Jump to content

Ananaskers (Physalis)

appelvrouw

Recommended Posts

De Ananaskers (Physalis "Tirol") is goed uitgegroeid dit jaar, hoewel ik niet al te veel rijpe vruchten had, hij zat wel vol maar rijpte (te) laat af. Een deel rijpt na in huis.

De plant heb ik opgegraven en afgeknipt, nu in huis begint hij weer uit te lopen. Ik weet niet of dit zo gaat lukken, aan de oude plant.

Is er iemand die dit al eens geprobeerd heeft?783_2d08ddf5d3d8110a2935bcef9a10a81a.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Niet met een oude plant. Heb hem dit jaar gezaaid in augustus(veel te laat, weet ik;kreeg toen de zaadjes pas)

Heb er een in de kas staan en eentje binnen....kijken wat het wordt...ben in ieder geval volgend jaar op tijd en denk dat deze plant, net als de pepers en paprika's, op zo'n manier een voorsprong heeft en eerder vruchten maakt en dan dus ook meer succes op afrijpen zal hebben.:

977_f60e7564fd6e777e99b8f78629e6a9c2.jpg

Verbaasd me niks jet. Ananaskers is, in tegenstelling tot wat veel mensen verwachten, een half-winterharde plant (als ik het me goed herinner). In ons land wordt ananaskers geteeld als eenjarig omdat het overwinteren nogal een gedoe is. Eigenlijk hetzelfde als paprika, peper en meloenpeer.

Niet te warm zetten in ieder geval.

Wel jullie reakties zijn gunstig, het overhouden misschien niet zo gemakkelijk..ga ik naar NL dan gaan de plantjes niet mee..en de kachel uit.

Ik loop er al dagen over te piekeren, maar denk dat de badkamer de beste optie is..de boiler aanlaten als een soort bijverwarming, en eventueel vliesdoek om de planten.

Ik had er ook buiten gezaaid;

die waren na de eerste nachtvorst allemaal pierlewaaien(ow dat is geen NL vlgs de spelcontrol)..Ze waren zwart dus...kaputt, morte, dead.

Als het niet vriest waar je ze hebt staan, overleven ze wel. Denk niet dat het in je badkamer onder nul komt anders zouden je leidingen ook niet NL-vakantieproof zijn

l. Denk niet dat het in je badkamer onder nul komt anders zouden je leidingen ook niet NL-vakantieproof zijn

Niet zo snel nee. Maar in de vloerverwarming zit antivries, en het water sluiten we af..o, dat gaat natuurlijk niet dan, de boiler..nou ik kom wel snel weer terug, dus als er geen vorst wordt verwacht nemen we het risico, anders breng ik de boel naar de buuf.

Ik had er buiten staan en die hebben de eerste lichte nachtvorsten redelijk goed doorstaan (enkel topjes werden wat bruin en gingen opkrullen). Ik had er redelijk wat vruchtjes van. Overhouden ga ik niet doen, ze schuiven volgend jaar gewoon mee op, maar ik ga wel proberen of het zaad dat ik eruit gespaard heb het ook goed doet.

Niet met een oude plant. Heb hem dit jaar gezaaid in augustus(veel te laat, weet ik;kreeg toen de zaadjes pas)

Heb er een in de kas staan en eentje binnen....kijken wat het wordt...ben in ieder geval volgend jaar op tijd en denk dat deze plant, net als de pepers en paprika's, op zo'n manier een voorsprong heeft en eerder vruchten maakt en dan dus ook meer succes op afrijpen zal hebben.:

-afbeelding-

Een tip: in een grote pot zetten met veel aarde. Ik had er een paar over en het verschil in groei tussen wat uitgeplant werd en in een potje bleef staan, was enorm. De potjes die ik hier zie (ook hierboven) zien er niet erg groot uit voor een plant die twee meter hoog kan worden en redelijk sterk vertakt.

Dank Claudia voor je tip. De pot is groter dan hij lijkt maar nog niet erg groot. En de bedoeling is dat hij er tot eind april inblijft, dus even verpotten is een goed idee. Ik ga hem wat koeler zetten, en duimen dat hij niet doodgaat als ik een tijdje weg ben.

• 1 month later...

De plant heb ik verpot en beneden koud gezet. De eerste uitloper heb ik nog voor Kerst afgesneden samen met enkele kleinere. Deze kleinere hebben het niet gered, maar de eerste uitloper heeft wortels gevormd en is vandaag in een eigen pot geplant. Nu heb ik twee planten.

Vandaag er nog maar een afgesneden en weer in de warme keuken in een glas water gezet.

Ik twijfel nog of ik het nieuwe plantje nu weer koud zal gaan zetten ( de moederplant staat in een koude ruimte waar het soms 1 graad is, en leeft nog steeds). misschien eerst op de slaapkamer, daar is het ongeveer 14 graden..img_386372621327336843.jpg

Idd, ik stek de 'dieven' van tomaten altijd. Dan heb je weer nieuwe planten die later dat seizoen tomaten geven, zonder te zaaien.

Owwww dát heb ik nou nog nooit ergens gelezen

En dat worden gewoon goede sterke gezonde plantjes?

Oke, kan het beter niet gaan proberen...moest juist minder worden

Met welke planten kan dat allemaal nog meer???

• 1 month later...

De ananaskers van die foto 2 pagina's geleden, is inmiddels een meter hoog en staat nog steeds in de keuken ik heb 'm in augustus 2011 gezaaid en geen idee wat het wordt....heb 'm nog nooit gehad.

Kan ananaskers op dit moment naar de kas???

Of doet hij het beter buiten in de volle grond? (half mei)

Kan die tegen hoge temperatuur? of liever een schaduwplek

Wat geeft een hogere opbrengst? ik heb maar 1 plant op dit moment en die staat in een 30 liter pot.

Moet je de plant ook opbinden of doen jullie hem "toppen"?

(Zijn broertje met die oranje zaaddoosjes staat gewoon buiten altijd, ook op schaduwplekken en doet het altijd, is ook winterhard ...dus misschien geen goede vergelijking?)

Edited by Guest

Vorig jaar heb ik een paar keer dieven van een tomatenplant laten wortelen (meer om te proberen dan uit noodzaak ) en ik had de diefjes gewoon in een potje met zeer vochtige aarde gezet (in de kas) en over de dief een doorzichtige plastic zak heen gedaan om zoveel mogelijk vast te houden. Na een paar dagen hing de plant erbij alsof 'ie kassiewijle was. Maar daarna zag je hem opleven en zowaar had ik een nieuwe tomatenplant.

Wat betreft de ananaskers (nog geen ervaring mee), maar ik heb gelezen dat je hem echt pas na half mei buiten kan zetten. Misschien vanaf eind april in de kas als het weer erg mooi is, net zoals je dat bij tomaten en paprika's kan doen. Verder hoef je hem blijkbaar niet te toppen/dieven en houdt de plant van een beschutte en zonnige plek. De stengels van de plant zijn niet heel erg sterk, dus als hij buiten staat doe je er goed aan om de plant vast te maken zodat hij blijft staan bij harde wind of een regenbui.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.