Pompoen123 Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 Beste mensen, Ik heb sinds dit jaar reuzepompoenen geplant. Ik heb geen idee welk zaad het is, maar had hier enkele vragen over. Er hangt nu een mooie reuzepompoen aan. De pompoen zit aan de hoofdrank. Er zitten ook al enkele secundaire ranken aan. Moet ik de rank achter de pompoen afknippen? Moet ik de secundaire rank afknippen? waar op de rank moet je hem afknippen? Achteraan of vooraan? Bij voorbaar dank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 De hoofdrank achter de pompoen één tot anderhalve meter laten doorgroeien en dan het groeipunt verwijderen. Secundaire ranken laten staan en laten groeien. Gewortelde secundaire ranken dragen bij aan de groei van de pompoen mits je aan die secundaire ranken geen pompoenen laat groeien. Dus niet meer dan één pompoen aan de gehele plant laten (en dan ook nog eens aan de hoofdrank zoals nu het geval is) wil je een pompoen van maximale omvang kunnen kweken. Zijranken die aan secundaire ranken ontstaan moet je echter verwijderen. Die dragen niet bij aan de groei van de pompoen. Integendeel. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 Ik heb geen verstand van reuzepompoenen, maar ik zou die liever niet knippen. Zorg dat er minimaal 1 doorgaande rank aan zit, liefst de hoofdrank waar de pompoen aan zit. Dan krijgt de pompoen nog voeding als de oude bladeren al weg zijn.Zijranken tussen de wortels en de pompoen zorgen denk ik niet of weinig voor de pompoen, maar als ze na de pompoen komen zou ik ze gewoon laten zitten.Maar zorg er wel voor dat er niet meerdere pompoenen aan die plant komen, dat zorgt voor concurrentie. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 @acpronk Ik mag wel zeggen dat ik ervaringsdeskundige ben die wél weet waar hij over praat. In 2011 zag ik kans een Atlantic Giant van bijna 400 kg te laten groeien. Daar heb je dan wel goede grond met een oppervlak van minimaal 50 m2 voor nodig en genetisch goed zaad (dus geen Atlantic Giant zaad uit een pakje dat je bij de zaadhandel koopt). Er bestaat nog een topic over. Helaas had ik in mijn begintijd op dit forum mijn foto's bij ImageShack 'geparkeerd' waar vandaan ze via een link automatisch naar dat topic gehaald werden. ImageShack bleek onbetrouwbaar . Het plaatsen van foto's bij ImageShack was gratis. Blijkbaar een lokkertje want op een gegeven moment moest toch betaald worden. Dat deed ik niet waarna de links naar mijn foto's niet meer werkten. Die foto's moet ik wel nog ergens op een oude harddisk hebben staan. Als ik veel tijd heb ga ik eens zoeken om ze weer te uploaden naar dat oude topic. Alvast een foto van een foto die bij mij aan de muur hangt. (Niet al te best. Gemaakt bij weinig licht en zonder flits vanwege reflecties ) 7 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompoen123 Posted August 8, 2021 Author Share Posted August 8, 2021 Beste Frans, ik kan het oude topic niet vinden. Weet jij misschien hoe deze heet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 8, 2021 Share Posted August 8, 2021 @Pompoen123 Eerst even dit: Het complete verslag met foto's staat (stond ?) op een belgisch tuinforum waar alles wat ik deed vanaf zaaien tot het eindresultaat te zien was. Ik deed daar mee aan een wedstrijd om het kweken van de zwaarste pompoen (die ik uiteindelijk ook met ruime voorsprong gewonnen heb ). Ik betwijfel of dat forum nog bestaat (weet niet eens de precieze naam meer) maar voor het geval je het vind zat ik daar onder de nick FransNL. Het topic werd later in 2 delen gesplitst omdat de grootte ervan blijkbaar problemen ging geven. Op moestuinforum.nl ben ik veel later ingestapt toen de pompoen al een gewicht van ruim 300 kilo had bereikt. Minder interessant om te volgen dus omdat je daardoor een heleboel knowhow en de opgedane ervaring die eraan vooraf ging moet missen. Bovendien werken zoals ik al zei de links voor de foto's niet meer. Maar in ieder geval is hier de link. Misschien heb je er toch nog iets aan. https://www.moestuinforum.nl/topic/2616-340-kilo-pure-lelijkheid/ 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompoen123 Posted August 8, 2021 Author Share Posted August 8, 2021 @Frans Bedankt voor uw reactie! Ik heb het forum gevonden. Echter is het zo dat de verbinding onveilig is op dit forum. Erg jammer maar het is niet anders. Toch bedankt dat u moeite heeft gedaan om het andere forum op te zoeken. Ik ben hier al blij mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 8, 2021 Share Posted August 8, 2021 Ik neem aan dat je bedoelt dat de verbinding naar dat belgisch forum onveilig is ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompoen123 Posted August 8, 2021 Author Share Posted August 8, 2021 Ja klopt. Er staat dat de verbinding niet privé is. En als ik wel naar de website ga er financiële gegevens kunnen worden gestolen. Waarschijnlijk heeft iemand de site overgenomen en probeert zo iemand in de val te lokken. Erg jammer. De site heet tuinadvies.be Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 8, 2021 Share Posted August 8, 2021 Deel 1: https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/10/groenten/39914/vorderingen-pompoen-wedstrijd-tuinadvies Deel 2: https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/10/groenten/42091/vordering-pompoen-wedstrijd-tuinadvies-deel-ii beide met veilige link 1 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompoen123 Posted August 8, 2021 Author Share Posted August 8, 2021 @rorror Enorm bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted August 8, 2021 Share Posted August 8, 2021 @Franspff 400 kg, ik had hoogstens 20/30 kg met die in het verleden, de zaden waren wel uit een pakje , heb het opgegeven voor dat, Maar weer chapeau zoals je altijd gaat in al groenten en testen en uitgebreide opvolging hoe je het kan doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompoen123 Posted August 12, 2021 Author Share Posted August 12, 2021 Iemand nog een goede tip om reuzepompoen water te geven. Er hangt nu een aan van 22,5 kilo. En aangezien er geen regen gaat vallen de komende tijd moet er weer water gegeven worden. Heeft iemand hier ervaring mee of een goed idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted August 12, 2021 Share Posted August 12, 2021 Geen idee of water geven aan een reuzenpompoen anders is dan aan een gewone pompoen. Ik schud normaliter gewoon water, uit een emmer of gieter op de aarde in de buurt waar de stengel uit de grond komt.😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 12, 2021 Share Posted August 12, 2021 Ik had parallel aan de hoofdrank een druppelslang liggen. Verder kriskras nog wat druppelslangen waar de zijranken overheen konden groeien. Belangrijk is dat de grond onder en rondom de plant altijd vochtig blijft. Pompoen wortelt verder dan je denkt. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompoen123 Posted August 14, 2021 Author Share Posted August 14, 2021 Zoals u hier zit lig een andere pompoen van mijn een beetje ongunstig. Hij drukt de hoofdrank helemaal weg. Is dit nog op te lossen of niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 14, 2021 Share Posted August 14, 2021 @Pompoen123 Zorg er de volgende keer voor dat je op tijd de hoofdrank zodanig in een bocht legt dat de pompoen aan de buitenkant van de bocht groeit. Maar daar heb je nu niets meer aan helaas. Er is weinig meer aan te doen. De hoofdrank nu nog verleggen zal deze bijna zeker doen breken. Ik zou de hoofdrank voor en achter de pompoen vrij van de grond maken door enkele uit de bladoksels gegroeide wortels door te snijden. Op die manier kan de groeiende pompoen het stuk losliggende hoofdrank nog wat mee omhoog nemen. En dan maar duimen dat het nog een hele tijd goed gaat. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompoen123 Posted September 26, 2021 Author Share Posted September 26, 2021 Voor de geïnteresseerde,De pompoen is eraf. 44,4kg! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 26, 2021 Share Posted September 26, 2021 Mooi resultaat voor een Atlantic Giant die uit standaard zaad gegroeid is. Wat ga je er mee doen ? 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompoen123 Posted September 27, 2021 Author Share Posted September 27, 2021 Voor de sier wegleggen( denk niet dat hij zo goed smaakt) Ook gaan we er zaad uit winnen voor volgend jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts