Jorieke123 Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Oh ik kan toch soms ineens zo twijfelen over dingen! Ik heb nu zaadjes van een reuzenui. Die kan in december 'onder glas' worden gezaaid. Maar wat bedoelen ze daar nou precies mee? De kas? Waar het de komende tijd gaat vriezen? Of binnen in de vensterbank? Waar het volgens mij dan weer te warm is? Of bedoelen ze zo'n platglasbak? Of een ietwat verwarmde kas? Pffff, soms voel ik me zo'n groentje! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Onder glas zaaien betekend volgens mij niet in huis, maar in je kas, bak, of misschien een koude kamer. Want in huis kan je alles wel zaaien in december..toch? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Dat neem ik ook aan, goed dat je het even oppert van de Kelsea (of heb je een ander?), die moet ik ook nog ff zaaien! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 6, 2011 Author Share Posted December 6, 2011 Ik heb de 'Ailsa Craig'.Ok, dan zaai ik ze in de kas. Daar doet alles (o.a. kervel, rucola, radijsblad en veldsla) het ook lekker nu. Maar als het echt gaat vriezen, vriest het daar ook. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Het lijkt mij dat ze daar dan wel tegen moeten kunnen, zou niet weten hoe ik het anders moet doen??Edit: Ik herrinnerde me net dat we (Hans en Ik) op die reuze-ui kwamen door Stefaan, die Ezel-belg zeg maar, hier een stukje uit zijn moestuinseizoen:maar wat jij bedoel met die grote uien dat zijn reuze uien Kelsae en die kunnen tot 3 kg worden (wedstrijd) .ik zaai er ook iederjaar maar de mijne komen ook maar tussen de 1.5 en 2 kg. dit jaar heb ik ook rode en witte reuze uien gezaaidreuze uien worden in verwarmde serretje gezaaid in december en eind januarie ingepotvanaf 15 mei worden ze dan buiten geplantvoor de rest is het zoals gewone uienje kan ze wel niet zolang bewaren, voor kerstdag moeten ze opgegeten wordenzeer lekker om te stoven, soep of spagetiesausze zijn iets zoeter van smaak Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 6, 2011 Author Share Posted December 6, 2011 Hm.. verwarmd dus.. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Volgens mij betekend onderglas inderdaad zoiets als koude bak, maarja ik denk dat inderdaad de ezel-belgeen ervaren goede kweker was van deze reuzen dingen,bij mij afgelopen jaar mislukt er kwam een spriet en dat bleef een zeer lange tijd een spriet zat geen beweging in tot ik ze zo zat was en omgekeerd heb, toen dacht ik nog ik zaai nooit geen uien meer Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 7, 2011 Author Share Posted December 7, 2011 Ik heb een nieuw topic aan gemaakt over het zaaien van ui-achtigen. https://www.moestuinforum.nl/zaaien-van-ui-achtigen-ui-prei-etc-t3477.html Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 7, 2011 Author Share Posted December 7, 2011 Ik had nog niet eens de hele achterkant (zooooveel lettertjes ) gelezen van deze superui, maar de kiemduur is 10 dagen, bij 15 tot 20 graden! Zo warm is het niet... in mn kas. Misschien dan toch maar binnen zaaien? In de badkamer of slaapkamer ofzo? Daar is het rond de 15 graden denk ik. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 7, 2011 Share Posted December 7, 2011 Zeker binnen zaaien dan, en na opkomst ( en redelijk weer..) langzaam afvoeren richting kas.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts