Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Dus hij hoeft niet in de kas de hele zomer?....scheelt alweer een plek

Ik had ze gewoon buiten staan in volle grond. Die deden het zelfs beter dan die in potten. Zijn wel vorstgevoelig, dus als je ze wil overhouden, moeten ze voor de eerste nachtvorst weer naar binnen.

Geplaatst:

Dank voor de uitleg allemaal ...kan er wel weer verder mee....nog even in de kas afharden en 1/2 mei gaat ie dan naar buiten naar een hoekje op t zuiden.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb zaden besteld, o.a. de rode als de oranje Physalis. Wat is de gunstigste zaaitijd, heb alles tussen augustus en maart gelezen links en rechts! Dus, wat is wijsheid??

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

We hebben het hier over de eetbare soort Physalis peruviana

(die rood of oranje soorten zijn giftig!!!!):

Hier foto's van de eetbare soort de ananaskers:

Vandaag weer een paar rijpe vruchtjes gehad pict347185901340483884.jpgpict3472a69281340483886.jpgpict3473a43941340483888.jpg

Geplaatst:

Ja inderdaad ik heb m in de kas...ik was van plan om die plant buiten ergens te zetten maar hij staat niet echt in de weg in de kas en gaat daar lekker....laat m voorlopig staan....ik denk ook als ik m nu nog ga verplanten dat hij het niet overleefd en hij hangt zo vol met bolletjes....zou zonde zijn.

Geplaatst: (aangepast)

De besjes zijn rijp als de lampionnetjes helemaal verdroogd zijn en de besjes niet meer groen-geel maar geel-oranje zijn.

Ze rijpen wel nog wat na en zijn ook op kamertemperatuur nog vrij lang houdbaar (vorig jaar bij wijze van test een mandje besjes dat eind oktober voor de eerste nachtvorst werd geoogst op de kast laten staan en die waren rond kerstmis nog goed) - in de koelkast kan dat dus waarschijnlijk nog langer (heb ik niet geprobeerd).

aangepast door Gast
Geplaatst:

Schijnt een vleugje ananas in te zitten, een beetje zoet en een zuurtje te gelijk...nou ja ik heb ook geen flauw idee maar tot nu toe is het een gave plant, een ielige zaailing die het maar niet deed en ineens in een week 5 keer zo groot was en nu een prachtplant. (ik heb een dwerg uitvoering trouwens)

Geplaatst:

Mmm... Lijkt me wel lekker vruchtje! En helemaal mooi meegenomen als het ook nog 's een gave plant is om te zien Op mijn lijst: dingen die ik nog wil hebben.. Haha, die wordt maar langer en langer. Fijn, zo'n moestuinforum

Geplaatst:

Claudia69 dank voor die info....ik vroeg me net af hoelang ze houdbaar zijn.

@Wendy....ik vind ze een fruitige smaak hebben......niet echt naar ananas en ook niet naar kersen....Ze hebben de beet(structuur) van een cherrytomaatje maar daar smaken ze totaal niet naar .... ....ze smaken naar ananaskers

Geplaatst:

Ja nu is het volkomen duidelijk

Leuk he die verzameldrang...ik ben met speelgoed vroeger nooit zo hebberig geweest als ik nu ben op een webshop. Gooi altijd alles wat ik leuk vind in dat winkelmandje...je schrikt je lam als je de schade ziet. maar goed dat ik zelf niet online kan betalen

Ik vind het een mooie plant, maar smaken verschillen natuurlijk

Deze zijn van ffies terug:

img0690-b-10-6-ananaskers20691339420700.jpgimg0683-b-10-6-ananaskers62821339420695.jpgimg0691-b-10-6-ananaskers53691339420704.jpgimg0693-b-10-6-lampion-ananaskers30741339420708.jpg

Echt van boven tot onder, in ieder okseltje en uitsteeksel zitten 3 tot 5 vruchten, vind het best veel. Nu is 'ie trouwens wel wat mooier en voller

Geplaatst:

Best wel in een grote pot zetten en veel water en voer geven - dan zie je ze gewoon groeien. Ik heb er twee bedjes mee gevuld in de hoop straks veel ananaskersconfituur te kunnen maken. Viel vorig jaar enorm in de smaak van de kinderen en was in geen tijd op. Eén perkje staat zo hoog als jouw plant, de andere plantjes zijn wat later bijgezaaid en nog wat kleiner. Ik hoop dat die ook nog besjes geven... Je kan trouwens makkelijk zaadjes overhouden (vruchtjes prakken, sin water spoelen, het meeste vruchtvlees wegvissen en de rest door een fijne zeef wrijven tot je alleen nog de zaadjes overhoud - en die dan een paar weken aan de lucht laten drogen). Dat zelfgewonnen zaad ontkiemde ook veel sneller dan dat uit de winkel.

Ik heb ook nog een andere soort met glad blad dat lager zou blijven maar zoetere besjes zou geven. Die doen het niet goed in volle grond, maar redelijk in een pot. Valt nog te bekijken wat dat geeft.

Geplaatst:

In volle grond zijn die hier bijna twee meter hoog geworden en daar had ik niet echt op gerekend. Dit jaar staan er paaltjes naast om ze recht te houden als ze wat groter worden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...