helena Geplaatst: 22 augustus 2012 Geplaatst: 22 augustus 2012 Ik heb ook een elektrische weckketel, voornamelijk voor de bonen, tomaten (saus, soep) en boerenkool. Beste semie, heb je vorig jaar boerenkool geweckt, is dat goed gegaan, gebleven, gesmaakt? Hoelang weck je de potten? Boerenkool staat niet in mijn weckboek. Quote
kaatje1966 Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Dat zal ik eens proberen geedee. Wil dus wortelen gaan wecken. Vraag is: tomaten kun je op de jampotmanier inmaken omdat er in de tomaten voldoende suiker zit. Zou dit ook met wortelen kunnen?HELENAwortelen kunnen in weckpotten en ook in jampotten geweckt wordenik steek ze rauw in schijfjes of stukjes in de pottenvul de pot tot 3/4 met water op 1 liter pot doe ik 1/2 theelepel zout afsluiten en 1 uur wecken op 100°ze bewaren perfect 1 jaar en langer Quote
Jan Velde Geplaatst: 18 januari 2013 Geplaatst: 18 januari 2013 Hoi, Zelf heb ik jaren lang met geweckt. De methode is veilig voor alles wat enig zuur heeft. Een weck-ketel is dus voor de tuin praktisch universeel bruikbaar.Voor vlees echter niet. Dan moet er erg lang worden gekookt, doorgaans 3 uur. Of dan ook alle sporen dood zijn is de vraag.In de USA wordt er behoorlijk wel ingemaakt. Deels op de kookbasis, meer onder hoge druk (canning heet dat).Voldoende druk wordt in een snelkookpan opgebouwd met 2 instellingen, dan de hoogste druk gebruiken. Als je niet weet wat de hoogste druk is, dan bellen met de fabriek en vragen of de druk 1 kg per cm2 voldoet.Dan valt er te experimenteren, de inwendige temperatuur in de pan is dan tenminste 121 C. Deze temperatuur is noodzakelijk om ook sporen om zeep te helpen. Rundvlees op 30 minuten onder deze druk houden, varkensvlees op 40 (zeker bij rauw vlees, bij kant en klaar gare spullen 10 minuten lager aanhouden).Zijn de resultaten bevredigend en wil wat van het varken inmaken, dan is de aanschaf van een Presto 23 quart (bijna 22 liter inhoud) te overwegen. Alle huishoudelijk aangeboden cookers/canners zijn feitelijk heel forse snelkookpannen van aluminium.Momenteel zijn zij op Amazon.com te krijgen,incl. belasting en verzendkosten voor iets minder dan 102 euro. Ik heb er een gekocht, prima systeem. Bye, Jan Velde Quote
jasmin Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Nee, geen verse mest... Helemaal geen mest Hoe zit het met je kippetjes, Jorieke? Lopen die vrij rond bij de erwten en de bonen? Ik heb gisteren van een ervaren weckster allemaal weckpotten gekregen, en ook wat allerhande tips, en 1 was: géén kippenmest bij de bonen, anders gaat het wecken mis... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
CorvK Geplaatst: 23 februari 2013 Geplaatst: 23 februari 2013 Hoi,Zelf heb ik jaren lang met geweckt. De methode is veilig voor alles wat enig zuur heeft. Een weck-ketel is dus voor de tuin praktisch universeel bruikbaar.Voor vlees echter niet. Dan moet er erg lang worden gekookt, doorgaans 3 uur. Of dan ook alle sporen dood zijn is de vraag.In de USA wordt er behoorlijk wel ingemaakt. Jan VeldeJan e.a.Ik weet echt niet hoe lang mijn moeder vroeger het vlees kookte voor het geweckt werd, maar ze deed het wel. Ieder jaar een half tot een heel varken. Een vriezer hadden we niet, bestonden (jaren '50-'60) voor de particulier niet eens en ik ben er groot mee geworden. Trouwens alles uit de tuin verdween in weck-potten, honderden hadden we er staan (hoe voedde je anders een zes-koppige kinderschare). Grote diepe kelder van ± 4 x 2 m en langs de wanden planken van plafond tot bijna de grond vol potten. En die werden soms echt wel overjarig, want een stysteem van etiketjes hadden we niet. Quote Mvrgr. CorvKhttp://www.rotsplantenvereniging.net/http://delangstraat.groei.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 23 februari 2013 Auteur Geplaatst: 23 februari 2013 @Jasmin: Nee zeg, die mogen daar niet komen hoor Die zijn gek op 'graven' en blaadjes van erwten. Dus ze hebben de boel in no-time kapot vrees ik dan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nick18 Geplaatst: 27 februari 2013 Geplaatst: 27 februari 2013 Gisteren +/- 400 weckpotten, type rondglas en vele maten, en een extra weckketel opgehaald foto's: post135073.html#p135073 Quote De groenten!
Piroska Geplaatst: 4 maart 2013 Geplaatst: 4 maart 2013 Ik weck al jaren op een houtvuurtje in de tuin met als ketel een oude grijsemaille wasketel van een liter of 40 of 50. Dit gaat uitstekend! Voor niet-zure producten en vlees gebruik ik een snelkook of hogedrukpan zodat de temperatuur hoger is (zoals Jan hierboven al meldt) en er dus zeker geen botulisme kan ontstaan. Deze pan gaat ook op een houtvuurtje op zijn afrikaans in de tuin (op drie stenen, ienieminie vuurtje eronder, klaarrrr) de tijden haal ik uit mijn weckboek, voor de hogedrukpan heb ik ook een tabel, maar waar die vandaan kom weet ik niet. waar die is gebleven ook niet ik denk in Hongarije ergens.... Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
yvan_be Geplaatst: 23 april 2013 Geplaatst: 23 april 2013 Ik weck, deels in een gewone weckketel, deels onder druk in een snelkookpan, ook vlees. Het is wel een poos geleden, maar ala.Eerlijk gezegd: de resultaten van het inmaken onder druk zijn euh... nogal wisselvallig. Wat groente betreft: ik heb o.m. geëxperimenteerd met wecken onder druk van spruitjes en bloemkool. Het resultaat: niet te vr*ten! Denk aan spruitjes-/bloemkoolsmaak, intensiteit * 100. Bijna-traangas dus! Kookvocht ziet er ook vies bruin uit. Als iemand het geheim weet om spruitjes in te maken? Alstublieft, zeg het mij! Sperziebonen gaan goed, maar zijn te zacht. Krielaardappelen om te frituren: sterk afhankelijk van het ras. Die maak ik liever in met aangezuurd zout water bij 100°0C. Vlees: wisselvallig. Kippenblokjes, ingemaakt in bouillon, voor de bereiding van vol-au-vent: OK. Varkenstongen in tomatensaus, gehaktballetjes in tomatensaus: OK. "Vlaamse stoverij" ("noemen jullie dat niet "stoofcarbonaden?), soit, de vleesbereiding met bruin bier. Nee: vlees wordt taai en draderig. Overigens: wat de bewaarbaarheid van inmaak betreft: als die koel en in het donker bewaard wordt: makkelijk 10 jaar. Ik heb nog heel wat potten fruit (appelmoes, peren, rabarbermoes, pruimen, ...) staan, geweckt in 2001 - 2002. Nog allemaal prima. Idem dito voor bonen, snijbonen, prei enz. Quote
geedee Geplaatst: 8 november 2013 Geplaatst: 8 november 2013 Ik kan deze weckketel krijgen. Volgens mij is het een sappan of niet?? Mijn vraag : Is hij zo compleet (de thermometer heb ik apart) of moet er nog een dichte deksel bij ?? dit is de onderste(bruine)pan/schaal; Die grote grijze ketel eronder hoort er niet bij Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Het lijkt een ontsapper..maar dan moet er ook een korf bij zijn die erin zit waar het fruit ingaat... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Ja die zit erbij inderdaad; dat is die bruine met handvaten.....= n vergietachtige Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Dan is dat het hele ding denk ik..er zit toch een deksel op? Mijn ontsapper heeft een doorzichtige deksel... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
stevia Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Weckken kan goed gaan al hebben wij de laatste 2 jaar veel geweckte groenten moeten weggooien om dat het zuur was geworden en de potten toch goed gesloten waren.Verder nog een tip was je potten nooit af in sodawater is ons afgeraden door de BROUWMAKT medewerker.Wij weckken nu alleen nog appelmoes en peren in en dat gaat uitstekend.Wij weckken in de oven dit jaar voor het eerst gedaan en bevalt ons heel goed. stevia Quote
geedee Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Dan is dat het hele ding denk ik..er zit toch een deksel op? Mijn ontsapper heeft een doorzichtige deksel... er zit n gat in t deksel voor de thermometer....er is geen dichte deksel bij....hoeft dat niet??? Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Ervan uitgaande dat de thermometer de deksel afsluit zou het goed moeten zijn..maar vreemd is het wel. Ik weet dat je van weck ketels hebt die én zijn om te wecken én met sapmaken toevoegingen ( dat is geloof ik van plastic enbetsaat uit een opvangbak en een extra korf). Mijn sappan heeft gewoon geen thermometer en hem ook niet nodig.Als ik weckketel en sappan google krijg ik o.a. deze afbeelding: http://www.google.fr/imgres?client=firefox-a&hs=NLx&sa=X&rls=org.mozilla:nl:official&biw=1252&bih=609&tbm=isch&tbnid=3IAvSZZBbZYJHM:&imgrefurl=http://birdsinhongarije.blogspot.com/2013/08/juli-2013-nieuwe-gekte-ontsappen-en.html&docid=D0ZTOhQLdsY_sM&imgurl=http://4.bp.blogspot.com/-Mk4_rbUidjE/UfpVXKkE0TI/AAAAAAAAArg/qP6GiA4RyQw/s1600/wecken,%252Bweckketel%252Ben%252Bontsapper,%252Bkoken.JPG&w=1200&h=1600&ei=OK5-UpaWD4uHswbYj4DAAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=970&vpy=218&dur=154&hovh=259&hovw=194&tx=117&ty=272&page=1&tbnh=139&tbnw=109&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:13,s:0,i:123 Sorry ik kan je niet verder helpen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Ik denk dat er twee waren en 'e'en van gemaakt is. De deksel van de weckpan.De zeef van de sappan??? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
appelvrouw Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben Thea.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Ja dat denk ik dan ook. Bedankt voor jullie hulp; ik laat deze pan aan mij voorbij gaan. Quote
Loraine Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 Sorry voor het zo binnenvallen van jullie topic... Ik ga vanmiddag valappels rapenWel heb ik een gewone weckketel maar ik vroeg me af of er ook een manier is om sap uit de vruchten te onttrekken zonder een sappan te gebruiken? Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
thea Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 De vruchtpers. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Loraine Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 Dat wil niet echt lukken met de harde appels helaasKan je misschien ook het fruit koken om op die manier het sap te winnen?Zal toch eens opzoek gaan naar een sappan Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
thea Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 De vruchtpers van philips wilt het wel,zelf rode bieten.Google maar eens je heb ook nog duurdere soorten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
geedee Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 Je kunt de vruchten in stukken snijden en dan met een bodem water aan de kook brengen tot moes koken. Vervolgens door een doek zeven en, evt verzwaard met een steen, de hele nacht laten uitlekken. Van het zo verkregen sap heb ik vervolgens stroop gemaakt. Je kunt het sap vast ook wecken of meteen opdrinken of bijzoeten enz enz Quote
Loraine Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Super! Dankjewel!Dit ga ik proberenSteeltjes, schil en klokkenhuizen erbij of juist niet? Quote Groetjes Loraine "Wat niet kan, moet nog gebeuren."
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.