Koert Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen, maar er is een recept/beschrijving bij dus dan maar hier.Hebben jullie wel eens bomen afgetapt? Ik wilde het volgend jaar Februari wel eens gaan proberen bij al die esdoorns die bij ons achter staan. Voornamelijke mogelijk dus bij de esdoorn voor ahornsiroop, maar ook bij de berk schijnt het goed te werken.Hier een stukje er over:Elke esdoornsoort kan afgetapt worden, al zal het sap wat minder suiker bevatten dan bij de suikeresdoorn. Vooral op het einde van een koude winter, zoals dit jaar, zou de sapstroom wat extra zoetigheid kunnen bevatten. De boom maakt die suiker immers aan als 'antigel' voor de wortels. Bij het lengen der dagen stijgt het sap, om de botten te doen dikken. Dát is het moment om af te tappen. Bij ons is dat in februari (afhankelijk van het weer), in Canada in maart. Boor een gat van enkele centimeters diep en ongeveer een centimeter diameter in uw lievelingsesdoorn. Wees gerust, de boom geneest achteraf, als u tenminste geen iel boompje uitgekozen hebt. Duw er een passend rubberen buisje in, dat uitloopt in een lege plastic fles die u stabiel onder aan de stam bevestigt. Als de sapstroom op snelheid komt, krijgt u makkelijk een volle fles per dag. Giet dat sap in een koekenpan en laat op de houtkachel of gasconvector indikken. (Bezitters van een centrale verwarming moeten wat anders verzinnen.) Voor ongeduldige mensen: u kunt het sap natuurlijk ook zo opdrinken. Maar laat het niet in een verwarmd salon staan, want dan gaat het gisten. van:http://www.brusselnieuws.be/eten-drinken/culinair-ontdekt-esdoornsiroop Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Handig! Wij hebben een paar berken staan, en waren ook van plan die af te tappen komend voorjaar. Nou nog een paar esdoorns vinden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Ja ik heb al eens berkenwater opgevangen...fles aan boom gehangen en een slangetje onder de schors in de boom bevestigd. Ging goed Quote
Jorieke123 Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Tof, wat heb je er daarna mee gedaan? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Posted December 14, 2011 Posted December 14, 2011 Mijn moeder kocht dat altijd voor haar haren mee te spoelen en heb het haar toen gegeven....geen idee wat je er meer mee kunt Quote
Recommended Posts