Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

En dan met name oververhitting van de bodem, koele lucht erom heen, waardoor de wortels meer water druk opbouwen dan de plant aankan.

https://www.greenhousemag.com/article/gm0413-manage-edema-plants/

Met peper planten binnenshuis heb ik dit ook, zodra ze naar buiten gaan lost het probleem bij mij zich vanzelf op.

Opsomming van de link.

suggestions for managing edema included the following:

-Using a well-drained growing media

-Increasing light intensity through spacing plants

-Avoiding over-fertilizing, especially slow-growing plants

-Avoiding over-watering and growing on the “dry side” during extended periods of low light and cool temperature

-Reducing humidity by venting the greenhouse first thing in the morning, even if that means turning up the heat

-Using containers that have snap-on saucers, and not putting the saucer on until the crop is nearly finished

-Placing varieties with similar growth vigor on each irrigation line or section, again to eliminate over watering

• Like 1
  • 3 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Al mijn mooie zoete aardappelstekjes zijn ziek...

Er zit een soort heel fijne korrel-achtige puntjes op de blaadjes en ze verschrompelen en drogen uit.

Wat is dit en is dit nog te redden?

P1060143.JPG

P1060144.JPG

aangepast door Rookie
Geplaatst:

Komt wel goed Rookie. Ik heb het ook ooit es gehad, wat en hoe wist ik niet meer, wel dat het niet echt kwaad kon. Bij het zoeken kwam ik grappig genoeg weer bij dit forum uit. Het is te vinden dus op dit forum. 

• Like 1
Geplaatst:

Maar het feit, dat er blaadjes uitdrogen en verschrompelen baart me dan wel weer zorgen.

Komt dat ook goed?

Het is dus niet besmettelijk?

Ik heb ze nu even weggehaald bij de andere zaailingen.

P1060145.JPG

P1060146.JPG

Geplaatst:

Volgens mij is het niet besmettelijk. Of die blaadjes die afvallen kwaad kunnen…geen idee meer. Maar ben net even gaan kijken bij mijn stekken die nog in het water staan, ik heb het ook nu!  Dus …we gaan het zien. 

Hm, overheating.

Ze staan nog wel in mijn kasje, dus dat zou kunnen.

Ik ga ze wel op een ander plekje zetten, minder warm, maar wel onder de groeilampen.

Hopelijk slaan ze dan weer een beetje aan.

P1060147.JPG

aangepast door Rookie
Geplaatst:

Is het in je vensterbanken te koud? Want volgens mij hoeven de stekken niet poepiehard te gaan toch? Niet zoals de pepers en de aubergines? Enfin, ik heb ze nooit in de kasjes gehad of onder extra licht maar in de vensterbank op een redelijk warme plek..keuken oid. 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Zou dat kunnen in de vensterbank, zonder extra licht @appelvrouw?

Het werd me afgeraden hier voor mijn peperplantjes, omdat achter glas toch niet voldoende licht was.

Ik heb ze ook liever in de vensterbank, als dat kan.

Nee, ik wil eigenlijk ook niet dat ze te hard groeien, want ze moeten nog een hele tijd binnen blijven...

aangepast door Rookie
Geplaatst:

Bij mij ging dat meer dan prima. Inderdaad geen haast maken met de zoete aardappels. Ik denk eigenlijk dat de meesten ze gewoon in het daglicht laten groeien.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Super!

Dan gaan ze per onmiddellijk de vensterbank in.

Hopelijk zijn ze nog te redden.

Weer iets geleerd, dankjewel!

aangepast door Rookie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...