Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb geen hele grote tuin dus na dit jaar een keer bloemkool te hebben geprobeerd kwam het besef dat het echt zonde is van de beperkte ruimte. 

Peulen, sugar snaps en sperziebonen zijn echt de moeite waard qua opbrengst. Ik heb in een maand tijd ongeveer 1,5 kilo peulen geoogst op een stuk van ongeveer 90cm bij 90. 

De courgetteplant is bij mij ook ongeveer 90 bij 90, maar die geeft ook een hele goede opbrengst, ik heb in een week tijd al 3 courgettes geoogst. 

Tomaten gaan ook prima omdat ze lekker de hoogte in gaan, ik heb alleen geen kas wat nadelig kan zijn. De eerste tomaten beginnen nu ietsje te verkleuren. 

Daarnaast in het najaar plant ik veel knoflooktenen omdat ik in de winter weinig heb staan. 

Ik zou graag mais willen, broccoli en bloemkool maar dat is qua oppervlak en opbrengst helaas niet rendabel. 

Dit is mijn ervaring en ik ben heel benieuwd naar jullie tips betreffende planten met goede opbrengst op niet zo'n groot oppervlak. 😄

aangepast door Moonsparkle
Geplaatst:

De 3 zusters: maisplant, boontjes en pompoen op 1 perceeltje. Google maar eens, ik heb hier goede ervaring mee. 😉

Verder vind ik prei ook wel een dankbaar gewas, neemt op zich ook niet zoveel plaats in. 

Geplaatst:

Nog nooit van gehoord, leuk om hierover te lezen! Toch heb ik begrepen dat je ook best wat mais naast elkaar moet hebben voor succesvolle bestuiving? 

Ik gebruik stamsperziebonen ook echt als opvullers op plekken waar ik nog ruimte tegenkom. Makkelijk te zaaien en weinig ruimte nodig. 

Geplaatst:

Komkommers. Ik zaai ze binnen voor en plant ze daarna buiten. Ik zaai wel meerdere planten omdat ze buiten soms vlug uitvallen met ziekten. Ergens aan een draad zodat ze kunnen klimmen. Per plant krijg ik momenteel 3 komkommers per week, we hebben er dus te veel.

Pompoenen nemen veel ruimte in maar met genoeg voeding produceren ze zot veel. Ik heb in april de laatste stuks gegeten van oogst vorig jaar. De Bewaarbaarheid maakt het de moeite waard om ze te zetten.

Kolen vind ik vaak ook minder productief. Blauwe koolrabi, spitskool nemen niet zoveel plaats in en lijken me daar aangewezen.

Radijzen en spinazie in voor en najaar. Vlugge teelt waardoor je ze veel kan zaaien.

Geplaatst:

Mijn tweede lichting staat nu mooi boven en kan bij een mooie nazomer nog tot in de herfst geven.

Gelegd op de langste dag. Ze gaan pas aan de groei als het warm wordt, hier meestal eind mei.

Bij pronkbonen heb ik ook eerst een voorjaarsgewas staan. bijv. sla.

Geplaatst:

Interessante vraag! Vorig jaar erg veel snijbiet en dankzij het warme weer heel veel tomaten. En uiteraard pompoen. Dit jaar weet ik het nog niet, ik turf wel het aantal maaltjes per groente. In ieder geval nauwelijks snijbiet en veel andere dingen middelmatig. 

Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor de reacties, interessant om te lezen. Ik vind bonen als in witte/bruine bonen ook erg lekker dus misschien waag ik me volgend jaar ook aan pronkbonem. Ze zien er wel wat droog uit, maar dat hoort? 

Aardappels vind ik trouwens ook top. In het voorjaar gooi ik drie stukjes vroege aardappel in een zak en dat levert me voor 4 personen kriel aardappeltjes op. Misschien niet super veel maar ik vind het wel handig dat het prima in een zak kan en de aardappel die ik gebruik is een leftover dus buitenom wat potgrond kost het verder niks. 

aangepast door Moonsparkle
Geplaatst:

Altijd sla en peterselie. Peterselie groeit bij mij zo’n 3 a 4 jaar. Daarna zaai ik weer nieuwe. Ook in de winter dus gewoon oogsten.
Ik heb vorig jaar maart eerste sla uit de tuin gegeten en daar eet ik nog steeds van. De peruaanse postelein gaat ook altijd als een tierelier. Die graaf ik niet eens uit.

Bonen geven meestal ook wel een goede opbrengst, maar had 2 slechte jaren. Dit jaar traag op gang, maar ik heb goede hoop dat ik straks geen boom meer kan zien. Pepers heb ik ook altijd kilo’s. Ook buiten vind ik pepers heel goed doen. Kan ik ook veel van oogsten. Je plukt alleen wat later. Paprika’s doen het buiten dan beduidend slechter.
Aardbeien en frambozen heb ik ook meestal wel een goede oogst.

Geplaatst:

Aardpeer, ik heb het in de volle grond, maar ook in een ingegraven cementkuip geeft dat een goede oogst!

Peterselie lukt hier zelden goed. Bonen, peulen, courgette en snijbiet doen het inderdaad heel goed.

Tomaten zijn afhankelijk van het weer. Phytophthora ligt altijd op de loer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...