Jump to content

Wat voor vlekken tasten mijn komkommerplant aan?

Recommended Posts

Hallo allemaal, 

Ik ben een beginner, en heb 2 komkommerplanten uit zaad gekweekt. Nu is 1 van de 2 planten aangetast door vlekken in het blad. Wat is dit? En kan ik er iets aan doen? 

Ze staan overigens naast tomatenplantjes in het raamkozijn, weet niet of dit er mee te maken kan hebben. Maar ik kan het maar benoemd hebben :)

De andere komkommerplant die naast deze staat, heeft nergens last van en groeit ook beter. 

Hier wat foto's van het probleem: 

20210515_115340.jpg

20210515_115519.jpg

20210515_115537.jpg

Echte en valse meeldauw zijn beide schimmels, maar behoren tot een andere familie. Meeldauw is wit en kan boven en onder op het blad zitten. Valse meeldauw kan wit zijn, maar ook bruin, en zit alleen aan de onderkant van het blad.

De behandeling is overigens voor beide soorten meeldauw hetzelfde.

Maar of dit valse meeldauw is betwijfel ik, aangezien ik de schimmel zelf niet zie zitten aan de onderkant van het blad.

Ik denk niet dat het meeldauw is, daarvoor vind ik de plekken er niet typisch meeldauw uitzien (ongeacht vals of de echte variant). 

Wat het wel is, weet ik niet. Ik zou het aanzien, vaak groeien ze wel over kleine aangetaste plekken heen. Wel even apart van de andere plant zetten.