Limoncello Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Ik heb de volgende rassen in gedachte voor volgend seizoen: 'Casablanca' (vroeg)'Agria' (middellaat)'Corne de gatte' (notensmaak)'Vitelotte' (misschien) Heeft iemand deze al geplant en wat zijn je bevindingen hierover? En wat met aardappelen zoals vitelotte of aardperen dat goedkoper zijn in de Delhaize winkel (Vitelotte 7,5€/kg bij VlaamsZaadhuis), mag je die planten in je tuin? Het zijn niet echt pootaardappelen maar toch... Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 aardperen volgens mij geen probleem, dat kun je nu ook nog doen zijn winterhard. aardappelen uit de handel zijn soms behandeld met rem stoffen tegen uitlopen en worden daardoor afgeraden, of dat echt probleem geeft weet ik niet volgens mij kun je rustig kijken of ze spruiten en als ze spruiten zijn ze vast goed genoeg om te planten. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Agria: Onze favoriete friet aardappel, naar onze mening minder wat betreft koken. Groeit in ieder geval goed met een mooi formaat knollen. Ik ben van mening dat je beter geen aardapelen uit de supermarkt plant. Aardappels uit de supermarkt kunnen schimmels bevatten en zijn behandeld met een anti-spruitmiddel. Ook wat betreft de preventie van phytopthora koop je daarom (NAK) gecertificeerd pootgoed bij de zaadhandel, tuincentrum of op de markt. Op die manier kan je er bijna zeker van zijn dat je gezond pootgoed gekocht hebt. Overigens zullen ze prima groeien hoor (zelfs als ze behandeld zijn met anti-spruit middel, het punt van ziektes en schimmels blijft wel staan). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted December 2, 2011 Author Share Posted December 2, 2011 Ja dat vreesde ik dus. Dat het 'pootgoed' niet als zeker beschouwd kan worden. (ziekten en schimmels) Ik zal die soorten behouden en enkel die aardperen planten (nu nog) als ik ze in de winkel koop. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 2 Jaar geleden had ik ook Agria, dit jaar Allegria en Beluga als frietaardappelen. Agria was ik niet tevreden over.Beluga was de lekkerste 10/10 en egaal mooi bruin, zoals in de betere klassefrituren Allegria gaf de meeste opbrengst en is ook supperlekker 9.5/10. Volgend jaar zet ik enkel nog Allegria als frieters, en uiteraard Challenger als bewaaraardappel, is ook een goede frieter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 De vriend van mijn lieftallige (ge weet nooit waar het goed voor is) schoonmoeder had Corne di Gatte staan.Hij zet ze niet meer, hij had zich vergist en moesten Ratte zijn.Zeer grillige vorm en moeilijk te schillen. Heb ze van mijn Ratte wat gegeven en die vinden ze lekkerder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted December 2, 2011 Author Share Posted December 2, 2011 Ik zal eens kijken waar ik de Beluga en Allegria kan kopen. Challenger heeft een verre buurman gezet en sindsdien elk jaar die soort geplant. Ik twijfelde tussen de ratte en de corne di gatte. Nu nog even zien voor de tijden, dat ze niet te neig overlappen. Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Ik koop ze bij Vlaams Zaadhuis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Nog vergeten te vermelden, Allegria geeft dubbel zoveel opbrengst dan Beluga.Beluga daarentegen heeft allemaal grote patatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted December 2, 2011 Share Posted December 2, 2011 Ik heb nog totaal geen verstand van poot aardappelen, maar heb bij van der wal. rosevelt [vroege besteld] en charlotte [middenvroeg] Eind februari worden ze bezorgd, dan laten kiemen, en dan kunnen ze de specie kuip in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts