Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goede dag, voor het volgende seizoen wil ik verschillende groentes in potten gaan kweken. Nu heb ik een paar grote hangpotten van plastic materiaal waar ik komkommer CHINESCHE SLANGEN in wil zetten( onder voorbehoud) als dit kan. Groeien komkommers in zo weinig aarde, de potmaat is 40 cm middellijn de diepte is 25 cm.. de potten hangen in volle zon en middagzon. moet ik maatregelen nemen om de warmte in de pot te compenseren of niet?

ander gewas, de mini tomaat kan die ook als hangplant gekweekt worden.Vooruit denken is het halve werk denk ik zo, vandaar deze vraag.

groetjes Wilma

Geplaatst:

Ervaring met komkommers in potten heb ik niet, maar als ik kijk naar het wortelstelsel van mijn komkommers zou ik zeggen..nee! Een heel breed en oppervlakkig wortel stelsel en daarom ook genoodzaakt om veel en vaak water te geven, ik ben bang dat een plant in een pot te weinig worteloppervlakte heeft en zo heel snel uitdroogd of je zou met zo iets als een druppelsysteem moeten werken. De mini tomaat moet zeker in een pot kunnen, maar ook daarvoor geld dan dagelijks water geven, even een weekend er op uit zonder water te geven wordt een lastig verhaal. Voor meer info kun je ook even in het sfg topic kijken, square foot gardening of hoe je het ook mag schrijven.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Ik had afgelopen jaar een komkommer in hangpot geteeld. Ging goed, ik had hem aan het plafond van de kas gehangen en zo door de kas laten groeien!

Gr.

Geplaatst:

Moest je hem dan niet iedere dag veel water geven, of viel dat ook mee? En hoe groot was jouw pot?

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Komkommer is wel in pot te telen maar precies om de reden die koert noemt (het vele water geven) ben ik er niet zo fan van. Dus ja het kan goed maar door de grote verdamping op warme dagen minstens 2 x water geven per dag. Ik zou minimaal een 10 liter pot gebruiken dus in een 40 cm bij 25 cm diepte gaat dat wel lukken.

De minitomaat zal zeker lukken!

Geplaatst:

BEDANKT VOOR JULLIE REACTIE, VERSCHIL VAN MENING MAG ER ZIJN. Ga dat tomaatje zeker doen zie wel of ik hem hangend kan krijgen. De komkommer op tijd water geven zal geen probleem zijn, ga nooit op vacantie dus verkommeren zal geen probleem zijn, zeker als de binnenkant van de pot met een dun stuk isolatie bekleed wordt zodat de pot niet te warm wordt. Ook aan de bovenkant is tegen uitdroging wel wat te doen dacht ik.groetjes, Wilma

Geplaatst:

Afgelopen seizoen heb ik voor het eerst groenten geteelt en allemaal in potten. Ik had, courgettes, tomaten, bonen, bieten, lente-uitjes, aubergine, brocolli, paprika, pepers, aardbeien, venkel, veel kruiden en nog veel meer en alles in bakken en potten en het is heel goed te doen. natuurlijk moet je goed opletten dat ze niet uitdrogen (hoe kleiner de pot hoe sneller ze opdrogen natuurlijk). en je moet ook zeker planten voeding geven bij het water (met een fles van 6 euro bij de intratuin kom je een heel eind, 1 keer in de week een dopje in een gieter water).

voor volgend seizoen ga ik precies hetzelfde doen, maar dan ga ik nog meer neerzetten en wat beter plannen, ik was vrij laat in het seizoen nog begonnen dus heb met de tomaten wel wat problemen gehad, maar dat was vooral te wijten aan de natte zomer. volgend jaar zorg ik dan ook voor een afdak.

komkommer moet volgens mij goed te doen zijn mits je een ruime pot gebruikt en voldoende voeding geeft, ik heb afgelopen jaar geen komkommer gehad maar voor volgend jaar heb ik de zaden al klaarliggen. volgens mij heb ik op youtube wel eens filmpjes gezien van mensen die ook komkommers kweekten in pot, je zou daar eens kunnen kijken.

ik heb dit jaar ook brocolli in pot gehad meer als experiment maar ook die deed het supergoed! (geen idee welk ras het precies was, was een plantje uit het tuincentrum)

boontjes deden het ook erg goed, ik had twee soorten stamboontjes (die blijven laag) en dan in twee van die langwerpige balkonbakken (bakken van een meter voor 3 euro of zoiets bij de gamma) en dan drie plantjes aan elkaar gebonden en om de 15 cm geplant zo kon ik al snel 20 plantjes kwijt in zo'n bak en ik had twee bakken staan, ook deze had ik vrij laat in het seizoen nog neergezet en we konden er bijna elke 10 dagen boontjes van eten (twee volwassenen en twee kleine kinderen). vooral mijn dochtertje van bijna drie toen vond het geweldig, samen boontjes plukken en zonder problemen aan tafel at ze alles op! ik had de bakken op stenen staan zodat de slakken er niet zo goed bij konden.

ik zou gewoon lekker dingen uitproberen, ik kreeg toen ik begon van heel veel mensen te horen dat het niet kon, en er zou toch amper oogst aan komen maar achteraf waren veel mensen verbaast over wat ik nog uit onze achtertuin geoogst heb!

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Kijk, dat is een zeer enthousiaste reactie van Manolito om van alles in potten te kweken. Uiteraard zal in pot meer aandacht vragen maar ik ga dus ook die kant op met de komkommer en tomaat. Bedankt Manolito, ik zeg maar,,, goed voorbeeld doet goed volgen.

Vraag mij af of je er foto.s van heb, zou wel stimulerend zijn te zien hoe je dat voor elkaar had.

groet Wilma

Geplaatst:

Ik kweek komkommers ook in een soort bak. Daarin doen ze het juist geweldig. Wat ik wel doe dat ik door de bemeste tuinaarde stro meng en korrels die langzaam voeding afgeven. Mijn bak heeft onderop een soort van reservoir met overloopje... dus er is genoeg water. In de zomer moet ik elke dag water geven. Maar dat heb ik over voor deze lekkernij. Ik kweek snack komkommers en wordt al 2 jaar op deze manier rijkelijk beloond met super lekkere oogst.

op deze foto zijn de planten al bijna aan een eindje. Maar ik had tot en met oktober nog komkommertjes

Geplaatst:

Ook hier goede ervaringen met groentes in potten. Mijn tuin stond heel lang vol op die manier. Denk bv ook aan (pot) paprika's, courget, gewone tomaten, aardpeer of aardappel, aubergine etc.

Het helpt wel als je inderdaad veel water kan geven (niet te veel natuurlijk) en halverwege het seizoen bij mesten helpt ook erg goed!!

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Late reactie sorry... ik ben zeker heel enthousiast erover, heb er erg veel schik in gehad en ondanks mijn eerste jaar een redelijk succes.

helaas is in de volle grond in mijn achtertuin niet echt een optie, er zit klei onder ofzo en al het water blijft hier staan dus noodgedwongen moet ik wel in potten en bakken wil ik het in leven houden.

courgette:

resized_826_591a408fe23f556e3e1a8930c6bfea7c.jpg

resized_826_d8d8d7d40d1c63b5dec4d3f3b85d715a.jpg

peultjes

resized_826_7cc99ceb0714b1976eb7a40e7a9377f6.jpg

lente uitjes (beetje verwaarloosd)

resized_826_2217435b54ec0eb0e7eb1db877b375e0.jpg

jonge aubergine-plant:

resized_826_b46b8ccdd2a5e6e86be53001b2170c1a.jpg

zelfde aubergine-plant:

resized_826_860ccafed27043880d76ec4f6e1553c9.jpg

Brocolli net na het verplanten:

resized_826_587d2415288468c5872c43b5311d1d83.jpg

Boontjes in bak (vrij jong nog):

resized_826_06117d13765923787b2cd19c3cd5ee3c.jpg

Boontjes in bloei:

resized_826_337e71fdf564c938d36c1af71085618a.jpg

Boontjes!:

resized_826_459c2289d8bea75920053ee7906372ef.jpg

resized_826_a03309dd80a0bde5f33b0101df6f6cc7.jpg

Cayenne pepers:

resized_826_933b24948f2a64085c9c0676fc1672fa.jpg

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

mooie foto,s Manolito. Je kan wel zien dat het bij jou in pot niets te kort komt.

Ik ga jouw voorbeeld volgen en hoop er het zelfde resultaat van te krijgen. Groetjes Wilma

Geplaatst:

jooze wat heb jij een mooi opgeruimde tuin. ik heb je blog bekeken, ik realiseer mij dat ik zelf maar een rommelige tuin heb, ben wel druk bezig een en ander netter te maken maar dat valt niet mee.

juist omdat ik maar 1 dag in de week op de tuin ben. Ik hoop voor het volgende seizoen in elk geval 4 groentenbedden klaar te hebben.Zo niet,dan gaat het meeste in potten.

groetjes Wilma

Geplaatst:

tip voor ene leuk boek

"Moestuin in pot" van Peter Bauwens

staat erg fijne info in over moestuinieren in potten, van de basis zoals potten en grond, van kant en klaar tot zelf samenstellen van de grond, naar bemesten en info over allerlei verschillende groenten en wat ze nodig hebben

liep er online tegen aan voor ene paar euro en moet zeggen, ben blij dat ik het besteld heb, leest ook lekker weg

Geplaatst:

Sonnee ik heb dat boekje aangevraagd bij de bibliotheek, Moet even op mijn beurt wachten want er waren meer liefhebbers om het te lezen. Bedankt voor de hint. vr gr Wilma

• 2 years later...
Geplaatst:

Voor courgettes gebruik ik het liefst een ton of pot met een diameter van 40 cm. Dat werkt erg prettig. Groot en stevig genoeg.

Dat boek over moestuin in pot ga ik ook eens zoeken. Ik ben een echte liefhebber van moestuinieren in potten. Dank voor de tip sonnee.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Moeten het perse potten zijn? Ik had dit jaar goede aardappelervaringen (notabene beter dan in de volle grond) met aardappels en de 'bigshoppers'. Volgend jaar heb ik minder ruimte voor kolen, dus dat worden heel veel bigshoppers.

(Door ze naast het aardbeienbed te zetten, houd ik daar het onkruid ook wat weg. Handig! )

Geplaatst:
Moeten het perse potten zijn? Ik had dit jaar goede aardappelervaringen (notabene beter dan in de volle grond) met aardappels en de 'bigshoppers'. Volgend jaar heb ik minder ruimte voor kolen, dus dat worden heel veel bigshoppers.

(Door ze naast het aardbeienbed te zetten, houd ik daar het onkruid ook wat weg. Handig! )

Bigshoppers zijn ook erg handig hoor als je maar voor afwatering zorgt. En door de hengsels kun je ze ook nog een makkelijk een stukje verslepen. Ik gebruik ook vaak wasmanden met gaatjes in de bodem. Goed idee hoor met die Bigshoppers

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...