Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid/geplant? (seizoen 2012)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Temperatuur?

Bij het zaaien van pepers en paprika’s is temperatuur een noodzaak, daarom hieronder enkele waarden om te onthouden:

Temperatuur tijdens zaaiperiode: 25 tot 30 C°

Temperatuur tijdens verspening en verdere opkweek: 20 tot 25 C°

Temperatuur tijdens het afharden : 18 tot 20 C°

ik vraag me af of de mensen die dat opstellen zelf ooit een paprika of peper gekweekt hebben...

die temperaturen zijn overdreven hoog.

paprika's en simpele pepers kiemen binnen week als je ze op 20 graden hebt.

ook bij 18 graden lukt het wel maar dan duurt het kiemen wat langer...

diezelfde 20 graden houd ik de gehele periode dat ze hier in huis staan aan.

wat wél heel erg van belang is:

als ze gekiemd zijn kunnen ze uit de propagator(oid) maar doe dat wél langzaam aan. ook de overgang van kunstlicht naar zonlicht moet wennen, evenals de overgang binnen-buiten.

als je slungelige kiemen hebt verspeen je ze gewoon eerder en zet je ze tot de oksels in de aarde. ze vormen op het steeltje extra wortels.

dit is ook een van de redenen dat ik op de deno methode werk. zodra een zaadje goed gekiemd is kan ik hem uit het zakje halen en verstoor ik het kiemproces van de anderen niet.

gekke tip: als je plantjes niet zo stevig zijn en dunne stammetjes hebben moet je er elke dag een paar keer tegenaan tikken of er een blower op zetten! je ziet het verschil al na een week!

Geplaatst:

gekke tip: als je plantjes niet zo stevig zijn en dunne stammetjes hebben moet je er elke dag een paar keer tegenaan tikken of er een blower op zetten! je ziet het verschil al na een week!

Handig..èh een blower?..je bedoeld vast niet een regelmatige bezoeker van de koffieshop?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

handige tips hoor ! Dat van dat tikken, had ik al es eerder opgepikt en ook toegepast bij tomaten. Moet ook zeggen ; tomaten zijn de vroegste dingen die ik ooit gezaaid heb hoor. Ik zaai best graag zelf, maar sowieso veel later allemaal. Nog nooit op warmte of met licht gezaaid. En nog nooit deze dingen als peper en paprika's ( ik zei het al eerder ergens : jullie zijn schuldig !! )

Vandaag, een dag later, staan er al meerdere pepers en paprika's boven ( dag of 7 na het zaaien dus ) en heb ik de plastic kap op een kiertje gezet, de warmtemat wat omlaag met de dimmer ( Dennis had me een pm gestuurd met wat tips betreffende die warmtemat ( de 1e dag hebben de zaden op 33gr gestaan !! ) De lampen iets omhoog gesteld. Het hele handeltje staat nu op een behaaglijke 23-24gr.

Aubergine nr 2 staat ook boven de grond, en ziet er al gelijk een stuk beter uit. De geboorte, heil ! heil !! ( en jullie zijn schuldig ) van de winnaar !!!.

ow ja. Die 'blower' snap ik ( een soort van doorgaand tikken dus ) maar dat kan toch eigenlijk niet wat de luchtvochtigheid aangaat ?

misschien dat ik dat als de kap eraf is helemaal , es proberen ja.

Geplaatst:

Handig..èh een blower?..je bedoeld vast niet een regelmatige bezoeker van de koffieshop?

als ie de hele tijd gaat blazen dan wel euh...geen rook aub!

handige tips hoor ! Dat van dat tikken, had ik al es eerder opgepikt en ook toegepast bij tomaten. ow ja. Die 'blower' snap ik ( een soort van doorgaand tikken dus ) maar dat kan toch eigenlijk niet wat de luchtvochtigheid aangaat ?

misschien dat ik dat als de kap eraf is helemaal , es proberen ja.

Ja, ik bedoel ook pas als ze onder de kap vandaan zijn...

zolang ze kiemen is de luchtvochtigheid heel belangrijk. anders heb je veel kans dat de zaadhoesjes blijven zitten.

Geplaatst:

Waar heb je zaden gevonden van sugar snap? Ik heb er vorig jaar gevonden van Somers, maar dit jaar zijn ze niet te vinden...

Op http://www.hobbyzaden.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=126&category_id=12&option=com_virtuemart&Itemid=1 vind je de super sugar snaps.

Kosten weinig en alle zaden die ik daarvandaan heb doen het erg goed!

Geplaatst:

Ja bij mij doen die het ook goed, verder vandaag de erwten en peulen verpoot. Wat dicht op elkaar gezet kan ik ze er altijd nog tussen uit halen,als het teveel is. straks wat sla en bieslook zaaien, in de koude kas.

Geplaatst:

Oost indische kers gezaaid vandaag...

nog wat bloemen(onbekende van langs de weg verzamel zaadjes ) en kruiden(peterselie ,rode grove bieslook)

Geplaatst:

Op 13 februari gezaaid :

Tomaat Balkonzauber

Tomaat Hellfrucht

Tomaat Tombolino

Artisjok

Aubergine ( wedstrijd)

Lavas

Stevia

Vandaag Gezaaid :

Koolrabi Wit

Koolrabi Blauw

Stengelui

Bloemkool

Broccoli

Chinakool

Kropsla

Zonnebloem

Slamix

Snackpaprika ( uit een supermarktpaprika geplukt)

Avocadopit in een potje gedrukt

Edit : alles binnen

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

Vandaag, 1 maart 2012, 17:30u gezaaid:

- Pepers (Cayenne)

- De wedstrijd aubergines

- Paprika Marconi rosso

Alles voor de buitenteelt.

Uiteraard binnen gezaaid. Ze staan nu lekker op de lauwwarme UPC mediabox, in een mosselbak.

De tomaten (Balkonstar en Roma VF) kunnen nog wel even wachten, tot ongeveer 1 april.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik neem aan dat jullie alles voorgezaaid hebben in potjes? Ik voel me zo'n oen. Heb vorige week tuinbonen gelegd, binnen in potjes, maar zou niet weten wat ik nu nog meer zou kunnen zaaien. Morgen ga ik een kas bestellen, dan zijn er volgend voorjaar vast meer dingen waar ik vroeg mee zou kunnen beginnen.

Groetjes, Monique

Geplaatst:

Ja, dat las ik ook, maar ik vroeg me echt af of ik het goed heb gelezen Want kan dat allemaal tegen een beetje vorst (niet dat ik nog op vorst zit te wachten, ik wel ZON)

Geplaatst:

Goeie tips weer allemaal!

Ik heb inmiddels echinacea met de deno en de zaailingen van de tomaatjes, pepers (cayenne en mme jeanette) en hysop staan nog in de minikas op de tafel voor het raam (zuiden).

Ik had ook al rucola gezaaid maar die ga ik maar eens tikken want die zijn wat wiebelig. Moet ik die nog delen ofzo? Toch wel zo'n 20 a 30 plantjes in een pot met 15 cm doorsnee.

Heeft iemand tips over sojabonen en sugar snaps zaaien? Ik lees zoveel verschillende dingen op google dat ik niet helemaal weet hoe het beste te starten...

En eenmaal buiten, waar is dan de beste plek? Dan kan ik die vast vrij maken.

Geplaatst:

de sugarsnaps zaden leg ik een uurtje in lauw water, dan pak ik zon plastic bakje waar bv violen inzaten, zon tray met 10 vakjes aan elkaar, en daar zaai ik ze 1 cm diep in, dan zet ik ze koel, zo rond de 10- 15 graden en nu komen ze al op.....als het eenmaal plantjes zijn , plant ik ze buiten in een speciekuip of pot.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...