jeanne-heijmans Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Ja ik heb de zoek functie al ingeschakeld, maar ik kan dat niet vinden wat ik zoek, en dat is!!! Ik ben van plan het volgend seizoen eens een keer witlof te gaan zaaien, in mijn boek staat dat geen gemakkelijke teelt is, Toch wil ik de uitdaging aan gaan. Nu gaat hij op het eind de kelder in, daar is het donker, de temperatuur is goed, alleen het is ook mijn opslag ruimte, en af en toe moet ik toch 10 treetjes naar beneden om wat voorraad te halen, dan gaat er enkele minuten licht aan. Zou dat voor dat even schadelijk zijn voor de witlof? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Nee absoluut niet schadelijk zo kort, en is ook geen moeilijke teeld hoor,je moet even de stappen bij het forseren door hebben maar ook vrij simpel, en witlof kweken is nog erg leuk ookomdat het net na het tuinseizoen nog leuk te doen valt (het forceren dan) en lekkere groente opleverd waneer er niet meer veel is in tuin.Ik ben absoluut fan van teeld en lust het graag Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Ik kweek de witlof in emmers en bakken waar ik bamboestokken in zet om een zwarte vuilniszak als wigwam overeind te houden. Absoluut pikdonker! Ik heb geen ervaring met enkele minuutjes licht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted December 21, 2011 Author Share Posted December 21, 2011 bedankt voor het antwoord, en dat dacht ik nu ook, je bent er lekker mee bezig, in mijn boek stond als je ooit zelf witlof heb geoogst, wil je het nooit meer uit de supermarkt! ga er voor, moet lukken dan, moet ik het licht in de kelder niet laten branden wat weleens voorkomt ha ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted December 21, 2011 Share Posted December 21, 2011 Het ergste wat er kan gebeuren is dat de witte raketvormige bladontwikkeling en beetje groenig wordt en naar buiten om wil krullen. Van "schadelijk" is niet echt sprake want je kan het dan nog steeds opeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted December 22, 2011 Share Posted December 22, 2011 Heb als wijze van proef met afdekking en zonder in de kelder gedaan.Ze zitten in emmers en een omgedraaide emmer opgezet.Licht blijft ook maar effe branden in de kelder, maar toch die zonder afdekking hebben een groene zweem rond de bovenste blaadjes.Smaak geeft geen verschil, kropvorming ook niet. Vandaag vollegrondswitloof oogsten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted January 1, 2012 Author Share Posted January 1, 2012 Heb toch nog een vraagje over de witlof, ik heb er al veel over gelezen, maar een vraag van mij kan ik niet vinden, als het eenmaal zover is dat ze de kelder ingaan, zijn ze in mijn geval afgedekt met stro, en dan houten planken er op. van tevoren als ze in de grond zijn gestoken, moet er overvloedig bewatert worden, maar als dat stro er op zit, moet ik ze dan nog water geven of dan niet meer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Persoonlijk plant ik de pennen in aarde en giet dit aan met water met reden dat de aarde goed rond de pennen komt, maar gebruik ik geen stro volgens mij kun je de stro overslaan, maar mocht je dat toch willen lijkt mij niet dat dan water moet. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Waarom dek je ze eigenlijk af met stro Jeanne ? Wortelpennen van witlof die zonder dekgrond geteeld worden plaats je in aarde (of zand) en daarna hebben ze alleen maar een goede afscherming tegen licht nodig . Stro lijkt me daar niet het meest geschikte materiaal voor vooral omdat stro in een vochtige omgeving ook nog eens de oorzaak kan zijn van schimmelvorming. De pennen moeten vanaf het begin in vochtige maar niet te natte grond staan . Overvloedig bewateren zoals je zegt doet me meer denken aan echt nat. Daarna er voor zorgen dat de grond vochtig blijft door indien nodig af en toe wat water toe te voegen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted January 1, 2012 Author Share Posted January 1, 2012 Hoi, super weer van jullie, dan sla ik de stro over, is dan ook weer wat makkelijker,lijkt me. ja het stond in het moestuin boek, biologisch tuinieren, maar heb ook een tuin encyclopedie en daar stond het dus weer anders, maar ga het zo doen, ben helemaal happy.Miranda ik hoop dat jij dit ook leest want ik heb jou ook de versie van stro toegestuurd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts