Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wanneer plantuitjes oogsten?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb twee rijen uien gezaaid waar nu mooi gevormde kleine uitjes uit zijn gegroeid. Ik heb al begrepen dat het eigenlijk geen volwaardige uien worden dus ze beter kan rooien en volgend jaar als plantuitje. Van één van de rijtjes is het loof nu gaan strijken, de uitjes zijn zo’n 2-4cm diameter, moet ik ze nu dan meteen oogsten of wachten tot het loof is afgestorven? Volgend jaar maar gewoon plantuitjes kopen want vind dit beetje veel gedoe. 😂

Geplaatst:

Ik heb geen flauw idee.

Wanneer heb je ze gezaaid?
Een moestuin buurman zaait ze in januari onder glas en kan ze hetzelfde jaar al als volwaardige uien oogsten, heeft hij mij verteld.

Geplaatst:

Je wil ze bewaren tot volgend jaar dus het is zaak om goed gesloten en gedroogd pootgoed te krijgen.

Na het strijken kan je nog even wachten, zeker nu er een periode van mooi weer aan komt.

Geplaatst:
  • Auteur

@Jorieke123, ja, daar kreeg ik alleen heel weinig reactie en vond de info niet heel duidelijk. 

Ik heb pas vrij laat gezaaid, namelijk pas 30 april. 

@acpronkis dat van horen zeggen of weet je dat zeker? In dat eerste geval ga ik komend jaar ook lekker vroeg zaaien en kijken of het dan beter gaat. 

Geplaatst:

Van horen zeggen, hij zit een stuk of 10 tuintjes naast me, maar hij vertelde me dat hij in januari zaait en hetzelfde jaar mooie uien oogst.

Infotalia.com zegt zaai eind februari tot begin april, oogst augustus/september.
Moestuinweetjes.com zegt zaai eind februari begin maart binnen, na kiemen koeler zetten, april uitplanten.

Geplaatst:

Je hebt in het jaar van zaaien mooie uien, bijna net zo groot als bij plantuitjes. Wel op tijd zaaien.

Uien kunnen nog behoorlijk in formaat/gewicht toenemen in de laatste periode, dus niet rooien als loof nog groen is, gewoon wachten tot het loof gaat vallen / geel wordt en dan rooien.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb het even opgezocht, heb rond 20 april gezaaid. Ik ga het gewoon uitzitten, als het nog 'medium' uien worden dan ben ik blij, anders verwerk ik ze op een andere manier. Voor volgend jaar zet ik ze op de lijst om in februari alvast voor te zaaien. :) Het idee om er plantuitjes van te maken laat ik varen, teveel gedoe en blijkbaar veel kans op doorschieten. Mijn vragen zijn beantwoord dus topic mag gesloten worden wat mij betreft!

Geplaatst:
Op 15-7-2021 om 20:21, MSDG zei:

Van één van de rijtjes is het loof nu gaan strijken,

Die gaan nu niet meer verder groeien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.