Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geheel nieuw op dit forum. De Topics mbt al het fruit doorgespit, op zoek naar antwoorden. Bij deze dus de vraag.

Zoek voor mijn nieuw in te richten moestuin: fruitbomen ( Appels, peren, pruim en kers ) voor op een stuk, van ong. 90cm bij 12 meter.

Denk zelf daarbij aan zo veel mogelijk diversiteit/smaak/gebruik enzo.

Reeds eerder ervaring opgedaan met rijtjes laagstam ( gekochte spillen, zo jong mogelijk, dan gesnoeid naar platte waaiers / ruime snoeren ) aan draad, zoiets als dhr Houweling in een eerder topic al voorstelde.

Mijn vraag verlangen gaat nu iets verder. Ik zou, eveneens aan paal en draad, nu ietwat rigoreuzer/ strakker te werk willen gaan. Echte snoeren dus , schuingeplaatst , uiteindelijk max. manshoog. Pootafstand 50-60cm op iets verhoogd bed ( mijn tuin is wat vochtig )

De echte vraag nu is: zijn er ergens bij kwekers ook echt 1 jarige spillen te verkrijgen, zo mogelijk zelfs LAGER geent dan de gebruikelijke 40cm. Kortom, zo jong mogelijk , waardoor ik de verdere groei geheel in eigen hand heb dan ? Ik heb al best wel wat op het internet geprobeerd uit te zoeken. Maar misschien door de kleinere marge op het kweekgoed, niet interessant voor de kweker ? Mij gaat het echter niet om het geld. Prijs mag best die zijn van een 2 of 3 jarige spil

ps. de zgn "ballerina" boompjes zouden in aanmerking kunnen komen , ware het niet dat de rassenkeus daar allerbelabbertst is, en ook gewoon niet lekker genoeg. Ik zoek wat speciale varieteiten

wie weet raad ?

Geplaatst:

Als je contact met een echte kweker van fruitbomen (dus niet een handelbedrijf die enkel inkoopt/verkoopt) opneemt lijkt mij dat niet zo moeilijk te krijgen.

Ik heb vorig jaar onderstammen en zo gekocht bij kweker en prima kerel alles wat je wenste was mogelijk,

nu ben ik zijn naam kwijt dus daar schiet je niks mee op, maar gewoon kweker opzoeken bij je in de buurt en vragen.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Is idd prima aan te komen, veel kwekers hebben die gewoon liggen. Je kunt ze gewoon niet bij bedrijven kopen die op particulieren gericht zijn (zoals wij), die verkopen bomen die iets ouder zijn omdat particulieren dat nou eenmaal willen. Overigens is wat jij wilt naar mijn mening met een gewone struik ook prima te doen hoor, maar dat is iets anders

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ja dat vindt ik eigenlijk ook dat viel mij ook op, dat je ook gerust een wat ouder dun boompje kan nemen.

met 1 jarige spil moet je wel heel veel geduld hebben voor het mooi wordt en opbrengst heeft.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Dank jullie. Dat geduld hebben juist onderdeel van mijn lol is, en de opbrengst er bij mij niet echt toe doet ( ik geef het meeste toch weg en krijg er af en toe een lekkere crumble taart voor terug )

vinden jullie niet erg hoop ik.

inderdaad zouden het ook struiken kunnen zijn, en gewoon fors snoeien tot snoer. mjaa. dat kan idd. Geld is niet de afweging, het is echt de maat, en de lol van heel klein naar een oudere snoer. Het is toch net alsof je een heel deel mist van de hele ontwikkeling leek me.

Maar goed. Naar een kweker- groothandel dus ? En mailen met mn rassen-verlanglijstje ? , wat ze hebben ? Die mensen hebben wel beters te doen leek me. Maar zal het es gaan proberen.

Geplaatst:

Groothandel heeft het ook niet. Je moet naar een kweker gaan die voor fruittelers kweekt, want fruittelers nemen spillen af (daar maakt die paar euro wel uit). Je moet dus wel accepteren dat ze maar enkele rassen zullen hebben. Maar waarom neem je niet gewoon struiken (laagstammen dus) die je uitbuigt tot de gewenste waaiervorm?

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

waaier neemt meer plaats aan de draad = grotere plantafstand = minder rassen op dat stuk. Ik wou van alles snoeren opkweken. Al zal een appel daar wat minder geschikt voor zijn dan de peer, dacht wel dat dat moest lukken toch ? schuin geplaatste snoeren dus. perfect op een rijtje, mooi op de zon. haha ( ben een beetje een Pietje Lut )

Geplaatst:

Hier zit ook zo'n Pietje Lut,.. haha.

Jarenlang heb ik gezocht naar de 'gewenste bomen' varieteiten, maar

indien je een andere smaak, wens/voorkeur hebt val je al snel in niemandsland. Daarom heb ik me al jaren geleden toegelegd op het zelf enten en vermeerderen van fruitbomen, verdomdes handig wanneer je 'speciale' wensen hebt Dit is ook zo met bepaalde type onderstammen, dit is vaak bij de grote kwekers één pot nat, althans daar lijkt het sterk op, vroeger had je bij aankoop nog een handig NAK Tuinbouw keurmerk label aan je boom hangen, en zo hoort het ook, toen wist je (deels) wat je in handen had, maar nu? ,... waardeloos, deze verplichting is er voor de particuliere koper niet meer, je moet zo iemand maar geloven op z'n blauwe ogen.

Dus voor jou "Bit": zoek een echte liefhebber, en laat door zo'n vakman alles op 'maat maken', echt het geeft zoveel meer voldoening om alles naar je eigen hand te zetten!

Geplaatst:

@Frank, En jij behoort bij zo'n groep fruitboomverkopers die inkopen doet bij kwekers welke zo'n 'paspoort label' aan hun producten hebben hangen?...

Indien dit werkelijk zo is, dan roep ik heel Nederland en Belgie op om voortaan bij jou de boodschappen te komen doen!

Voor fruitboompjes welke men verkoopt aan een particuliere doelgroep, zoals de meesten onder ons op dit forum worden echt andere kwaliteitseisen gesteld.

Soms, heel soms kom je nog een NAK label tegen, vaak gaat het dan om iets 'nieuws' ik noem bv. een pruim met als onderstam ' VVA-1'

deze zijn als procuctiebomen bedoelt en kom je enkel bij de iets betere bedrijven tegen, vaak in zeer beperkte hoeveelheden want ze kosten bijna 2x zo veel als bomen op een St.Julien. Alleen echte liefhebbers geven er zoveel geld aan uit

Geplaatst:

Kwa bijzonder onderstammen heb ik alleen gisela-5, anders gebruik ik gewone onderstammen (zoals st-julien A) en natuurlijk een andere voor hoogstammen. En bij mij hangt er vaak/meestal een NAK-paspoort aan, maar die dingen zijn van heel dun papier en vallen er na de eerste regenbui af. Beetje dom dus van NAK. Na de regenbui van vandaag/gisteren zal het hier dus ook wel weer zoeken worden naar een paspoort.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...