Amrutten Posted August 12, 2021 Share Posted August 12, 2021 (edited) Ik zag dit filmpje op youtube. Hij snoeit fruitbomen nogal stevig terug om ze laag te houden. Op mijn nieuwe tuin staan een aantal fruitbomen. De rechtse, meest dikke is een zeker 6 meter hoge perenboom. Links staat een appel en en perenboom van een meter of 3-4. Je kunt de stammen zien. Het zijn rommelige, waarschijnlijk verkeerd gesnoeide bomen. Kan ik deze bomen afzagen op bv. een meter hoogte en dan hopelijk de nieuwe takken korter houden, zodat ik zonder ladder kan plukken ? Waar zit gewoonlijk de ent, vereniging, kom niet op de naam, waar onderstam en bovendeel aan elkaar zitten ? Is dit nog zichtbaar bij bomen van deze maat ? Edited August 12, 2021 by Amrutten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted August 13, 2021 Share Posted August 13, 2021 Ik heb het boek dat hij vermeld ook staan en gelezen. Heb het toegepast en het werkt voor appelleibomen die ik geplant heb. Belangrijkste om ze klein te houden, is het toppen van de boompjes als ze nog zeer jong zijn ( in het boek spreekt men over het eerste jaar, maar in jaar 2 kan eventueel ook nog). Oude bomen raadt men in het boek aan om een nieuwe boom te planten. Volgens mij werkt het in jouw geval dus niet. Ik heb hier in mijn nieuwe tuin bij de appels en peren ook de topgroei eruit gesnoeid begin juli, zijn hier ook oudere bomen die ik niet groter wil laten worden dan tot waar de hoofdtak wat dikte heeft, hier 3meter. Maar sterk terugsnoeien tot 1m is volgens mij gokken of de boom overleefd. 2de belangrijkste was om te snoeien rond de langste dag van het jaar, bij ons dus rond 21juni. Dat zijn de zaken die ik onthouden heb uit het boek, het boek is goed maar had gehoopt op veel meer informatie (zoals bijvoorbeeld of je iets kunt ondernemen voor oudere bomen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted August 13, 2021 Share Posted August 13, 2021 Lijkt me niet. De stam van de rechter peer op een meter hoogte heeft een diameter van 20cm (geschat aan de steel van de bats). De snoeiwond wordt overgroeid met callus ( wondweefsel) met een snelheid van ca. 1cm per jaar. De wond wordt dus niet afgesloten en gaat inrotten, met op den duur sterfte van je boom. Zomersnoei bij pitvruchten is hoofdzakelijk gericht op het wegnemen van waterloten in juni en weghalen van scheuten om de vruchten beter te belichten. Bovendien staat deze boom waarschijnlijk op een krachtige onderstam. Opnieuw beginnen met zwakke onderstammen of wat corrigeren van deze bomen lijkt me beter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted August 13, 2021 Author Share Posted August 13, 2021 O.k. Dank jullie voor je opmerkingen. Ik ga terug naar de tekentafel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted August 13, 2021 Share Posted August 13, 2021 Afzagen en kroon enting proberen met meerdere enten in de top zodat deze sneller dicht is gegroeid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts