Jump to content

Onbekende struik

Saffier

Recommended Posts

Laatst werd ik uitgenodigd om wat planten uit te gaan doen bij een kwekerij die met de grond gelijk gemaakt zou worden. Buiten wat boompjes heb ik ook een viertal struikjes meegenomen. Helaas kan ik door de afwezigheid van blad niet echt achterhalen om welke struiken het nu gaat. Hebben jullie een idee? Ik ben wel erg benieuwd wat er in de lente tevoorschijn gaat komen.

(heb er verder nog niets aan gesnoeid maar er zit wel wat dood hout aan)

09122011689.jpg

09122011696.jpg

Er stonden veel verschillende bomen en struiken. Op de plek waar ik deze heb uitgedaan heb ik ook een zwarte bes gevonden (daar zat nog welgeteld 1 blaadje aan).

Volgens mij stond het dus wel bij het fruit gedeelte. Maar dat is niet zeker.

je had toch eerst een detailfoto erbij geplaatst van het stukje van de struik links ? Waar wat, al bottende, knoppen zitten ?

heb vanmiddag wat proberen te zoeken. Mijn denkrichting is een prunus-soortje. Amandel dacht ik eerst ( sterk verwaarloost, sowieso ) Maar was nog verder aan t zoeken. De dikkere oudere tak wijst op vrucht ja. De bottende knoppen links, doen me twijfelen.

aan mij heb je vooralsnog niet echt heel veel dus . Maar ik zoek verder.

oeps !. die detailfoto staat er wel gewoon, zie ik nu. ( ?? ) sorry. maar ik zoek verder.

Dat is het zeker. Als je weet wélke is het nog leuker

Ik heb even in mijn determinatietabel gekeken van een boek wat 'bomen en struiken in de winter' heet maar ook daar kom ik niet echt verder. De knopjes zijn roze-achtig en niet heel erg geurig.

Ik moet gelijk denken aan Ribes sanguineum (rode ribes) geen eetbare struik blaadjes zijn praktisch gelijk aan

besstruiken die wel eetbaar zijn en heeft een wat kattepis/zwartebes achtige geur bloeid straks eind winter roze dan zou je het zeker weten.

Players only love you when they're playing.

idd. Een ribes soortje zou heel goed kunnen als je de oudere tak bekijkt. Welke Ribes dan ook. Maar de jongere tak, en vooral de jongste takjes doen mij toch aan wat anders denken.

als er straks een 1e blad verschijnt, plaats je dan nog een foto, dan weten we het gelijk. Maar goed. Jij zelf natuurlijk ook wel

Oke bedankt. Ik zal hoe dan ook een foto plaatsen als er blaadjes aan gaan komen.

Ik hoop in ieder geval dat aan mijn nieuwe aanplant uit gaat schieten. Hopelijk ook mijn acer palmatums. Die heb ik helaas niet mogen/kunnen snoeien. We zullen het zien.

• 3 months later...

Het heeft even geduurd maar eindelijk komen de blaadjes er aan. Ik heb hieronder twee foto's geplaats van twee verschillende struiken. Ik ben er helaas nog niet zeker van wat het precies is.

7868829.jpg Het kleine struikje

7868833.jpgde iets grotere

De Ribes Sanguineum bijvoorbeeld, die is niet eetbaar.

Toen ik die knoppen van jou zag op je eerste foto in dit topic, deed me eerlijk gezegd wel denken aan die Ribes sanguineum, want die hebben wij ook.. Bloeit mooi. Maar die bloeit hier nu al... Voordat het blad uitloopt, maar bij jou bloeit er niks en is er al blad... dus dan zal die het wel niet zijn denk.

Ik zal zo ff de tuin in duiken of er hier nog enkele knoppen zijn die ik kan vergelijken met jouw knoppen op je eerste foto hiero.

Edit; ik zie dat Hansm op 12 december ookal Ribes Sanguineum als optie gaf, zag ik niet voordat ik dit bericht typte

Wrijf het blad eens tussen duim en wijsvinger.

Heeft het een geur? >>> Ribes nigrum

Heeft het geen geur? >>> Ribes rubrum

De kans dat het een andere ribes soort is lijkt me bijzonder klein.

R. sanguineum maakt ook meer zijhout dan de planten op deze foto laten zien. Ook zijn de knopslippen van R. sanguineum rood. Hier lijken ze groen.

Als ik de bladeren tussen duim en wijsvinger wrijf rook het wel, maar het was meer een wat muntachtige geur dan een herkenbare zoetere geur. Kan dat?

Kom er trouwens net achter dat mijn planten niet echt veel zon krijgen. Is dat erg en zal ik ze herplanten? Of doen ze het ook oke in de schaduw/halfschaduw?

Ja dat kan. Ribes nigrum waarschijnlijk.

Deze bes kan ook in schaduw of halfschaduw staan.

In Nederland is deze struik inheems. Ze groeit in elsenbroek moeras. Ze kan aardig wat vocht en schaduw hebben.

Maar voor een vlottere rijping en grotere oogst is een plaats in de zon aan te bevelen.

Dank je. Toch zwarte bessen dus. Zou het dan nog wel aan te raden zijn om de plant nu nog te verplaatsen? Of is dat te laat nu de knoppen al uitlopen?

(op mijn zonnige plaatsen wordt het zometeen wel heel erg druk )

Lijkt mij helemaal geen zwarte bes, die hebben onwijs stevige takken en op jouw foto lijkt dat zeker niet zo te zijn,

vrij iele takjes, ik denk vrij zeker te weten dat het Ribes sanguineum is een sierstruik.

Players only love you when they're playing.

haha Heerlijk he ? zo'n verwarring rondom een paar takken op een foto.

Ik vind zelf dat die knoppen op de 1e foto absolouut niet wijzen naar zwarte bas. De Blaadjes op de latere foto wijzen onomstotelijk naar een ribes. Maar nu: welke ?

Ik vind zwarte bes helemaal niet zo ruiken zoals omschreven wordt. Maar goed. Raadsel blijft voor mij hoor. Ik denk ook niet aan een zwarte bas, alleen al vanwege die 1e foto's.

De ribes sanguineum is best een beetje-aardige struik hoor ! Lelijk lelijk ? wat is lelijk haha... Maar om hem te behouden mag hij wellicht wel een eetbare ribes zijn toch ?

gewoon nog even wachten. Na de komende vorstperiode weten we meer ! Zien we weer een foto ?

Edited by Guest