Geplaatst: 10 oktober 20241 j Auteur @arjaPepers inmaken op z’n Turks met foto’s Ik heb in zo’n IKEA voorraadpot 8 teentjes knoflook, 1/3 azijn, 1/2 kg tomaat en al mijn pepers die ik nog had en wat groene pepers van de Turkse winkel die sivri biber heten. Flink aangedrukt zodat alle tomaat erbij past. Die saus die overblijft vind ik nl heel lekker. Aftoppen met wat water. Beetje op gevoel allemaal. Als het zo zout is dat het vocht veeeel te zout is en niet lekker smaakt, moet er wat meer water bij. Dus proef vooral even. Ik heb nu 2 eetlepels zout erbij gedaan.
Geplaatst: 10 oktober 20241 j Ohhh, dit ga ik ook doen met de jalapenos en chiluacles! Dank @Mellie voor het recept!
Geplaatst: 30 november 202430 Nov Wat een leuk topic! En erg lekker ook. Heb dat al eerder geschreven, maar heb het topic daarna ook weer helemaal uit het oog verloren. Druk, druk en nog eens veel te druk hier. Heb zelf voorlopig nog niet veel tijd om uren in de keuken te staan, maar dat komt wel weer. En dan ga ik zeker het een en ander hiervan proberen. 30 november 202430 Nov aangepast door Flup
Geplaatst: 1 december 20241 Dec Er was al wel een topic speciaal voor die puntpaprika's, ik heb jullie berichten daar heen gedaan. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 februari9 Feb @Mellie ik had het Tarhana-recept uit mijn boek even hier gezet omdat ik benieuwd ben naar je mening, of het een beetje in de buurt komt. Wel in jouw topic, hoop dat je dat niet erg vindt. Het intrigeerde me omdat het zo anders is, als zelf gemaakte soepbasis. En lang houdbaar.Recept Taharna uit de Bijbel van de Turkse keuken/auteur Hale Amus 31 augustus31 Aug aangepast door Dahli
Geplaatst: 10 februari10 Feb Auteur Geen punt @dahli ik was ook wel heel nieuwsgierig naar je recept. Ik heb even gegoogled, en het ligt er maar net aan waar je vandaan komt of je er wel of geen kikkererwten in doet. Wij doen zonder, dus het was me ook onbekend. Maar het kan dus wel schijnt. Standaard ingrediënten zijn tomaat, ui, knof, puntpap, yoghurt en bloem. Maar 2 dagen drogen red je denk ik niet. Sja. Het is wel een minimale hoeveelheid. Misschien dat dat lukt. Ik heb een recept van een website waar ik vaak van kook. Recepten die ik met en gerust hart zou maken. Lijkt wel qua inhoud op jouw recept, dus het zou zo maar kunnen!
Geplaatst: 10 februari10 Feb 22 minuten geleden, Mellie zei: Recepten die ik met en gerust hart zou maken. Dank voor je reactie! Ik ga het in de zomer een keertje proberen te maken. Dan gaat het drogen sowieso beter dan nu. Zoals gezegd lag het lintje er niet voor niets tussen 😉. Ben in ieder geval blij van je te horen dat het recept op hoofdlijnen wel klopt en niet de ‘Hollandse’ variant is. Daar koop je geen, in dit geval Turks, kookboek voor 😊. Leuk om het filmpje trouwens te zien, dat geeft ook een beetje beeld bij de verschillende stadia. 10 februari10 Feb aangepast door Dahli
Geplaatst: 11 februari11 Feb Zou je het dan ook op een lage stand in de voedseldroger kunnen drogen @Mellie? Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 11 februari11 Feb Auteur @woldistel…. Vast wel. Het gaat erom dat het droogt. Maar ze zeggen in het filmpje dat het niet te droog mag worden omdat je het dan niet kan verkruimelen. Dus daar wel op letten! Ben zo benieuwd naar jullie vorderingen.
Geplaatst: 29 juni29 Jun Hé hé heb me suf gezocht … en deze gevonden!!😍Super! Op volgen gezet want er staan heerlijke recepten hier!😋Vandaag te heet op mijn plek om buiten te zijn dus in mijn koele keuken gevulde druiven bladeren gemaakt, Best goed gelukt al zeg ik het zelf 😉Ik heb ze zelfs nog nooit gegeten dus mis nu een beetje voorbeeld hoe ze zouden horen te smaken…🤔Ik lees jouw recept @Mellie pas achteraf helaas want citroen erbij was idd wel lekker geweest,.. Ik kookte ze 40min naar recept op internet… maar vermoed dat langer beter is want hier en daar was de nerf net niet zacht genoeg voor mijn gevoel.,,,Onze dochter heeft een vriendin met Turkse roots dus ga ik vragen of zij mijn dolma’s wil proeven…😊Ik igv voor herhaling vatbaar en oefening baart kunst 👍
Geplaatst: 30 juni30 Jun Auteur Dat was wel flink wat werk! Netjes hoor. Het lijkt erop alsof je ze met gehakt hebt gevuld @@vrouwholle? Alleen rijst is wel lekkerder en gangbaarder in de Turkse keuken. Maar de een doet er weer krenten bij of pijnboompitten. Tig varianten op het basisrecept. Je foto’s zien er in elk geval weer watertandend lekker uit!
Geplaatst: 30 juni30 Jun Klopt @Mellie met gehakt.. ik ben getrouwd met een slager dus ja…eerst maar eens met smaken die voor hem oké zijn…😉 En het inrollen de manier lijkt op het maken van Brabantse worstenbroodjes… dat deed ik jaren lang 1 keer per week een hele lading voor onze eigen slagerij vroeger….Inmiddels heb ik een schoondochter die het liefst vegetarisch eet… dus leuk om haar een keer te verrassen met een noten/zaden vulling…😊Ook weer fijn nu alles in de tuin op z’n plek staat weer meer tijd voor kook experimenten te hebben 😍🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 30 juni30 Jun Dat ziet er goed uit. Die bladeren, dat is eigenlijk het enige wat ik niet lus. Ik kreeg het een keer in het buitenland, ik weet niet of het dezelfde bladeren waren met rijst. Maar dat vond ik niet lekker. Met vlees zal het misschien beter zijn.
Geplaatst: 30 juni30 Jun Ik weet het al weer, het waren vijgenbladeren, dat vond ik niet lekker. @Vrouwholle
Geplaatst: 30 juni30 Jun 😊Ik heb mijn dolma’s bij de lunch gegeten koud uit de koelkast.. en dat vind ik stuk lekkerder en mijn lief ook!! 😊Ik denk dat de smaken dan beter “ ingetrokken” zijn en het blad heeft dan net ff andere bite.😋Omdat het nu de goede tijd is dat druivenblad te oogsten overweeg ik er toch ook nog een aantal in te maken om te kijken hoe dat is🤔😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 30 juli30 Jul Auteur @@msdg speciaal voor jou Turkse wortelsaladeWortel raspen of julienne. Ik gebruik als ik een kleine salade maak (500 gr wortel ongeveer) een rasp. Alsnog een kilo of meer maak, de robot. In een scheutje olijfolie bakken met wat zout en suiker. Even bakken. Je ziet vanzelf dat ze zachter worden en van kleur veranderen. Laten afkoelen en verder met de saus. Turkse yoghurt met 1 of 2 teentjes knoflook. Ik vind 2 lekkerder. Snuf zout. De afgekoelde wortel er doorheen roeren. Saus: L is saus wel een groot woord. Warm een flinke scheut olijfolie op en doe er dan een halve eetlepel paprikapoeder doorheen. Even roeren lekker laten schuimen. Dat over de salade heen gieten. Sist en spat. Oppassen! Garneren met wat gehakte walnoten. Deze laatste stap sla ik zelf overigens over, want ik vind het zonder lekkerder. Dehm… ik krijg me toch een partij trek… dussssIk kan er zo snel geen foto van vinden. Kennelijk heb ik 8000 eet gerelateerde foto’s….
Geplaatst: 3 augustus3 Aug @Mellie vandaag de wortel klaar gemaakt volgens jouw recept. Was inderdaad lekker. 😉 Heb nog even wat creatieve vrijheid gebruikt en een halve komkommer en wat peterselie toegevoegd. 👌🏻En een half knoflookteentje, gewoon om even te wennen en te proeven. Had er trouwens tomaten bulgur van Ottolenghi bij gemaakt en soort gehaktballetjes op smaak gebracht met dezelfde soort smaken: komijn, paprikapoeder, knoflook, peper, zout en paar teentjes geraspte knoflook. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Auteur Ziet er lekker uit, maar je was wel te zuinig met de yoghurt. Veel te weinig! Ik bedacht me dat wonderbaarlijke ding genaamd internet. Ik hoef er zelf natuurlijk geen foto van te hebben om het je te kunnen laten zien. [emoji849] Zo wordt het nog lekkerder dan jouw variatie.
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Nou, ik moet zeggen dat ik dat er nou niet meteen smakelijk uit vind zien. 😅 Maar mijn associatie van yoghurt met het ontbijt is dan ook heel sterk. Wie weet probeer ik het een keer met zoveel yoghurt, maar voor nu vond ik het al geslaagd. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Auteur In Turkse gerechten wordt heel veel yoghurt gebruikt. Ook in de Indiase keuken en vast wel in meer keukens. Is zeker niet iets voor alleen het ontbijt [emoji6]
Geplaatst: 29 augustus29 Aug Auteur @Vrouwholle Gedroogde sperziebonen salade De in reepjes gesneden en gedroogde (snij/sperzie)bonen koken in ruim water. Laat afkoelen als ze zacht zijn. Snijd een ui klein en bak dat. Doe er de uitgelekte bonen bij. Even goed bakken met wat zout, zwarte peper en chilipeper en een flinke lepel Turkse tomatenpuree! (Niet die vieze Nederlandse in mini blikjes! Of Akfa of Öncü tomatenpuree. Akfa hebben ze tegenwoordig ook bij ah en jumbo). Roer iets minder Turkse yoghurt door als dat je bonenprut hebt. Zegt 3/4 of als je van minimalistisch houdt, de helft. Knijp er 2 teentjes knof door. Beetje zout. Goed doorroeren. Of door de salade heen roeren of er bovenop. Net wat je wilt. Ik roer het er doorheen. In een koekenpan scheutje olijfolie verwarmen en wat chilipoeder of paprikapoeder of een mix van beiden doorroeren tot het lekker bruist. Heet over de yoghurt gieten. Wat walnoten hakken en erbij doen (ik doe altijd zonder. Vind walnoten met yoghurt overrated)Het is een umami smaak die je met weinig andere dingen kunt vergelijken. Maar vind het heel erg lekker. Hier een linkje van een dame die het maakt. Ik heb het filmpje gekeken en goedgekeurd 😌 zo maak ik het ook. Alleen zijn mijn bonen niet meer groen, want al paar jaar oud 🤣 maar dat mag de pret niet drukken.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.