Stoel Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 (aangepast) Dag medetuinders, Als docent op een middelbare school heb ik nu een unieke kans gegrepen om jaarlijks in het voorjaar (feb-eind juni) met leerlingen te gaan tuinieren. De schooltuin bestaat uit zeeklei, met daarbij ook een koude tuinkas. Mijn vraag aan jullie is: welke groenten kan ik verbouwen met daarbij enige zekerheid dat ik het ook tijdig (dus eind juni) kan oogsten? Ik kan dus voorzaaien in de koude kas, misschien ook binnen in school of onder plastic. Zelf kom ik op de volgende soorten: Groenten: -Spinazie -Tuinbonen -Peulen -Wellicht zomerwortelen (Parijzenaars?) Aardappels: -Frieslanders Fruitstruiken: -Aardbeien -Frambozen -Rode bessen Kunnen jullie dit lijstje aanvullen? Ik ben benieuwd! 4 juli 2021 aangepast door Stoel Quote
Patrijs Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 Misschien even de regio aangeven waar deze tuintjes moeten komen. Hier aan de kust bijv. is de oogst van Aalbessen pas in juli net als de oogst van tuinbonen bij een koud voorjaar. Zeker zetten: Tuinkers, het liefst gezaaid gemengd met zand en zaaien in de vorm van de eerste letter van je naam. Vroeg zijn ook: Raapsteeltjes of eventueel Groninger snijmoes, met voorkeur voor de eerste Radijs Kropsla , twee vroege soorten. Venkel Rucola Chinese kool Ui En zet er ook wat vroege bloemen in. Bijv. Calendula of Irissen of wat ander vroege bolletjes Quote De moestuin van Patrijs
Goudsbloempje2 Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 Leuk idee! Verder lijken pluksla, snijbiet, doperwten, meiraap, bieslook en koriander mij ook geschikt. Van de frambozen moet je dan niet de herfst frambozen nemen, want die geven pas echte oogst na de zomer. Quote
Arja Geplaatst: 4 juli 2021 Geplaatst: 4 juli 2021 Ben je bekend met NME programma's en schooltuinen? Misschien is dat ook een goede plek om informatie in te winnen, ook al is dat gericht op basisscholen. Scheelt misschien wielen uitvonden. Quote
Stoel Geplaatst: 5 juli 2021 Auteur Geplaatst: 5 juli 2021 15 hours ago, Patrijs said: Misschien even de regio aangeven waar deze tuintjes moeten komen. Hier aan de kust bijv. is de oogst van Aalbessen pas in juli net als de oogst van tuinbonen bij een koud voorjaar. Dank voor je reactie @Patrijs. Ik dacht dat ik dat het vermelden van zeeklei impliciet al had aangegeven😅, maar het gaat om zeeklei in de Flevopolder. Ik zie nu dat het daar gemiddeld 1 a 2 graden warmer is dan bijv. in Scheveningen. Bedoel je met venkel bladvenkel of knolvenkel? @Goudsbloempje: Bedankt voor je reactie! En het gaat uiteraard om de vroege varianten (zowel rode als gele framboos) @Arja: Nee daar ben ik niet bekend mee. Bedankt, ik zal me er eens in verdiepen. Tot nu toe heb ik dit lijstje, kunnen jullie deze nog aanvullen? Ik ben benieuwd! Groenten/kruiden: -Spinazie -Tuinbonen -Peulen -Wellicht zomerwortelen (Parijzenaars?) -Radijs -Raapsteeltjes -Kropsla , twee vroege soorten. -Pluksla -Venkel -Rucola -Chinese kool -Ui -Snijbiet -Doperwten -Meiraap -Bieslook -Koriander Aardappels: -Frieslanders Fruitstruiken: -Aardbeien -Frambozen -Rode bessen Quote
loes Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 (aangepast) Rabarber al is dat vooral oogsten. En vergeet kruiden niet. 5 juli 2021 aangepast door loes Quote
RobO Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 wat vaste planten, kruiden als rozemarijn, bonenkruid, munt, salie, knoflook, oerprei, zeekool Quote
fre3ke Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 Mitsuba. Lijkt op raapstelen. Knoflook. Is wat klein van bol eind juni, maar je kunt het oogsten. Het blad kun je dan ook verwerken, denk ik. Planten voor een kruidenthee is ook leuk. Agastache, droptagetes. Quote
Jane Doe Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 (aangepast) Mangold en melde, natuurlijk in alle kleuren wel zo leuk en gezond. Zonnebloemen en anderen bloemen. 5 juli 2021 aangepast door Jane Doe Quote
mdubbelm Geplaatst: 6 juli 2021 Geplaatst: 6 juli 2021 Ik heb een tijdje op een schooltuin geholpen. Staar je niet blind op dat oogsten voor de zomer. Je hebt geen garantie, zeker niet met zo’n voorjaar als dit jaar. Wat gebeurt er ‘s winters met de tuinen? Worden ze dan gefreesd en opnieuw ingedeeld? En wordt er helemaal niks na de zomer gedaan? Bij ons kwamen klassen terug in september en hielden we met een ploegje de tuinen bij in de zomer. Wel fijn dat er een kas is, dat biedt wel wat mogelijkheden tot voorbereiden. Bij ons mochten de kinderen ook nog tuinkers zaaien, in de vorm van de eerste letter van hun voornaam. Dat gaat echt heel snel. Verder mochten ze ook allemaal een courgetteplant neerzetten, maar daar heb je zeker risico dat ze in de zomer pas op gang komen. Ik zou oppassen met hele kwetsbare en kleine soorten. Mijn ervaring is dat kinderen niet heel subtiel zijn als het om schoffelen gaat… Oh ik zie nu middelbare school. Dat is misschien al weer wat minder ongecontroleerd dan de groep 7 waar ik mee te maken had. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.