Jump to content

Compostbak

composteerder

Recommended Posts

Compostbak 18 delig, en is zonder palen optezetten met een inhoud

van 416 liter, na gebruik, wanneer niet meer nodig, makkelijk op te

bergen, gestappeld nog geen 20 cm hoog. De compostbak is gemaakt

van stevig Trespa 12 mm dik, ( en gaat een leven lang mee ). De Trespa

is voorzien van een 2 componenten Epoxy hechtprimer, en kan door

ieder gewenste verf en/of kleur worden overgeschilderd. Afmeting

binnenmaat is 73 cm X 73 cm X 78 cm ( LXBXH ). Afmeting buitenmaat is

86 cm X 86 cm X 78 cm, ben hier dan ook zeer blij mee,, gaat immers nooit meer af, en heb er dan ook nu 5 gemaakt.1290_10b3f880be9f10ed63c9e632fbbf5788.jpg

• 2 weeks later...

Ja gaten heb ik ook al aan gedacht,,, maar het is trespa van 11 mm dik,, en het is behoorlijk hard. Voorheen had ik houten compostbakken, en maakte van die naden een versmalling zodat het na het stapelen van de planken een naad onstaat, dat vond ik wel het beste systeem, en ben dat ook weer van plan om dit ook met trespa te gaan doen,, maar zoals ik al zei het is kei hard materiaal,, heb nu eerst tussen de naden een gaatje aan elke uiteinde geboord, en daar een rvs schroefje omgekeerd met de kop in getikt,, dit werkt wel,, maar het is niet wat ik graag wil,, deze compost bakken gaan dan ook niet meer rotten, en heb er nu 5 staan,, wanneer het weer wat beter word pak ik ze 1 voor 1 aan, en maak gewoon weer een versmalling waar de naden komen zodat er een naad van 2 cm ontstaat, even weer op de kale plekken wat hecht primer, en even bij de Action kijken voor een donker groen mat of zijde glans verfje,,,, bedankt voor je reactie trouwens

ikzelf instaleer soms compostbakken voor mensen. Dit is het laatste nieuwe model dat ik zie.

F_compostbakmodule.jpg

Het vorig model was handiger omdat je het helemaal kon demonteren, het was eigenlijk een stapeldoos. Bij dit model jammer genoeg is dit niet mogelijk. Hij is veel zwaarder en wordt ineengevezen. Enkel de voorkant kan je er nog uithalen voor de hoop te keren, over te scheppen. Ik vindt het handige bakken op het gewicht na. Waarschijnlijk kan je ze ook terug demonteren na gebruik waardoor het getransformeerd wordt in een hoop planken.

P.S. ik hoop dat ik verstaanbaar tip.

Ja dit zijn , naar het lijkt stevige en handige bakken,, zoiet had ik voor mijn nieuwe van hout gemaakt,, maar die zijn nu verot. ik had wat balken dat werd gebruikt als stop hout ,,,en freesde daar ook gleuven in zodat ik ook de planken daar in kon schuiven,, ik heb er veel plezier van gehad,, , en had ook alleen maar de voorkant demontable gemaakt,, maar zoals ik zie zijn die bakken van jouw ook van een soort kunstof of zo??,, zien er netjes uit,

ze zijn van kunstof inderdaad en een paar centimeter dikke planken, bijna niet kapot te krijgen. Hier in belgie worden ze verdeeld door de gemeentes, en sommige verzamelplaatsen van tuinafval. Ik heb ook al "tijdelijke" compostbakken gezien die gemaakt werden van paletten waar gewoon een vijs in was gedraaid voor ze recht te houden. Die werder er dan uitgehaald en zo konden ze keren,... Ze hadden wel geen lange levensduur maar ze waren handig waar ze voor dienden.

ja hoor en zeker Eva, wanneer je pallets hebt, is ook een goed systeem,,als je er makkelijk aan kan komen,,,je kunt ze maar overeind zetten, en een envoudige verbinding tussen de pallets en klaar,, ja zijn ech wel veel materialen waar je bakken mee kunt maken,,, ik kon toevallig aan goedkope stroken trespa komen,, zijn afval stroken die ik direct op lengte laat zagen, en hoefde alleen maar die gleuven te maken zodat ik ze zonder palen op kan bouwen,,,laat de lente maar weer komen

• 2 weeks later...

hahaha jah de regen wormen die zullen er vast genieten,, de harde werkers in de compostbak,,, heb er nog zo 4 bakken te gaan op er een spleet in te maken,,, ach ik heb de tijd,, het leven is niet alleen maar werken,, naar zie het als een hobby zoals alles wat ik doe in de tuin,,, is alijd wel wat te doen, dankje voor je reactie,, leuk weekend,hopelijk word het weer snel wat anders zag van deze week nog iemand zijn tuin aan het spitten,, en dat in Januari, ,,,, ongelovelijk hoe zacht het weer is,,,,,, groetjes

• 2 weeks later...

Zoals de compostbak welke Leek heeft getoond heb ik er 3 op een rij aan elkaar gemaakt. Ook op de scholen in onze gemeente, waar wij de kinderen leren composteren, passen wij dit systeem toe. Werkt prima. 1 bak vullen, na 3 a 4 maanden omzetten naar bak 2, bak 1 opnieuw vullen. De volgende keer zetten wij bak 2 om naar bak 3, bak 1 naar bak 2 en bak 1 kan opnieuw gevuld worden.

Zodra bak 3 voldoende rijpe compost bevat dekken wij die af zodat hij iets droger kan worden. 1 maal per jaar kan bak 3 gezeefd worden en gaan we terug bak 2 naar bak 3, bak 1 naar bak 2 enz...

Misschien ingewikkeld om te lezen maar makkelijk te verweznlijken.

Compost zeven zonder rugpijn kan nu ook.

Eigen ontwerp www.compostzeef.be

ja precies,, ik begrijp volkomen wat je bedoeld,, zo doe ik dat ook,, maar heb gewoon 5 van deze losse bakken staan,, begin met bak 1, dan ook omzetten naar 2,,bak 1 weer vullen met vers afval, enz,, naar bak 4 zeef ik grog compost, wat niet door de zeef gaat, gaat weer naar bak 1,, en bak 4 zeef ik later weer met een fijnere zeef,, heb 3 zeven gemaakt van van rvs, 1tje met kippengaas, en eentje met een maas van 1 centimeter,, de 3e zeef heb ik niet in gebruiksdc1017052201328202989.JPG

Ja die bakken die Leek zo heeft, zien er geweldig uit, en aan een geslotenbakken is heel praktisch, en is goed dat kinderen er al vroeg mee beginnen om te composteren,, anders loopt het gevaar, dat deze handeling in een tuin op den duur verdwijnt, het is een kleine moeite,, voor ons is het waarschijnlijk een gewoonte,, en je krijgt er geweldig grond van,, succes verder op deze forum.