Jump to content

Nieuwe plantenbakken op terras

haplo

Recommended Posts

Op het ogenblik heb ik een aantal ronde plantenbakken  (60cm diameter ongeveer) op mijn terras. In de bakken staan 2 druiven, 1 'terras' moerbei, aardbeien, munt en wat seizoensplanten (tomaten, erwten en augurken meestal). Ik heb er geen worteldoek in gedaan en ze hebben een houten bodem. Na een 6-7 jaar lijken deze hun beste tijd gehad te hebben met wegrottend hout op plekken vanonder, vooral sinds dat ik vorig jaar begonnen ben met een automatisch druppelsysteem - dagelijks redelijk wat water lijkt het hout snel aan te tasten. Ik zou deze dit of volgend jaar dus willen vervangen, maar best door iets dat lang meegaat en tegen frequent (overvloedig) bewateren kan.

De meeste niet-houten plantenbakken die ik vind zijn ofwel heel duur ofwel (veel) te klein. Ik heb de volgende plantenbak gevonden: https://nl.vidaxl.be/e/8719883757063/vidaxl-plantenbak-verhoogd-480x80x45-cm-gegalvaniseerd-staal-grijs , hier is echter geen bodem in. Ik dacht om hier een dubbele laag worteldoek in vast te maken en hierop wat hydrokorrels en daarop de aarde. Is dit een goed idee voor op mijn terrastegels? Of is dit brol en toch beter gaan voor houten bakken of dure kunststof? Ik probeer iets te zoeken dat ik niet binnen een paar jaren moet vervangen, liefst 10 jaar of meer.

Edited by haplo

Hier heeft de gemeente ook stalenbakken geplaatst. (roest bakken) vanwege de lange duur dat ze meegaan. Bakken staan direct op het dak, met alleen 1laag worteldoek erin. 

DSC_0249.JPG

Je ziet op de foto een ronde pot waar de aalbes struik in staat. Is dacht ik een 100l pot. Ongeveer 20a30euro van het merk elho. 

Ronde en rechthoekige kuipen heb ik bij welkoop goedkoper gezien een paar jaar terug. Gamma heeft alleen maar 65L Zwart rond, wit is daar veel duurder. Groot aanbod en goedkoop, maar in 'Noord Belgie';-), is Cranenbroeck. Anders kom je op kunststof stof plantenpotten, die kennen dat probleem van hoge individuele transportkosten niet. In VS heb je ook 'beds' met een buizenframepje. Hier nog niet gezien.

Die Australische tuinier heeft een video op youtube waarin hij diverse verzinkte golfplaten raised beds vergelijkt, meeste roesten, alleen dat Australische merk met ook nog een coating niet.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.