MartinH Geplaatst: 28 juni 2021 Geplaatst: 28 juni 2021 Een paar dagen geleden heb ik een stekje van de zoete aardappel in de aarde gezet. Vanmorgen zag ik iets wits op de bladeren. Zijn dit eitjes?? Zou ik dit met Spruzit kunnen behandelen?? Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Amrutten Geplaatst: 28 juni 2021 Geplaatst: 28 juni 2021 (aangepast) Niets aan doen. Is natuurlijk verschijnsel. Je kunt de kristallen van de bladeren afwrijven, maar hoeft niet. https://beyondthehumaneye.blogspot.nl/2013/10/overheating-sweet-potato.html 28 juni 2021 aangepast door Amrutten 1 Quote
rorror Geplaatst: 28 juni 2021 Geplaatst: 28 juni 2021 Edema/oedema wordt dit genoemd. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
MartinH Geplaatst: 28 juni 2021 Auteur Geplaatst: 28 juni 2021 Overheating, dat zou best kunnen. Hij staat in de vensterbank in de volle zon, die gisteren nogal heet was... Bedankt voor jullie antwoorden. 👍 Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
rorror Geplaatst: 28 juni 2021 Geplaatst: 28 juni 2021 En dan met name oververhitting van de bodem, koele lucht erom heen, waardoor de wortels meer water druk opbouwen dan de plant aankan. https://www.greenhousemag.com/article/gm0413-manage-edema-plants/ Met peper planten binnenshuis heb ik dit ook, zodra ze naar buiten gaan lost het probleem bij mij zich vanzelf op. Opsomming van de link. Quote suggestions for managing edema included the following: -Using a well-drained growing media -Increasing light intensity through spacing plants -Avoiding over-fertilizing, especially slow-growing plants -Avoiding over-watering and growing on the “dry side” during extended periods of low light and cool temperature -Reducing humidity by venting the greenhouse first thing in the morning, even if that means turning up the heat -Using containers that have snap-on saucers, and not putting the saucer on until the crop is nearly finished -Placing varieties with similar growth vigor on each irrigation line or section, again to eliminate over watering 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Rookie Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari (aangepast) Al mijn mooie zoete aardappelstekjes zijn ziek... Er zit een soort heel fijne korrel-achtige puntjes op de blaadjes en ze verschrompelen en drogen uit. Wat is dit en is dit nog te redden? 24 februari aangepast door Rookie Quote
jootje Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Komt wel goed Rookie. Ik heb het ook ooit es gehad, wat en hoe wist ik niet meer, wel dat het niet echt kwaad kon. Bij het zoeken kwam ik grappig genoeg weer bij dit forum uit. Het is te vinden dus op dit forum. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Maar het feit, dat er blaadjes uitdrogen en verschrompelen baart me dan wel weer zorgen. Komt dat ook goed? Het is dus niet besmettelijk? Ik heb ze nu even weggehaald bij de andere zaailingen. Quote
jootje Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Volgens mij is het niet besmettelijk. Of die blaadjes die afvallen kwaad kunnen…geen idee meer. Maar ben net even gaan kijken bij mijn stekken die nog in het water staan, ik heb het ook nu! Dus …we gaan het zien. Quote
Rookie Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari (aangepast) Hm, overheating. Ze staan nog wel in mijn kasje, dus dat zou kunnen. Ik ga ze wel op een ander plekje zetten, minder warm, maar wel onder de groeilampen. Hopelijk slaan ze dan weer een beetje aan. 24 februari aangepast door Rookie Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Is het in je vensterbanken te koud? Want volgens mij hoeven de stekken niet poepiehard te gaan toch? Niet zoals de pepers en de aubergines? Enfin, ik heb ze nooit in de kasjes gehad of onder extra licht maar in de vensterbank op een redelijk warme plek..keuken oid. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari (aangepast) Zou dat kunnen in de vensterbank, zonder extra licht @appelvrouw? Het werd me afgeraden hier voor mijn peperplantjes, omdat achter glas toch niet voldoende licht was. Ik heb ze ook liever in de vensterbank, als dat kan. Nee, ik wil eigenlijk ook niet dat ze te hard groeien, want ze moeten nog een hele tijd binnen blijven... 24 februari aangepast door Rookie Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Bij mij ging dat meer dan prima. Inderdaad geen haast maken met de zoete aardappels. Ik denk eigenlijk dat de meesten ze gewoon in het daglicht laten groeien. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari (aangepast) Super! Dan gaan ze per onmiddellijk de vensterbank in. Hopelijk zijn ze nog te redden. Weer iets geleerd, dankjewel! 24 februari aangepast door Rookie Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Ik heb even wat berichten samengevoegd in dit topic. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Sanogoal Geplaatst: 25 februari Geplaatst: 25 februari Bij mij ging dit verschijnsel steeds gepaard met Spint. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.