NicolasM Posted April 10, 2021 Posted April 10, 2021 Bij ons in de tuin hebben we enkele 'mini-trees' waaronder een peer. Deze peer heeft 3 vertakkingen op de stam. 1 is vreemd, we vermoeden verkeerd geënt. We weten echter niet wat het is. Iemand een idee? Groeit harder en eerder blad gekregen. Quote
weknow Posted April 10, 2021 Posted April 10, 2021 Dat is een kwee....zo te zien de onderstam waar de peer op geent is die is uitgelopen. Als ik het zo goed zie, kun je hem helemaal van onder 2x wegsnoeien en hou je dan de peer over. Zal waarschijnlijk nodig zijn om 1 of 2 x per jaar voorlopig nieuwe uitlopers weg te blijven nemen. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
rorror Posted April 10, 2021 Posted April 10, 2021 3 minuten geleden, weknow zei: Als ik het zo goed zie, kun je hem helemaal van onder 2x wegsnoeien 2x? Alleen de middelste tak toch? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Posted April 10, 2021 Posted April 10, 2021 Moeilijk te zien op die foto, misschien kan een close up van de ent plaats helpen, was die al 2 stammig toen je hem aankocht? Ik heb er hier 1 staan met 3 verschillende soorten peren, optimaal is dat wel niet, ze vertonen alle drie een verschillende groeisnelheid. Quote
weknow Posted April 10, 2021 Posted April 10, 2021 1 uur geleden, rorror zei: 2x? Alleen de middelste tak toch? Nicolas kan dat zelf aan het blad beoordelen. Als de rechtse uitloper aan de grond hetzelfde blad heeft als de middelste dan is het kwee. Dat is wat ik denk te zien. Maar heeft rechts ook een perenblad dan kan het inderdaad het gewenste ras zijn of het kan ook nog dat de tussenstam die is gebruikt daar uit loopt. Ik weet niet hoe hij deze heeft gekocht. Een tweestammige boom...tenzij het een speciale leivorm zou zijn, een dubbele spil.....lijkt me niet zo waarschijnlijk. Nogal wat rassen peer kunnen op een kwee onderstam afstoten na kortere of langere tijd en dat wordt dan opeglost door eerst op een kwee onderstam een stukje van een peer te enten die niet afstoot en daar nog eens de ent van het gewenste ras op te enten. (Kwee onderstammen worden gebruikt o.a. om de groei sterk te remmen...dat is op een andere manier bijna niet mogelijk bij peer, zelfs met de dure onderstam Pyrodwarf (verwarrende naam, want hiermee maak je geen dwergboom!) wordt een boom nog aanzienlijk groter dan bijvoorbeeld op kwee-C of kwee-E) Als het inderdaad deze tussenstam is die uitliep aan de rechterzijde, dus echt perenblad, dan is ook dat hoogstwaarschijnlijk een goed eetbare peer. Meestal wordt een van de rassen: Beurre Hardy of Pastoorspeer (= De cure) of Doyonnee de comice hiervoor gebruikt. Ik vermeld dit omdat de linkse tak natuurlijk al behoorlijk gegroeid is en in het patroon tegen die muur niet ideaal staat. Je kunt na wegsnoeien van de kwee: - Dit zo laten gaan, - ofwel proberen die stam wat meer naar rechts te buigen, - ofwel een stukje insnoeien en de hergroei leiden zodat ze goed staat - ofwel de stam rechts, ookal is het een tussenstam en dus een ander soort peer, hiertussen laten groeien. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
redzebra Posted April 10, 2021 Posted April 10, 2021 oh dat wist ik niet, dat soms nog een tussen ent wordt gebruikt, lijkt logisch zoals je dat beschrijft. Quote
NicolasM Posted April 11, 2021 Author Posted April 11, 2021 Ja de linker en rechtertak waren de 'originele' takken toen we hem planten. Die middelste is in 2 jaar tijd zo er bij gegroeid. Het zijn inderdaad op stam gekweekte bomen (niet zelf gedaan, zo uit het tuincentrum). We hebben er nog één staan in de tuin en die is in een mooie U-vorm gegroeid met 2 takken. Deze plant heeft er dus een derde middelste bij gekregen. Denk aan de uitleg te lezen dat het een kwee is en die als onderstam is gebruikt. Voor de volledigheid ook een close-up van de stam: Quote
weknow Posted April 11, 2021 Posted April 11, 2021 Ja....duidelijk. Tussen de 2 entplekken heeft de kwee onderstam dus nog een knop kunnen maken. Knip die middelste zo kort mogelijk weg en hou de entplekken net boven de grond. Een peer zal geen opschot maken, de kwee heeft maar weinig nodig om te stekken = spontaan te wortelen. Het kan dus zijn dat je nog vaker nieuw opschot even weg moet snijden of knippen. Ik denk dat een U-vorm ook terug met deze wel zal gaan lukken. Welk ras(sen) is of zijn de boompjes,trouwens? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
AshaiRey Posted April 12, 2021 Posted April 12, 2021 Je kan hem ook behouden en korthouden. Dan heb je 3 soorten op 1 stam. Of het wenselijk is? Ik weet het niet. Het is net wat je wilt. Quote Groetjes,Bram
Recommended Posts