Posted March 27, 20214 yr Ik zie het op menig pakje zaadjes staan: op een zaaibed in de volle grond, als de planten groot genoeg zijn uitplanten naar de definitieve locatie. Indien het binnen voorzaaien is snap ik het, maar dat is het niet. Waarom zou je iets buiten in een zaaibed zetten en dit vervolgens naar een andere plek verhuizen? Waarom niet op de definitieve plek 2/3 zaadjes, eventueel de grond mixen met wat zaai en stekgrond en dan uitdunnen? Wellicht snap ik er helemaal niks van maar kan iemand me vertellen wat de zin of onzin van deze instructie is?
March 27, 20214 yr Als voorbeeld: Zaai je nu sla buiten, wat prima kan, dan maak ik een klein zaaibedje waar ik ong. 20 zaadjes zaai en ik kan de omstandigheden goed beïnvloeden. Ik leg de grond mooi fijn en vlak, kan regelmatig gieten bij droogte en kan de zaadjes goed in de grond werken, niet te diep etc. Ik plant ze dan later uit op grond die minder fijn ligt, waar ik voor die tijd makkelijk kan schoffelen zonder op zaailingen te letten en zo nog wel wat. Eigenlijk hetzelfde wat een plant in de natuur doet. Hier een spontaan zaaibedje: Je doet dit ook niet bij alle planten, veel kan je niet of slecht verplanten of andere zaai je gelijk op een rij. Die kan je eventueel dunnen, zoals bietjes. De moestuin van Patrijs
March 27, 20214 yr Author Dank voor het antwoord. Als ik dan toch voorzaai in een bed, waarom moet dit bed dan op de volle grond liggen en niet bijvoorbeeld in een tray of in potjes? Lijkt me dat je dan nog veel meer invloed hebt op de omstandigheden? je voorbeeld van sla heb ik nu in een zaaitray die ik afhankelijk van het weer binnen of buiten zet met of zonder kap. Begrijp ik dan dat die instructie zoveel zegt als: voorzaaien.? Edited March 27, 20214 yr by Teunboon
March 27, 20214 yr Door in potten of trays te zaaien heb je inderdaad meer invloed. Handig voor zaaigoed in jan. of feb. Ik heb ook nog wat trays en potjs staan onder glas. Foto van 2 weken terug: Maar voor sla maak je het jezelf moeilijker. Die houdt niet zo van warmte en kiemt zelfs niet meer boven de 25 graden. Buiten op de vollegrond is nu de beste plek om mooie gedrongen plantjes te krijgen, of in potjes/ trays die buiten staan. Sla die je nu binnen zaait moet je ook weer afharden. Zeker als ze niet onder glas gaan, waar het nu ook laat voor is. Ik heb buiten nu de derde soort staan, de meikoningin, die verplant ik over een week of twee voor kroppen in mei. Heb er helaas geen foto van. Heb je last van slakken of wil iets eerder oogsten door ze af en toe binnen te zetten dan kan je ook beter met potjes werken. Edited March 27, 20214 yr by Patrijs De moestuin van Patrijs
March 27, 20214 yr Author Ja maar dan hebben we het seq over sla. De vraag is wat de instructie op een zaadpakje in een zaaibed in de volle grond, later uitplanten naar de definitieve locatie betekent / omvat en waarom je dus eerst zou voorzaaien in de volle grond in plaats van direct op de definitieve standplaats te zaaien.
March 27, 20214 yr Er kunnen verschillende redenen zijn voor verschillende planten. Ik heb nu ook bijv. prei en Welsh onion op een zaaibed, zaai ik die ter plekke, wat ook gaat, dan staan er gedurende lange tijd hele kleine sprietjes die zo verloren gaan. Nu zijn ze goed bij te houden. Die prei zet ik dan als nateelt op een plek waar nu nog wat anders groeit, ook weer een voordeel. Edited March 27, 20214 yr by Patrijs De moestuin van Patrijs
March 27, 20214 yr Author Ah ok. Ik dacht dat t mogelijk iets met de afzet van bepaalde stoffen van jonge planten of een uiteindelijk tekort aan voedingsstoffen van doen had dat ze dat zo specifiek adviseren. Maar het is dus gewoon om makkelijker uit te dunnen/voor te zaaien. Zaaiplek gewoon goed prepareren en dan direct de volle grond in op de definitieve plek is dus geen probleem.
March 27, 20214 yr Zaailingen hebben meestal niet veel nodig. Nee geen probleem, alleen met planten die bijv. bij mij heel veel mest willen zoals mais zou dat kunnen, dat de zaailingen dan te rijk staan Bij prei moet je ze weer dieper planten, dat is ook weer een aanleiding. Maar normaal kan dat prima. Meestal moet je wel een of meerdere rondes plannen om te dunnen, of je moet heel netjes kunnen zaaien. 👍 De moestuin van Patrijs