Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Regenton ver van regenpijp af?

TomaBar

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik google me suf, maar kan het niet vinden, misschien kunnen jullie me helpen. Ik wil heel graag een regenton plaatsen, maar kan 'm niet direct naast de regenpijp kwijt. Dat komt omdat de regenpijp tussen de muur en een schuttingpaal geklemd zit en er staat een kleine tuinkast van ongeveer 1,5 meter breed direct naast de regenpijp. Nu bedacht ik dat ik de vulautomaat misschien op een meter of 2 hoogte kan plaatsen, dus boven de schuttingpaal, en dan met een verlengslang zoals van kunststofregenton.nl over de tuinkast naar de regenton. Dan staat de regenton dus zo'n beetje 2 meter van de regenpijp af én hangt de vulautomaat op 2 meter hoogte. Kan zoiets?!

Help! :-)

Groetjes Barbara

De slang of buis van de vuilautomaat verlengen kan maar hoger hangen niet want dan werkt de vulautomaat niet meer als overstort en zal de  regenton overstromen. 

Ik heb deze vulautomaat:
Regenton-Vulautomaat HA - Grijs - Ø 70 - 80 mm

Kan op papier niet worden verlengd maar het werkt in de praktijk prima. We hebben de buis verlengd met een mof (in mijn geval een bochtje) en een pvcbuis van dezelfde diameter. Alles waterdicht en waterpas aansluiten.

Er zijn ook vulautomaten die werken met een slang ipv een buis. Als de slang kan worden vervangen voor een langere slang lijkt mij dat nog makkelijker werken maar met die vulautomaten heb ik geen ervaring. 

Ahh dank allemaal voor jullie antwoorden! Als de vulautomaat op dezelfde hoogte moet zitten als de ingang van de regenton, dan houdt het voor mij op :-( Of ik moet de regenton heel hoog zetten, maar dat lijkt me niet handig. Wellicht lukt het ooit nog op een andere manier :)

Het kan wel wat RobO zegt.

Zoals op zijn afbeelding te zien is. Je hoeft geen vulautomaat te gebruiken hiervoor, omdat als de ton vol zit, je het water niet terug kan sturen.

Eigenlijk geen probleem, je laat al het water van het dak naar de regen ton gaan. Zoals op de foto de pijp het water in de deksel laat vallen.

Dat korte bochtje met regen pijp naar beneden. Als je geen put met water afvoer op je terrein hebt, dan graaf je een diep gat naast de regenton, welke je geheel vult met grof grind. Dan loopt het water door het grind het grondwater pijl in. (je moet zo diep graven totdat je voorbij de klei laag bent en op b.v. een zand laag komt. Dan loopt het water ook met goede snelheid weg.

EDIT: google maar eens op grindput of infiltratieput 

regenton_0.jpg.f24d134fe07087039387a0d7d61e7b03.jpg

Edited by rorror

• 2 weeks later...

Een systeem van grind op diepte van het grondwaterpeil gaat bij mij niet op ( balkon), hiervoor in de plaats heb ik een regengootje achter de ton lopen.

Bij weinig hemelwater plaats ik  een metalen bakje in het overloopding over de opening naar het riool. Zo gaat elke drup naar de regenton. Is de bui groter dan gedacht dan tilt het water het deksel wat op en stroomt de ton relaxed over. Dat water belandt dan in het regengootje. No problem.

@TomaBar  de hoogte van wateraanvoer is niet het eigenlijke probleem, want dat zou kunnen. De overstort is van belang. Richt je daar op, dat zou toch moeten kunnen lukken zou je denken. Regenwater is heaven voor je planten, succes.