Tuin Posted November 13, 2010 Share Posted November 13, 2010 Ik heb nu sinds kort (aantal maanden) een bananenboom... zie plaatje... en deze ziet er op zich prima uit... alleen weet iemand ook wat nu de beste manier is om deze zo snel mogelijk te laten groeien? Dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
palmbird Posted November 17, 2010 Share Posted November 17, 2010 Uw Musa is waarshijnlijk M.cavendisch.Een kamerbanaan dus.Musa heeft graag is de groeiperiode veel meststoffen en de potgrond vochtig houden is ook goed.Zorg ook ervoor dat uw Musa op een warme plaats staat in huis.Ik ben zelf geen grote Musa kenner kijk beter eens op een exotenforum,daar zitten bananenkenners tussen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 waar kun je die dingen krijgen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christine Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 waar kun je die dingen krijgen?? Ik heb die van mij voor 75 cent bij de plantenhal in Rotterdam gekocht, volgens mij kun je ze ook gewoon bij het tuincentrum kopen en de albert heijn had ze vorig jaar ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christine Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Veel water en voeding zoals eerder werd gezegd. Die van mij groeit nu echt onwijs hard, niet echt in de hoogte maar wel met nieuwe bladeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 waar kun je die dingen krijgen?? Ik heb die van mij voor 75 cent bij de plantenhal in Rotterdam gekocht, volgens mij kun je ze ook gewoon bij het tuincentrum kopen en de albert heijn had ze vorig jaar ook. 75 cent? Leuke prijs er voor! Hoe groot was hij voor die 75 cent? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christine Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Zo groot was hij toen ik em kocht. Inmiddels heb ik er 1 blad vanaf gehaald omdat die helemaal geel werd, maar er zijn ook al een hoop bladeren bijgekomen. Bij die plantenhal is alles zo goedkoop hoor, je had nog grotere bananenplanten voor maar 1,50 ofzo. Tis dat ik die niet mee kreeg de trein in anders had ik ze meegenomen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Inmiddels heb ik er 1 blad vanaf gehaald omdat die helemaal geel werd, maar er zijn ook al een hoop bladeren bijgekomen.Dat de onderste bladeren geel worden is een normaal verschijnsel . De basis van de bladeren die na het wegsnijden blijft zitten heeft nog een functie want die zorgt nog voor het dikken en de ontwikkeling van de (schijn)stam . Een tip voor als je buiten in je tuin bananenplanten wil kweken. De Musa Basho is een ras dat daar heel geschikt voor is . Het is van oorsprong een banaan die voor zijn vezels gekweekt wordt en hij kan lage temperaturen aan . Zijn groeikracht is zo enorm dat hij , al is hij voor de winter tot de grond toe afgezaagd , in een paar maanden tijd weer enkele meters hoog kan worden. O ja... de ladder staat er zo maar en niet om banaantjes te plukken want zover komt het meestal niet in ons klimaat. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Wat een prachtige boom! Zo zie je ze weinig in Nederland! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Maar al dat mooie is vergankelijk Frank. Vroeger wilde ik de (schijn)stammen voor de winter nog wel inpakken tegen de vorst maar die moeite doe ik niet meer . Hun groeikracht is groot genoeg om in het nieuwe jaar 'vanuit het niets' in vrij korte tijd weer voor een mooie plant te zorgen. Zie hier de teloorgang van een bananenplant na de eerste echte nachtvorst. Er voor zorgen dat de grond tijdens de winter niet bevriest is genoeg om ze in het voorjaar weer een nieuwe start te doen maken. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 (edited) Frans, wij willen altijd nog een bananenplant voor binnen, vooral voor mijn vader's kantoor , kan ik dan bijv. ook De Musa Basho gebruiken? Snel groeiend staat me wel aan Edited March 25, 2011 by Guest Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Wauw! Doe je nog wat leuks met de stammen (die je afzaagt)? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Frans, wij willen altijd nog een bananenplant voor binnen, vooral voor mijn vader's kantoor , kan ik dan bijv. ook De Musa Basho gebruiken? Snel groeiend staat me wel aan Er zijn rassen die daar meer voor geschikt zijn Dennis . Informeer eens bij een tuincentrum. Zo'n snelgroeiende Musa Basho lijkt misschien leuk voor binnen maar eigenlijk is het daarvoor een veel te snelle groeier . Ook wat het blad betreft zijn er mooiere variëteiten om binnenshuis te hebben. Doe je nog wat leuks met de stammen (die je afzaagt)?Ja ... op de composthoop gooien Jorieke . Je kunt ze voor zover ik weet nergens voor gebruiken want het zijn schijnstammen zoals ik al eerder zei.Ze worden wel voor hun vezels gekweekt maar daar heb je als hobbyist niks aan . De stammen zijn wel stevig door een soort honingraat structuur maar toch ga je er met het eerste het beste gekartelde broodmes er als boter door heen . Ik vond een goede definitie van schijnstam op het www : Schijnstamvalse stam, eigenlijk opgebouwd uit elkaar sterk omhullende bladscheden (bv. Banaan) Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 @frans,is inderdaad een schijnstam. De banaan is eigenlijk ook een kruidachtige, dus hij "verhout" niet. Lijkt alleen maar zo. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pierre Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Ik weet dat ik op een oud bericht reageer maar hoop toch dat dit nog iemand leest en een antwoord heeft. Ik kweek al jaren bananenbomen (snijd de scheuten af en trek die groot) maar hoger dan een 1 meter krijg ik ze niet. Ik kweek mussa basjo's en in het vorige bericht stond dat ze binnen enkele maanden meters groeien....Ik zet ze buiten, in de volle grond, geef een paar keer gedroogde koemest als voeding, gecombineerd met bloedmeelkorrels en geef elke dag veel water. Om de 7 a 8 dagen heb ik een blad maar meer dan 1 meter groei per seizoen zit er niet in..... Iemand een sugestie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Bedoel je dat nieuw uitgeplante scheuten nauwelijks een meter per seizoen groeien Pierre of is dat bij meerjarige planten ook het geval ? Bij een nieuwe scheut is in het eerste seizoen tragere groei verklaarbaar omdat er , zoals jezelf wel weet , bij het afsnijden vanaf de hoofdstam meestal maar enkele wortels aan de nieuwe scheut zitten. Die wortels moeten zich eerst nog goed ontwikkelen maar een Musa Basjoo behoort vanaf het tweede jaar toch enkele meters hoog te kunnen worden . Zo te zien doe je niks verkeerd maar misschien hebben ze toch wat meer stikstof nodig. Zelf geef ik al enkele jaren geen organische mest meer omdat zoiets bij mijn oude plant met een tot aan het oppervlak komende compacte wortelklomp niet meer onder te werken is. Geen probleem overigens want hij doet het bijzonder goed op alleen kunstmest (npk) en water. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Ik kweek ze ook al jaren en je kan bijna niet anders dan ze met kunstmest te laten opgroeien, het zijn enorme slokoppen. Veel water ook, je kan volgens mij niet te veel geven...Zoals je kan zien staan er ook veel zijscheuten ( vermeerderen door ondergrondse uitlopers ), ik wacht vaak totdat ze bijna een kleine meter zijn vooraleer ik ze van de moederplant haal... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pepan Posted July 30, 2014 Share Posted July 30, 2014 Hallo ik heb er dit jaar voor het eerst de bananen in zittenen deze plant is nu 4 jaar oud Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts