Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag allemaal, 

Vraagje over mijn olijfboom die nu ongeveer 3 jaar heb. 

In de winter heb ik mijn olijf ingepakt en na de vorst weer uit gepakt hier was nog niks aan de hand, maar nu sinds een maand worden veel blaadjes in de nerf van het blad geel. Eerst dacht ik dat die te nat stond maar naar een flinke Google sessie leek het er op dat die magnesium te kort had. 

Nou heb ik hem ongeveer 2 weken geleden beetje lavameel gegeven, maar ik zie echter geen verbetering het lijkt er op dat mijn boompje langzaam sterft. 

Iemand enige idee wat ik kan doen? 

Wat ik wel kan zeggen is dat onder in de pot een dikke laag hydrokorrels. Ook heb ik hem anderhalf jaar geleden nog in andere pot gezet met nieuw zand. 

Vorige jaar had die nog gewoon olijfjes.

Lijkt er op dat die wel wil groeien maar alle kleine uitgroei lijkt gewoon vast te zitten en niet meer te groeien. 

Anyway zal een paar foto's er bij doen. 

In de foto's lijkt het allemaal nog prima maar dit is van goeie kant van de boom echter zitten er overal enorme gaten in en valt de rest van het blad ook langzaam af.

IMG_20210627_165031.jpg

IMG_20210627_165039.jpg

IMG_20210624_174854.jpg

Geplaatst:

Hydrokorrels ok, maar heb je wel afwateringsgaten?

Overtollig water moet er echt vrij weg kunnen lopen.

Maar als dat in orde is dus niet te nat staat en de wortels er goed uitzien. 

Dan denk ik niet dat het magnesium tekort is. Symtomen zijn precies anders om. (binnenkant nerf blijft groen, buitenkant vergeeld.)

Dit lijkt op b.v. koper of zwavel te kort. Bij koper, vallen de bladeren uiteindelijk ook af.

Geplaatst: (aangepast)

Ik moet @rorror behamen magnesium is dit zeker niet. Het grote probleem is vaak overvoeding of teveel van een bepaalde stof.  Ik zou hem verpotten in een arme mediterane grond en dan zien hoe het verder gaat.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Dat verpotten kan gewoon nu nog? 

En over water is zitten gaten onder de pot en de pot zelf staat op 3 stenen zodat water er zeker uit kan. 

Verpotten is voor mij geen probleem dat wou ik ook gaan doen maar ik dacht dat het niet kon op dit moment.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...