Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Haagbeuk verjongen


svdr

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 50m haag van 12-jarige haagbeuk (Carpinus betulus). Veel stammen zijn al rond de 10 cm diam. en ik moet deze elk jaar enorm snoeien, de verticale groei bedraagt elk jaar +/- 2m hoogte. Nu is mijn vraag : is het mogelijk om deze haag te verjongen door bvb. de stammen op +/- 10cm boven de grond af te zagen, volgend najaar of zo? (ik heb deze winter daar geen tijd meer voor en de haag loopt meestal eind feb al terug uit)

 

met dank

Stefan Van de Rostijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hoor. Dat is goed mogelijk. Lijkt rigoreus, maar gewoon doen. Wel wordt de haag er behoorlijk breed door, maar die ingreep kan je nabehandelen door een deel van de 1 jarige takken later weg te nemen , in te nemen, te verwijderen. Weet niet op wat voor grond je zit ? Maar bij arme grond misschien in het voorjaar na terugzetten wat mulchen / mesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn buurman en ik hebben een soortgelijke haag (alleen nog niet zo dik) deze winter vlink aangepakt. Alle zijtakken eraf en ook de top op iedere 2de plant. Voorts mag hij alleen nog maar naar de zijkant groeien. Alles andere wordt weggesnoeid. We willen geen metersdikke muur.

 

Ik herinner me wel van mijn moeder's tuin dat die haag vanaf 10 cm doorsnee een beetje onhandelbaar werd. Ze heeft hem toen maar verwijderd.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...