Stan W Geplaatst: 21 april 2021 Geplaatst: 21 april 2021 Op een paar van mijn bessenstruiken is een ware bladluizeninvasie gaande. Op de JvT valt het best mee, vooral de kroezels worden dit jaar gek genoeg wel aangepakt. Vorig jaar niet tot nauwelijks. Weet iemand waarmee ik ze kan bestrijden, zonder predatoren te vergiftigen? Vorig jaar gebruikte ik wel eens sjekkiethee, zware shag een half uur laten koken en daarna filteren, de plantenspuit in en besproeien. Dan waren de luizen binnen een of enkele uren dood. Maar aangezien nicotine giftig is voor alle insecten, ben ik bang dat daar uiteindelijk ook de lieveheersbeestjes en zweefvliegen door geraakt worden. Aan de andere kant heb ik thuis in de tuin nog geen enkel lieverheersbeestje of larve daarvan gezien. Alleen met groene zeep spuiten ben ik ook geen voorstander van. Quote
Patrijs Geplaatst: 21 april 2021 Geplaatst: 21 april 2021 Hier komen met de eerste luizen ook de lieveheersbeestjes. De eerste planten hebben even last, daarna is er een evenwicht. Misschien heb je een dicht getegelde tuin, dan kan je beginnen met die insecten vriendelijk te maken. Quote De moestuin van Patrijs
Stan W Geplaatst: 21 april 2021 Auteur Geplaatst: 21 april 2021 Heb al gekeken om lieveheersbeestjes larven te kopen, maar die kan je blijkbaar pas inzetten bij temperaturen vanaf 15°C. Dat gaat het voorlopig nog niet worden helaas. De tuin is voor ongeveer 2/3e bestraat, is niet mijn huis maar van mijn moeder. Op 1/3e van de klinkers heb ik wel potten met planten staan. Ik kan proberen om potjes met stro te vullen en deze op paaltjes te zetten. Werkt heel goed bij De Kleine Aarde, waar ik voor school onderzoek uitvoer naar plaagbestrijdende insecten. Daar zitten de potjes vol met lieveheersbeestjes, oorwormen en spinnen. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 21 april 2021 Geplaatst: 21 april 2021 Hier aan de kust, waar de temperatuur flink wat lager is als in Oss, kwamen de lieveheersbeestjes al een week of twee, drie terug uit winterrust. Kopen kan, maar hoe hou je ze in je tuin? Ik heb er bij toeval wat kunnen vangen toen ze uit de winter rust kwamen, en die op mijn munt onder glas gezet die vol luis zat. Dat werkte goed. Ondertussen zijn zowel het glas als de lieveheersbeestjes weer verleden tijd. De temperaturen lopen op en ik zie de beestjes vast straks weer terug op de tuinbonen. Een insectenhotel/ potjes kan zeker geen kwaad. Maar bij tuinieren zonder bestrijdingsmiddelen heb je wel eens last van luizen of vraat, dat hoort er nu eenmaal bij. Je kan het ook even aankijken. Bessen zijn sterke planten. Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 21 april 2021 Geplaatst: 21 april 2021 Bessen kunnen zeker wat hebben, al moet ik zeggen dat jouw bessen al vroeg aangetast zijn door de luizen. Maar jouw bessen zijn ook verder in de groei dan de mijne. Hier is nog niks in het blad. Bij mij begint de aantasting later. Ik doe er zelf niks aan, het ziet er niet mooi uit, maar ik heb niet de indruk dat de oogst ook minder is. Heb deze luis al een aantal jaren in de aalbessenstruiken, maar de oogst is gewoon goed. Quote
rorror Geplaatst: 21 april 2021 Geplaatst: 21 april 2021 Bij mij heb ik nog geen luizen gezien dit jaar, andere jaren had ik ze in febr en maart al. Je kan nu ook gewoon niks doen, en nog een paar weken wachten tot de roofinsecten wakker zijn. Anders even met de hand pletten, of met harde waterstraal ze er af/kapot spuiten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
nello87 Geplaatst: 21 april 2021 Geplaatst: 21 april 2021 (aangepast) Ik ben maar een leek maar wat ik na wat google werk ga proberen is dmv andere planten de luizen weg te houden. Luizen houden bijv. niet van sterk geurende planten zoals lavendel maar ook het planten van dille tussen bijvoorbeeld tuinbonen schijnt een goede manier te zijn om ze weg te houden. Daarnaast heb ik heel wat oost indische kers voorgezaaid welke ik uitplant bij planten die last van luis kunnen hebben. Die oost indische kers houdt het niet weg maar is wel zo aantrekkelijk voor de luizen dat ze hierin gaan zitten en niet in andere gewassen. Schijnt sowieso wel een erg interessante plant te zijn omdat de bladeren en bloemen eetbaar zijn (behalve die met luis dan 😄). Die lievenheersbeestjes larven las ik gisteren over dat die wel tot 600 luizen per dag eten haha. Best bizar. 21 april 2021 aangepast door nello87 Quote
MSDG Geplaatst: 21 april 2021 Geplaatst: 21 april 2021 Ik ga vandaag ter preventie de oorwurmpotjes weer vullen en ophangen. Vorig jaar zaten de luizen nu al overal maar zelfs op de rozen is het nog verdacht stil! Blijft toch een interessant fenomeen om ieder jaar een ander moment van ontwaken van de luizen te merken. De mieren liepen al wel over de stammen van het fruit dus ik vermoed dat er wel wat luisjes her en der zitten, ook de koolmezen duiken regelmatig op de bloesem. Over het algemeen komen de bessenstruiken er hier altijd goed doorheen, geen last van die luizen behalve wat kromme blaadjes. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Stan W Geplaatst: 21 april 2021 Auteur Geplaatst: 21 april 2021 (aangepast) Bedankt voor jullie reacties allemaal. Heb thuis even goed gekeken en op bijna al mijn bessenstruiken zitten inmiddels groene bladluizen. Misschien iets te veel compost gegeven vorige maand. Gek genoeg blijven ze wel van de blauwe bessen, bosbessen, rode bosbessen en honingbessen af. Zelfs op de bramen en frambozen zitten er geen, ook op mijn jonge fruitbomen niet. Dus vrijwel allemaal op mijn ribes familie fruitstruiken. Op de moestuin is het totaal anders, daar vrijwel geen luizen (of aantasting daarvan). Wel 3-4 lieveheersbeestjes op elke soort van de ribes. Thuis zijn deze behulpzame jagers volledig afwezig in de tuin. 21 april 2021 aangepast door Stan W Foto 'situatie op de moestuin' bijgevoegd Quote
Stan W Geplaatst: 21 april 2021 Auteur Geplaatst: 21 april 2021 Op 21-4-2021 om 11:40, Patrijs zei: Hier aan de kust, waar de temperatuur flink wat lager is als in Oss, kwamen de lieveheersbeestjes al een week of twee, drie terug uit winterrust. Kopen kan, maar hoe hou je ze in je tuin? Het zijn lieveheerstbeestjes larven die je dan koopt, dacht iets van 100 voor 20 euro. Deze hebben nog geen vleugels, dus ik ga er van uit dat ze wel redelijk in de buurt blijven. Zeker met zoveel lekkers te eten in de achtertuin. Maar denk dat ik er gewoon wat van de moestuin ga vangen en dan thuis weer bij de luizen uitzet. Alleen de mieren zijn al actief hier thuis. Quote
Stan W Geplaatst: 21 april 2021 Auteur Geplaatst: 21 april 2021 Op 21-4-2021 om 12:12, rorror zei: Anders even met de hand pletten, of met harde waterstraal ze er af/kapot spuiten. Dat werkt inderdaad wel redelijk, vorig jaar een paar keer geprobeerd. Echter kruipen ze dan wel snel terug. Aftreksel van tabak werkt perfect, alleen daarmee vergiftig je ook de rovers via de luizen. Op 21-4-2021 om 12:00, Flup zei: Maar jouw bessen zijn ook verder in de groei dan de mijne. Bessen groeien inderdaad altijd hard hier, dus misschien laat ik het wel gewoon zo. En om het te proberen haal ik zo even wat lieveheersbeestjes van mijn moestuin hierheen. Is gelukkig maar 10 minuten lopen. Op 21-4-2021 om 14:45, MSDG zei: Ik ga vandaag ter preventie de oorwurmpotjes weer vullen en ophangen. Zo'n hotel is wel een goed idee voor thuis, kan je die van stukken boomstam ook maken? Dan boor ik er gewoon wat gaten van verschillende grootte in met een paar houtboren. Quote
nello87 Geplaatst: 21 april 2021 Geplaatst: 21 april 2021 Quote Zo'n hotel is wel een goed idee voor thuis, kan je die van stukken boomstam ook maken? Dan boor ik er gewoon wat gaten van verschillende grootte in met een paar houtboren. Dat kan zeker. Was pas nog op TV bij Binnestebuiten. Die hadden een grote gemaakt in de vorm van een bloem mbv verschillende stukken boomstam. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 22 april 2021 Geplaatst: 22 april 2021 Ik dacht dat het water spuiten 's avonds moest gebeuren. Luizen houden niet van kou, en een nat pak geeft extra kou. Dat de toppen van bessenstruiken verkleven, dat heb ik ook altijd. Je moet de takken toppen, ergens in het seizoen, ik denk vanwege dat. Hoort er dus een beetje bij, al is het bij jou te vroeg. Over de lieveheersbeestjes. Ik heb er heel veel in de tuin, ze lijken vooral te leven op onkruiden en eenjarigen. Ze overwinteren in houtspleten. Ik heb een schutting van onbehandeld hout en dat is geweldig voor lieveheersbeestjes. Ik moest een plank verplaatsen en daarachter zaten er drie bij elkaar te schuilen. Als het warm is, kruipen ze naar buiten en zonnen op de planken. Ik denk dat dat bij geïmpregneerd hout niet zo is. Quote
Stan W Geplaatst: 22 april 2021 Auteur Geplaatst: 22 april 2021 (aangepast) Dat toppen van de takken was dacht ik tegen meeldauw, omdat je in de zomer amper nog last hebt van bladluis. En voor het toppen is het nu ook veel te vroeg, want ze zijn pas 10cm uitgelopen. Sommigen iets meer of minder, maar heb geen zin in slecht gerichte en lange zijtakken zoals vorig jaar toen ik begin juni al topte. De eerste hulptroepen zijn vandaag in onze achtertuin gearriveerd. Zag een bipunctata op mijn kersenboompje 22 april 2021 aangepast door Stan W Quote
Patrijs Geplaatst: 22 april 2021 Geplaatst: 22 april 2021 Mooi, en als je genoeg luizen laat zitten leggen ze er ook nog eitjes zoals ik hier op de tuinbonen wel zie. Quote De moestuin van Patrijs
Stan W Geplaatst: 1 mei 2021 Auteur Geplaatst: 1 mei 2021 Toch maar besloten om dit weekend een paar pakken shag in een grote pan met water te koken. De twee lieveheersbeestjes die hier zaten zijn alweer vertrokken. Luizen breiden zich over steeds meer struiken uit, al maak ik mijzelf daar niet zo druk om. Het ergste is dat ik inmiddels al een volle week bastaardrupsen van de kleine bessenbladwesp aan het wegplukken en doden ben. Ik ga er vanuit dat deze krengen ook dood gaan van een goede lading nicotine en het doodwrijven van de larven ben ik inmiddels al weer helemaal beu. Het kost gewoon te veel tijd om alle struiken dagelijks van top tot de bodem te controleren op die vervelende larven. Quote
rorror Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 Toch heel apart hoe verschillend de luizen plagen kunnen zijn. Afgelopen jaren had ik altijd eind feb begin maart al luzien. Dit jaar heb ik nog geen luis buiten in de planten aangetroffen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
weknow Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Stan W Geplaatst: 1 mei 2021 Auteur Geplaatst: 1 mei 2021 Ja vorig jaar had ik er op dezelfde planten ook geen tot nauwelijks last van rorror. Blijft raar in welke frequentie deze insecten de planten aanvallen. Bedankt voor de link weknow. Sjekkiethee zoals ik het onder vrienden noem werkt altijd perfect, dan zijn ze na een uur allemaal al dood. Weten jullie ook iets tegen bessenbladwesp larven? Anders probeer ik daar ook gewoon thee van shag tegen. Quote
rorror Geplaatst: 1 mei 2021 Geplaatst: 1 mei 2021 Op 1-5-2021 om 20:02, Stan W zei: bessenbladwesp Heb moeten googlen, ken het insect niet, belangrijkste wat ik gelezen had, heb ik hieronder gekopierd: Na paring legt het vrouwtje 50 tot 100 eieren in rijtjes bovenop de hoofdnerven aan de onderkant van het blad. Ze doet dit vooral onderin de struik. De eieren zijn langwerpig, 1 mm lang en bleek groenwit van kleur. De bessenbladwesp heeft twee generaties per jaar en in warme zomers zijn drie generaties mogelijk (in kassen wel vier). Hij overwintert als larve in een cocon in de grond. Maatregelen Een maatregel die het verpoppen in de grond tegengaat is het leggen van gronddoek rondom de struiken. Verder is een goede waarneming erg belangrijk om op tijd een bestrijding te kunnen uitvoeren. Pas wanneer het prepopstadium van de eerste larven is bereikt, is bespuiting zinvol. Alle aanwezige larvale stadia worden dan bestreden. Bron: https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Bessenbladwesp Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Stan W Geplaatst: 3 mei 2021 Auteur Geplaatst: 3 mei 2021 Dankjewel rorror, helaas is het leggen van gronddoek voor mij niet echt praktisch uitvoerbaar. Dus ik blijf ze wel doodwrijven en vanaf vandaag ook voeren met wat zware shag extract. Heb ook even gekeken voor dat soort eitjes op de nerven, maar daarvan zijn er geen te zien. Misschien zijn ze al uitgekomen en is het ergste inmiddels voorbij. Toch blijf ik voorlopig waakzaam. Heb geen zin in opnieuw kaalgevreten struiken zoals in augustus vorig jaar. Quote
Stan W Geplaatst: 13 mei 2021 Auteur Geplaatst: 13 mei 2021 (aangepast) Hulp uit onverwachte hoek gekregen vandaag. Maar één spinnetje kan ook niet opboksen tegen de duizenden luizen in de achtertuin. Lieveheersbeestjes blijven de opvallende afwezige. Met de bessenbladwesp is het opeens erg rustig, misschien heb ik ze wel allemaal dood gewreven in de 10 dagen rond begin mei. Vond dit wel een leuke foto om even te delen. Een spin met een groene bladluis tussen zijn kaken. 13 mei 2021 aangepast door Stan W Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.