Jorieke123 Geplaatst: 6 december 2011 Geplaatst: 6 december 2011 Tja, ik heb ook nog geen succes gehad met uien zaaien. Weet nog dat ik ze uitzaaide in de vollegrond, en de uien al bijna kon proeven... Nooit meer terug gevonden die rotdingen Maar goed... wil het dit jaar toch weer proberen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jeanne-heijmans Geplaatst: 6 december 2011 Geplaatst: 6 december 2011 O dus jullie hebben geen goede resultaten geboekt? Bij mij ook het eerste jaar,hoop wel dat ze het gaan doen. anders zonde van de ruimte,heb toch al niet zoveel ha ha Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 december 2011 Auteur Geplaatst: 6 december 2011 Plantuitjes zijn zoooooooveel makkelijker. Maar als je een apart soortje wilt, of dus een reuzenui, dan zal je wel moeten zaaien. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jeanne-heijmans Geplaatst: 6 december 2011 Geplaatst: 6 december 2011 Ik heb ook zaadjes van de walla walla ui, nu zal de weinige of geen oogst toch maar voor lief nemen,proberen is ook leuk. maar ja in je hart hoop je toch altijd dat je groei en bloei ziet. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 december 2011 Geplaatst: 6 december 2011 Plantuitjes zijn zoooooooveel makkelijker. Maar als je een apart soortje wilt, of dus een reuzenui, dan zal je wel moeten zaaien.Inderdaad! Ik zaai vooral sla-uitjes, levert veel plezier op vind ik. Verder heb je nog geen zelfgezaaide uien gehad Jorieke? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
hansm Geplaatst: 6 december 2011 Geplaatst: 6 december 2011 Waarom is dat eigenlijk dat er geen pootui van deze reuzenrassen bestaan ?Ik zie de reden niet zo lijkt mij dat iederen van die reuzen wil als pootui ervan zou bestaan. Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 6 december 2011 Geplaatst: 6 december 2011 Ik denk dat dat met de bewaarbaarheid te maken heeft, plantuien zijn sowieso al minder lang houdbaar dan zaai-uien en daar komt dan bovenop dat de reuzenui uit zaad al maar heel kort te bewaren is. Daarnaast zal het voor de plantuientelers niet zo rendabel zijn als de rassen die ze ook aan de professionele telers kunnen verkopen. (door de korte bewaarbaarheid zullen zij nooit reuzenuien gaan telen natuurlijk!) Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 6 december 2011 Auteur Geplaatst: 6 december 2011 Denk ik ook Koert.Nee Appelvrouw, ik heb nog geen uitjes uit zaad kunnen kweken en ook daadwerkelijk oogsten. Nou ja, op de welsh union en bieslooksoorten na dan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 6 december 2011 Geplaatst: 6 december 2011 Zat net ff stukje te lezen op Diana's moestuinsite, maar toch nog best wel een gedoe hoor! Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 6 december 2011 Auteur Geplaatst: 6 december 2011 Uien in het algemeen? Of vooral zo'n superui? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansm Geplaatst: 6 december 2011 Geplaatst: 6 december 2011 Nou als ze niet lang houdbaar zijn, dan ben ik nu tevrede met die solo's die worden ook groot en zijn dacht ik best vers te gebruiken ook ui smaak dus ik ga geen grote uien meer zaaien, prei trouwens ook niet, daar wordt je ook niet goed van zo langzaam dat gaat , geduld is mijn sterkste kant Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 6 december 2011 Geplaatst: 6 december 2011 Uien in het algemeen? Of vooral zo'n superui?Zaaiuien in het algemeen:Deze teelt is omslachtig maar ook heel moeilijk: in het eerste jaar zaai je deze uitjes, dicht op elkaar om te zorgen dat ze klein blijven. De in juli geoogste uitjes moet je dan tot maart het volgende jaar heel koel (het liefst rond de 3-4 graden) bewaren. In maart het jaar erop kun je dan de plantuitjes uitplanten en valt de oogst rond juli. Als je de uitjes niet goed (koel en zonder temperatuursschommelingen) hebt bewaard is de kans zeer groot dat de uien al snel naar het planten doorschieten. Ook om die reden zijn alleen ronde gele uien geschikt voor deze teelt. En je ziet er amper nog zaden van: het is dus tijdrovend en moeilijk, en dat terwijl er bedrijven zijn die deel 1 al voor je gedaan hebben: het zaaien, oogsten en bewaren van plantuitjesEdit: Excuus, ik moet naar bed, zit weer half te lezen, dit is de teelt van plantuitjes! Quote Even a broken clock is right twice a day
Eva Geplaatst: 7 december 2011 Geplaatst: 7 december 2011 uien en prei is mij veel te lastig en langdurig...voor uien heb je zelfs 2 jaar nodig!?nee, dan liever plantuien en kant en klare preiplantjes kopen... misschien dat ik ooit nog eens zilveruitjes ga zaaien...ooit Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 december 2011 Auteur Geplaatst: 7 december 2011 Nou ja, ik wil al gauw genoeg uien en preien voor een heel jaar voor 2 personen. Dus zou het mooi zijn als dat zaaien een beetje lukt. Maar er moet al zoveel gezaaid worden in het voorjaar, dat die langzame groenten vaak minder aandacht krijgen.Prei ging me wel aardig af dit jaar. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 7 december 2011 Geplaatst: 7 december 2011 Zelf prei zaaien is toch niet zo lastig, dat ging me altijd wel goed af. Maar dit jaar wilde ik dan voor het eerst uien zaaien, de reuzenui dan, de gewone uien: geel,rood en sjalot gaan lekker makkelijk als plantuien de grond in, daar ga ik niet voor lopen klooien! Quote Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 7 december 2011 Geplaatst: 7 december 2011 uien en prei is mij veel te lastig en langdurig...voor uien heb je zelfs 2 jaar nodig!?nee, dan liever plantuien en kant en klare preiplantjes kopen... misschien dat ik ooit nog eens zilveruitjes ga zaaien...ooit  ik denk precies het zelfde en heb inderdaad voor aankomend jaar enkel zaadjes van zilver ui want die zijn echt te leuk denk ik om niet te doen. Quote Players only love you when they're playing.
tine Geplaatst: 7 december 2011 Geplaatst: 7 december 2011 Hebben jullie ervaring met stengelui ishikura? ik denk er over om deze in augustus te zaaien zodat ik in het voorjaar oogst . Quote
bart Geplaatst: 7 december 2011 Geplaatst: 7 december 2011 Dit seizoen gingen mijn zaai uien heel goed. Gezaaid in potgrond in een minikasje (half open). Daarna uitgeplant in de volle grond. Afgezien van uitval door uienvlieg had ik echt mooie uien die goed bewaarden. Door dit succes ben ik enthousiast geworden en heb ik besloten volgend jaar veel meer uien te zaaien. Heb verschillende soorten zaad gekocht. Ik ben van plan het weer op dezelfde manier te doen, aangezien dit dus erg goed werkte. Het uitplanten is natuurlijk wel veel werk. Het grote voordeel is dat je geen onkruid hebt op deze manier.Zaaien in de volle grond is gewoon erg lastig vanwege het onkruid. Ik had ter vergelijking ook twee rijtjes in de volle grond gezaaid. Redelijk dik gezaaid om later uit te dunnen. Dit ging ook wel, maar deze uien werden wel minder dik. Misschien dat de uitjes uit het kasje wat voorsprong hadden door de vruchtbare potgrond en meer warmte. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 december 2011 Auteur Geplaatst: 7 december 2011 Ah, een hoopvol bericht Wanneer ben je begonnen met zaaien? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nicolette Geplaatst: 7 december 2011 Geplaatst: 7 december 2011 bij mij waren een deel van de zaaiuien ook heel goed gelukt en ander deel niet. Het deel wat goed gelukt was ging in een glasplatbak waar de grond verrijkt was met compost. 2 weken voor het zaaien heb ik daar patent kali aan toegevoegd. Daarna heb ik de uien in een natgemaakte richel (grote soort met een coating) netjes op afstand gezaait. De richel niet te diep maken en dicht gooien. Vervolgens glas erover zodat het een goede ontkiem temperatuur had. Vervolgens goed opgelet dat het niet uitdroogde. Duurde heel lang voor dat het opkwam dus tussen de rijen door goed onkruid gewied. Vervolgens toen ze opgekomen waren ( door de grote afstand) goed onkruid kunnen wieden. Naarmate het weer warmer werd het glas vervangen door insectengaas (de ikea soort in dit geval) De uien zijn goed blijven groeien en behoorlijk groot geworden. Ik was er zeer content mee. De uien buiten de glasplat bak die ik gewoon op een rijtje had gezaait zijn nauwlijks opgekomen en ook bijna niet gegroeit. Mini uitjes zegs maar qua formaat. Als je uien in de compost kweekt moet je wel afdekken met insecten gaas want dan zijn uien en wortelen extra gevoelig voor de ui en wortel vlieg. En oh ja naast de rijtjes uien stonden worteltjes en peterselie. Quote
bart Geplaatst: 8 december 2011 Geplaatst: 8 december 2011 Ah, een hoopvol bericht Wanneer ben je begonnen met zaaien? weet ik eigenlijk niet meer precies, maar het zal in maart geweest zijn Quote
Borsalino Geplaatst: 8 december 2011 Geplaatst: 8 december 2011 Zie net dat prei Striker vanaf half december al gezaaid mag worden. Deze zaaien in een frigolit bak in de koude serre? Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 december 2011 Geplaatst: 8 december 2011 Deze zaaien in een frigolit bak in de koude serre?Huh? Wat is frigolit? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Nicolette Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 ja daar heb ik ook een aantal bakken van. Werkt goed hoor. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.