstellen, zodat je een breder publiek van deelnemers je leert kennen en andersom. Nu kijken alleen kasmensen hier. Over vraag 1 kan ik je vertellen dat je beter één grote kas kunt plaatsen dan twee kleine. Een grotere kas komt langzamer op warmte en koelt ook langzamer af. De schommelingen in temperatuur zijn minder groot en dat is een groot voordeel. 2: stellages maken waar potten op kunnen staan. Op verschillende hoogten voor het glas kan je dan de planten kweken zonder te hoeven bukken. Je kunt je vooraf verdiepen in grootte van de planten om een goeie verdeling te maken. Je zou de bodem kunnen verharden met tegels eventueel. 3: laat ik graag aan anderen/deskundigen over, ik denk er meestal te makkelijk over en doe maar wat op gevoel. Quote
simonvb Geplaatst: 26 maart 2021 Geplaatst: 26 maart 2021 (aangepast) 1) Een grote kas is gemakkelijker en beter en plaats zul je altijd te kort hebben als het bevalt. 2) Je kunt ook het middenpad helemaal uitgraven dat dit dieper komt te liggen dan het grondniveau. Enige nadeel is wel dat de hoge tomatenplanten dan misschien te hoog te komen, ik laat deze tot tegen het plafond van mijn kas komen. 3) Hou ik geen rekening mee en ik heb zelf nog geen combinaties gehad die totaal niet werken. Heb meestal wel enkel tomaten, paprika's, aubergines en meloenen in de serre in de zomer en deze hebben wat dezelfde waterbehoefte. 26 maart 2021 aangepast door simonvb Quote
Mellie Geplaatst: 26 maart 2021 Geplaatst: 26 maart 2021 Ha welkom hier! 1) Ik zou zeggen: liever te groot dan te klein. Het is een stuk praktischer om 1 kas te hebben. Een kas is ook prijzig. Wil je die aankoop x 2? 2) Een grotere kas is óók handiger met bv looprek, een krukje, een stoel enz enz. Je kunt stellages maken en op een goede hoogte voor je vrouw met gemak tuinieren. Als je een verhoogde bak maakt, moet die denk ik best hoog worden om comfortabel te zijn. Er was nog een 3. Wat was die vraag?Ow ja, fruit en groente. Ik zou fruit niet zo snel in de kas doen. Welk fruit had je in gedachten? Voor meloen maak ik een uitzondering, maar al het andere fruit groeit ook prima buiten. Perzik, appel, kers, aardbei, druif, framboos, bes: het kan hartstikke goed buiten groeien. Bij mij in elk geval wel. Zet je het wel in de kas? Dan heb je natuurlijk eerder vruchten, maar daar staat tegenover dat je de boel wel zelf moet bestuiven. Is toch best een dingetje moet ik zeggen voor iets wat het buiten zonder jouw hulp uitstekend kan doen. Succes met je keuzestress en veel plezier in elk geval! Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 26 maart 2021 Geplaatst: 26 maart 2021 (aangepast) Met een kas in bestelling, levering eind april, vond ik dit een mooi topic om te volgen. Zelf heb ik gekozen voor een kas van 2,85 x 4,40 mtr. Qua hoogte heb ik voor een extra hoog model gekozen. Nokhoogte 2,70. Hoe meer inhoud je kas heeft des te stabieler is het binnenklimaat. Door in vier kwarten te verdelen probeer ik vruchtwissel te realiseren. Verder wil ik tomaten en pepers etc in grote bloempotten kweken die ik in de grond graaf. Potten heeft elke hovenier over als hij heesters etc aanplant. Met een stellage kun je prima op meerdere hoogten tuinen met kruiden, aardbeien etc. Bedenk wel dat de temperatuur in de zomer hoog oploopt. Werkzaamheden goed timen of in kleine klussen opdelen is handig. Ik maak een middenpad zodat ik aan beide kanten een bed van 1,20 heb. Met her en der een stapsteen kun je dan overal bij. Een werktafel aan de noordkant is handig. Dan heb je geen schaduw in je kas. En je kunt bij koud weer lekker in de kas voorzaaien etc. Ik kan niet wachten tot ie er staat. 26 maart 2021 aangepast door Veldjesgraaf Quote
redzebra Geplaatst: 26 maart 2021 Geplaatst: 26 maart 2021 (aangepast) Welkom ! Zoals je waarschijnlijk gelezen hebt zijn 2 kassen beter om een verschillende klimaat te creëren, maar je hebt een ook een bepaald volume nodig voor een stabiel klimaat (dat is nog belangrijker) en dan is 3x6 nog niet zo heel erg groot. @Veldjesgraaf waarom tomaten in potten ? , als het een nieuwe serre is op een nieuwe plaats zijn die niet echt noodzakelijk de eerste 2/3 jaar en kan je beter profiteren van de ruimte die de tomatenplant dan heeft en zeker als je vruchtwisseling toepast binnen de kas. 26 maart 2021 aangepast door redzebra Quote
Goldfish Geplaatst: 28 maart 2021 Geplaatst: 28 maart 2021 Welkom! 1. Heb je gekeken naar eventuele vergunningen van de overheid ? 2. Breedte van de kas: met een kas van 3 meter of 3,30 meter breed heb je genoeg plek om 3 tomatenplanten (of aubergines) aan weerszijden te zetten van het middenpad. 3. zoals boven al gezegd: volume telt. Dus denk aan de nok hoogte (2.40u of zelfs 2.70u) maar ook de hoogte van de zijkanten. Die zijn minimaal 1.70m maar 2 meter levert je weer extra volume op. 4. orientatie op de zon: de meerderheid kiest voor een N-Z ligging, zo pakt de kas de minste zon/hitte wanneer de zon op zijn hoogste staat, maar krijgen je gewassen aan weerszijden ín ochtend respectievelijk de namiddag genoeg direct zonlicht. Je kan natuurlijk ook er voor kiezen om de instraling in de zomer te verminderen met schaduwdoeken of temperzon. 5. plaatsing van de ingang; ik denk dat met de huidige kwaliteit van de kassen weinig uitmaakt, maar vanwege stormachtig weer met rukwinden hebben sommigen de ingang liever niet op N of W. 6. de keuze voor 1 of 2 kassen hangt los van geld (ik zou daarom denk ik gaan voor de 3x6 ipv tweemaal 3x3) ook af wat je wilt telen. Rijpende tomaten geven een stof in de lucht af die b.v. komkommer aanzetten tot vervroegd of te vroeg / onregelmatig rijpen. Ik lees daarom wel telers die liever geen komkommers en tomaten in dezelfde ruimte hebben daarom. Zelf heb ik daar geen last van en ook weinig van gemerkt die paar keer dat ik komkommers in de kas had. Die staan tegenwoordig altijd buiten trouwens. 7. automatische raamopeners zijn een kleine investering met een hoop gemak, tenzij je toch in de ochtend en avond altijd in je kas bent. Je kan deze instellen zodat de dakramen automatisch opengaan bij een temperatuur (naar keuze tussen bv. 17 en 25 graden) en die rond 30 graden maximaal geopend zijn. Zeker tomaten zetten geen vrucht meer bij hoge temperaturen (> 28c ???) en vergis je niet, het kan dik veertig graden worden in een kas wanneer alles dicht zit en het buiten 20 graden is met veel zonneschijn in Juni. 8. denk na over hoe je de kas eventueel in de winter wilt kunnen verwarmen. Als je gaat voor elektra is het handig om die kabels nu gelijk goed in te graven en aan te leggen. 9. je kan ook nadenken over alternatieven om de temperatuur meer te stabiliseren, watervaten/watermuren, eventueel een warmte/koude put (een diepe kuil die door warmte uit diepe grondlagen niet bevriest in de winter en warmte afgeeft, heeft alleen zin als je niet zoals ik al op 50cm op grond water zit). 10. Graaf aan de randen van de kas muizengaas of iets ander fijnmazigs in om woelmuizen te ontmoedigen te komen graven en lunchen bij je. Diepte: 40cm??? Zou je moeten googlen. Qua teeltkeuzes : ik zou vast fruit niet in de kas zetten tenzij je iets heel speciaals wilt telen. Je kan eventueel fruit dat niet superwinterhard is in grote potten telen en die dan in de winter in de kas zetten, iets wat ik doe met citrus en ook gedaan heb met een Loquat (had ik even mazzel afgelopen winter!) Die citrussen staan buiten, zolang er tomaten worden geteeld in de kas , zo tussen april en oktober. Daaromheen kan je in voor/najaar/winter genoeg doen met bladgroentes etc. Ook leuk is om b.v. tussen de tomaten gelijk de nodige basilicum en andere nuttige kruiden te kweken. Kortom een kas levert je heel veel extra opties en plezier op. Met goede tips van hierboven zoals verhoogde bakken, of een verlaagd ingegraven looppad (als dat kan qua grondwater), desnoods met gemetselde randen heeft heel je gezin en partner hier jarenlang plezier van. En dat voor de prijs van twee of drie weken zomervakantie. Quote
jlrens Geplaatst: 29 maart 2021 Auteur Geplaatst: 29 maart 2021 Who, hier hoopte ik al op. Wat veel, en bovenal fijne informatie zeg 👍🏻 Ik begrijp dat qua ‘klimaat’ één kas beter is, dat vind ik een hele goeie tip/opmerking. Daar zou ik zelf nooit bij nagedacht hebben. Je denkt bij eigen groente en fruit houden al snel dat alles ín de kas moet, maar dat er in Nederland ook prima dingen buiten de kas kunnen weet ik eigenlijk wel. Maar was het in het totaal plaatje helemaal vergeten 🙈 Top dat dat hier nog even extra wordt aangehaald. Qua plaatsing zijn er eigenlijk niet echt meerdere opties, alleen de ingang naar de andere zijde maar dat zou qua tuin indeling erg onpraktisch zijn. Metname de laatste post, dank daarvoor @Goldfish, zet zeker aan tot nog eens een aantal zaken goed overwegen. Het idee was 3x6 maar dat idee kwam metname door de beschikbare ruimte. Vooraf veel te weten komen kan de kans op een verkeerde aanschaf natuurlijk beperken en aangezien je als je eenmaal begint altijd wel meer ruimte wil was de keuze in dit geval voor een van de grootst mogelijke opties zeg maar. Zeker het punt ‘vergunning’ was nog niet door m’n hoofd gegaan. Dit komt mede door de locatie van de kas omdat niemand hem vanaf de straat kan zien, en omliggende huizen er in geen geval last van zouden hebben. Maargoed dat neemt natuurlijk niet weg dat er mogelijk een vergunning nodig is, dus ook voor die opmerking dank. Ik ga de opmerkingen en antwoorden hier eens goed op een rijtje zetten, voor nu ben ik al een heel eind opweg geholpen 👌🏻👍🏻😁 Quote
loes Geplaatst: 29 maart 2021 Geplaatst: 29 maart 2021 (aangepast) Op 26-3-2021 om 17:38, simonvb zei: ) Je kunt ook het middenpad helemaal uitgraven dat dit dieper komt te liggen dan het grondniveau. Enige nadeel is wel dat de hoge tomatenplanten dan misschien te hoog te komen, ik laat deze tot tegen het plafond van mijn kas komen. Dan krijg je wel een flinke op/afstap wat bij lichamelijke klachten meestal niet ideaal is en het moet ook kunnen met het grondwaterpeil (hier zou dat middenpad een zwembad worden) Ik denk dan eerder aan een kas op een stenen muurtje waarbij de deuren wel tot beneden doorlopen. Zoiets: dan kan er een plantenborder worden gemaakt tot de bovenkant van het muurtje. 29 maart 2021 aangepast door loes Quote
AshaiRey Geplaatst: 29 maart 2021 Geplaatst: 29 maart 2021 (aangepast) Afgelopen herfst heb ik ook een ruime kas geplaatst en om het me makkelijker te maken heb ik een gedeelde oplossing gedaan. Ik heb het pas (rechterkant) wat uitgegraven en ik heb borderbakken gemaakt. De middenbak is gemetseld en de 2 buitenste zijn gewoon los gestapelde straat betonklinkers. de padden bevatten split en loopt ligt schuin af zodat er geen opstap is. Waar het schuin loopt heb ik in het gring een grindmatje zitten zodat het niet weg loopt. Als er nu bijvoorbeeld tomaten te hoog komen te hangen dan kan je ook de plant wat laten zakken door het touw wat te vieren. 29 maart 2021 aangepast door AshaiRey 3 Quote Groetjes,Bram
tuinLB Geplaatst: 29 maart 2021 Geplaatst: 29 maart 2021 Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar mijn gedachtes over een kas, ook op basis van eigen ervaringen: 1. Des te groter des te beter. Mijn kas is nu ongeveer 1.80 bij 4 meter. Als ik nu een nieuwe kas zou kopen dan zou ik sowieso voor een iets bredere kas gaan. Ik kan nu geen dubbele rijen planten in de kas ( tomaten etc) , daar is de kas net iets te smal voor. 2. Mijn kas is op het hoogste punt ongeveer 2 meter hoog. Volgende keer kies ik voor een hogere kas. de zijwanden zijn nu eigenlijk net iets te laag voor de tomaten waardoor ik ze nu richting het dak van de kas moet leiden om ze goed de hoogte in te laten groeien. 3. Plaatsing is erg locatie afhankelijk, moeilijk om daar zoiets over te zeggen. 4. Je kunt eigenlijk nooit genoeg ramen in je kas hebben. Automatische raamopeners heb ik zelf geen ervaring mee. Ik heb ze hier wel liggen maar ik ben er nog niet aan toegekomen om ze te installeren. 5. Zelf gebruik ik de kas vooral voor paprika's, pepers, komkommers en tomaten. En in het voorjaar ook voor het opkweken van diverse zaken (en wat spinazie/bladmoes en sla voor de tomaten in de kas gaan). Als je dat wil doen denk dan ook een na even eventuele rekken in de kas. Zelf maak ik hiervoor gebruik van losse planken op bokken. 6. M.b.t. Goldfish zijn opmerkingen over vergunningen, onderstaande heb ik van internet geplukt en volgens mij is dit redelijk up to date "Het bouwen van een hobbykas, serre, of prieel is vergunningsvrij wanneer het bouwwerk aan de onderstaande eisen voldoet: 1. De hobbykas mag niet hoger zijn dan 3,00 mtr. 2. De totale oppervlakte van de hobbykas is minder dan 30m². 3. Is de hobbykas kleiner dan 10m²? Dan mag deze op de erfgrens met uw buren staan. 4. Is de hobbykas groter dan 10m² maar kleiner dan 30m². Dan moet u minimaal 1 mtr. uit de erfgrens bouwen. 5. U bouwt op de begane grond. Indien u twijfelt of u een vergunning nodig heeft, vraagt u het bij uw gemeente na. Zo voorkomt u onnodige problemen." Ps. Mooie oplossing in de kas zo Bram, ziet er goed uit. M 1 Quote
jlrens Geplaatst: 29 maart 2021 Auteur Geplaatst: 29 maart 2021 @tuinLB Liever na de maaltijd dan helemaal geen mosterd toch 😆🤣 Ben met elke aanvulling blij in elk geval. @AshaiRey Wat een slimme oplossing zo, je denkt namelijk snel aan een middenpad, maar inderdaad waarom geen midden-border 😎 💪 Erg cool gedaan, dus ben zeker benieuwd naar de afmetingen van jou kas. Quote
AshaiRey Geplaatst: 30 maart 2021 Geplaatst: 30 maart 2021 De kas is het maximale wat ik op die plek kwijt kon en is 4 x 6m en extra hoog. Het is een gerecyclede tuinders kas. Heel veel kas en erg degelijk voor een fractie van de prijs. Bovenin gehamerd glas om verbranden te voorkomen. Ik zelf ben al 2m dus ik wil graag rechtop door de kas kunnen lopen. Mijn vrouw is graag in de kas maar kan slecht door de knieën. Vandaar de keuze voor een midden border waardoor ze dan toch bijna overal bij kan 1 Quote Groetjes,Bram
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.