Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2021-2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na de oogst spoel ik de grond van de knoffen @Ian. Daarna leg ik ze op een stuk gaas om te drogen. In de zon gaat dat snel, kan ook zonder zon. Als ze niet meer vochtig voelen, bind ik ze vaak dezelfde dag nog samen in bosjes van ongeveer tien, en die hang ik aan de balken in de schuur waar het goed ventileert. Uit de zon nadrogen: dat vooral. En voorzien van een kaartje, met de soortnaam.

Na ongeveer een maand zijn ze goed droog. Dat kun je controleren door van bovenaf in een steel te knippen, steeds een stukje lager. Als de steel volkomen dor is tot vlak boven de bol, dan zijn ze droog. Is de steel onderaan nog niet volkomen dor, dan laat je de andere planten nadrogen.

Pas als de stelen en de wortels volkomen dor zijn, knip ik ze af.

Over houdbaarheid is in het verleden al veel geschreven op dit forum, vooral door @roeier  die hier helaas niet meer hier is geweest sinds 14 oktober 2020. Mede door zijn advies heb ik in 2020 Wonha gekweekt en in 2021 geoogst. Vanwege de voorspelde lange houdbaarheid was ik zo zuinig op de geoogste Wonha’s dat ik er in 2022 pas aan begon in maart, toen de andere soorten wegkwijnden. Maar toen waren alle Wonha’s ook al voos. Op zandgrond geen dus geen succes. Misschien wel op de veengrond van Roeier.

Alle (?) knoflooksoorten die we in Nederland als pootgoed kunnen kopen, zijn afkomstig uit landen met een ander klimaat, en vaak ook van een andere bodemsoort dan wij hebben. In Nederland moet je maar net de goede grondsoort hebben en net het goede microklimaat om een goede oogst te krijgen van een soort.

Experimenteren dus Ian, met verschillende soorten. Ga uitvinden welke soorten het best passen in jouw tuin. En jazeker: ga eens kijken op de sites die @acpronkaandraagt.

En Ian, wil je nog even zeggen welke soort knof je had?

Geplaatst:
8 minuten geleden, Vinky zei:

Alle (?) knoflooksoorten die we in Nederland als pootgoed kunnen kopen, zijn afkomstig uit landen met een ander klimaat, en vaak ook van een andere bodemsoort dan wij hebben. In Nederland moet je maar net de goede grondsoort hebben en net het goede microklimaat om een goede oogst te krijgen van een soort.

Dit klopt niet.

Er zijn genoeg Nederlandse knoflooktelers.

Zelf heb ik prima Nederlandse soorten.

Ooit gehaald bij Biesheuvel in de Wieringermeer.

Deze knoflook is hier goed te telen, de grond kan je aanpassen.

Ook gebruik ik al jaren eigen pootgoed.

Webwinkel | Biesheuvel Knoflook (knoflookonline.nl)

Geplaatst:
24 minuten geleden, Patrijs zei:

Er zijn genoeg Nederlandse knoflooktelers.

Zelf heb ik prima Nederlandse soorten.

Mee eens @Patrijs, er zijn genoeg Nederlandse knoflooktelers. 

Maar wat is dan de soortnaam van de knoffen van Biesheuvel? Ik ken het niet. 

Razend nieuwsgierig!

Geplaatst:

@acpronk bedankt voor die link
@Vinky bedankt voor je antwoord

soort zou ik wel willen zeggen

maar helaas heb ik geen idee.

Was een krijgertje zonder naam😊

@Patrijs daar ga ik ook eens kijken

hou wel van inheems spul

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb daar destijds de soorten  Messidor en Therador, beiden z.g. artisjokkensoorten zonder bloemstengel weggehaald.

Zelf heb ik er een derde soort bij die is met bloemstengel (onbekend maar prima resultaat bij mij).

Ik geloof dat ze nu andere soorten kweken, maar zoals gezegd ik kweek alweer zeker 5 jaar van eigen oogst,

Geplaatst:

Dat is het leuke als je wat bewaard....😜

Maar zoals gezegd, er zijn meer Nederlandse knoflookaanbieders.

Ik ontdekte een maand terug nog een mooi knoflookveld een km of 10 verderop.

Ik heb veel soorten gehad, maar deze voldoen prima bij mij.

Ik moet ze wel compost geven op mijn arme grond. 

Op natte klei moet je misschien op ruggen telen.

Bewaarbaarheid is bij mij niet zo'n issue omdat ik vroeg alweer knoflook van onder plat glas heb.

Eventueel zijn er ook genoeg andere manieren om te bewaren naast drogen van de bollen mocht je dat willen.

Daar is hier op het forum genoeg over te vinden met de zoekfunctie.

Geplaatst:

Drie dagen geleden heb ik mijn knoflook geoogst. Gisteren gesorteerd en opgebonden.

Teelt in bloembakken, pas op 28 januari de teentjes geplant.

Soort: gewone Spaanse, van AH. Heb ik al bijna tien jaar.

Een keurige oogst, zeker voor teelt in bloembakken (maatje XL, die bloembakken zie je op de foto):

20220701_KnoflookOogst.jpg

Netjes opgebonden (behalve die meest rechtse: de kleinste bollen, en sommige andere al zonder buitenvlies, die moeten het eerst op).

Streng links: 40 – 45 mm diameter

Streng midden: 35 – 40 mm

Streng rechts: 32 – 38 mm

Ze hangen nu na te drogen, gewoon in de keuken (niet in de zon), en daar blijven ze ook, tot ze op zijn.

Hoe netjes opbinden tot strengen, zie:

https://www.moestuinforum.nl/topic/17760-hoe-staat-de-knoflook-erbij-2015-2016/page/15/?tab=comments#comment-301030

De teelt, uitgebreid:

Veel te laat heb ik de teentjes geplant, in bloembakken, om tijd in te halen. Van uitplanten in de volle grond kwam het echter niet meer. Luiheid, andere dingen te doen, wie zal het zeggen.

Ik had er een stuk of 80 staan. Plantafstand hoogstens 5 cm. Twintig daarvan zijn tussentijds geoogst, voor het loof, met name de sappige stengels. Er bleven er 60 over.

Telen in bloembakken heeft voordelen en nadelen.

Voordeel is -mits ze vlakbij huis staan- dat je meer controle hebt over de waterbehoefte. Met warm weer moest ik 2x per dag water geven (dat verraste mij).

Mest: Met 40 stuks per bloembak is het zaak om zeer regelmatig iets bij te mesten (elke paar dagen, maar niet teveel per keer). Anders dan bij vollegronds-teelt, daar heb je een veel grotere buffer, voor water, en voor mest.

Vloeibare mest voor terrasplanten, later wateroplosbare Kristalon rood of oranje, dat bevat veel Kalium.

Wanneer zijn ze klaar voor de oogst.

Ze moeten eerder geoogst worden dan uien. Het loof mag nog niet helemaal verdord zijn, want dan komen de aparte tenen bloot te liggen, de vliezen die de tenen rondom omgeven zijn dan verdwenen. Ze zijn dan minder goed houdbaar. Maar wannéér zijn ze klaar?

Door de potteelt -en het steeds en vaak watergeven- merkte ik dat de waterbehoefte vrijwel opeens stopte. Het oogst-sein? En inderdaad: opgraven van een paar testkonijnen bevestigde dat ze klaar waren. 

• Like 4

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hallo,

Het loof van mijn knoflookplanten begint een beetje te verkleuren, en ik zag dat 2 knoflookplanten beginnen te hangen. Is dit het moment om te oogsten? Of moet ik echt wachten tot 2/3 van het loof verkleurt is?

groetjes,

Suus

Geplaatst:

Je kunt ook eerder oogsten, maar aangezien de komende 2 weken droog zijn kun je gerust langer wachten.
MAAR, als de grond de afgelopen week te vochtig was, is er al kans op schimmel/rot. Had ik. 1/5 kon ik weggooien. 2 dagen geleden geoogst, loof begon daarvoor snel geel te worden. Dus kans dat je geen schimmel hebt met nog groen blad.

Geplaatst:

Yes! Ik heb eindelijk fatsoenlijke bollen olifantenknoflook

7eeea0cfc7a59613dc2b36890c83d840.jpg

Op 1 na, zijn alle bollen vrij groot. Ben er heel blij mee.

De broedbolletjes heb ik een aantal weer terug geplant. Normaal doe ik dat niet nu al, maar zag dat hier. Dus ben benieuwd wat het verschil zal zijn als ik de rest in nov plant.

Heb eindelijk het gevoel dat mijn knoflookavontuur voor de verandering niet is mislukt. Werd tijd

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb alle knoflook die te drogen hing, verwerkt. Loof eraf enz. De man klaagde dat hij het raam niet open kon zetten zonder in de stank te zitten Ehm, klopte wel, het hing voor het raam van zijn werkkamer.

Dus vandaag ruim 2 u bezig geweest met knippen en sorteren. Ik had in mijn olifantenknoflook een beestje zitten. Alleen de ok die ik als laatste heb geoogst. In de andere knof niet. Een bol of 6 denk ik. Ik vond het al raar dat die bollen zo gespleten waren zoals je op de vorige foto kunt zien toen ik ze net had geoogst.

Ik heb alles schoongemaakt. Zat een klein bruin beestje in die me niet heel sympathiek lijkt. Vast een lookwurm die tig eitjes legt en je knoflook dan opeet. De kenner weet vast wat het is. Ik niet. Nooit eerder gehad noch gezien. 1 bol zat helemaal onder een zwart iets. Uitwerpselen van dit bruine ding of heb ik 2 plagen?

f553ae59dfa6d2c10a3b92b32b721768.jpg

fa65198a79fc99b1d1285491c82c3e02.jpg

f3395bd878bdb25b675528d3caf19933.jpg

53b215e283ed2c1f6cca7ce49a71d84c.jpg

Maar in sommige bollen woonden ook 2 regenwormen, 1 duizendpoot, 1 pissebed, 3 naaktslakken en 1 oorwurm. Gewoon slakken in de knoflook! Daar zouden ze een hekel aan moeten hebben toch?! Adios tegen alles, in de vorm van kliko of tuin.

Alles schoongemaakt en liggen nu in mijn knoflookpot. Die kan niet meer dicht. En dan heb ik nog meer in een andere schaal ik vind het erg grappig. Ik heb gewoon te veel. Al kunnen de bollen een stuk beter -groter-, ik heb genoeg knoflook voor een jaar.

Wat me overigens opviel, is dat ik 2 soorten ok heb. Een in de vorm van solo’s en 1 in de vorm van tenen. Dit had roeier ooit al geconstateerd, maar nu heb ik het zelf dus. Afgelopen jaar had ik weer nieuwe ok besteld, omdat ik weinig had. De broedbollen van de solo ok zijn ook beduidend geler dan de rest. Zaten flinke knoeperds bij. Ook veel kleine overigens. De grootste is zo groot als een citroen. Echt indrukwekkend! Misschien geen record, maar sowieso wel voor mezelf, want ik kom nooit verder kleintjes.

7531a93bbff6969fbd6ae227ed02ee92.jpg

De oogst van dit jaar was goed genoeg om het volgend jaar weer te proberen. Helemaal in mijn nopjes!

Geplaatst: (aangepast)

Dat gespleten komt van die prei mineervlieg, wel eerder eind augustus @Patrijs, september zijn de nieuwe maden weer aan het vreten. Het geluk met knoflook is dat die anders groeit dan ui, de made is al verpopt van de eerste vlucht alvorens de tenen echt groeien, maar de buitenste vliezen zijn evenwel beschadigd, waardoor deze barsten als de tenen groeien. In de solo's kunnen ze evenwel intern aanwezig zijn te zien aan plaatselijke verkleuringen/barstjes aan de buitenzijde.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Gewoon slakken in de knoflook! Daar zouden ze een hekel aan moeten hebben toch?!

Ik had de knoflook donderdagochtend geoogst, en onder de tuintafel gelegd vanwege de vele regen in de middag en avond. De volgende dag opgehangen.
Maar vrijdagochtend zaten er toch wel minimaal 10 slakken in, zowel huisjesslakken en naaktslakken.

Maar knoflook die stinkt?

Ik had ook preimineervlieg in de bloemen van gewone knoflook en van ok, en ook enkele deels open bollen van gewone knoflook en ok.
In de Sint-Jansuitjes heb ik ze evenwel niet gezien.
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

De afgelopen dagen de knoflook geschoond, droog blad eraf, maar de bloemstengels er nog aan want daar zit nog veel vocht in.
Morgen inventariseren.

Alvast de Wild Fire. 5 tenen in de grond gelegd (ik gooi ze niet, strooien doe ik ook niet, evenmin laten vallen), resultaat 5 bollen met 11 tenen in totaal. De tenen zijn niet al te groot, en omdat het er zo weinig zijn, ook niet al te grote bollen. Lastig vermeerderen met zo weinig tenen.
Wellicht eentje eten voor de smaak, en de rest opnieuw planten. Schijnt wel een unieke smaak te hebben. Leven van het Land en Vreeken hebben dezelfde omschrijving..
Volgend jaar extra vertroetelen zodat er meer tenen aan komen, anders streng toespreken dat ze opgegeten worden als ze maar 2 tenen per bol aanmaken.

• Like 1
Geplaatst:

De knoflook eindelijk geinventariseerd.

453 bollen geplant, oogst 347 bollen. Ik schatte 20% rot, kan wel kloppen, en een deel niet opgekomen. Sommige waren zo rot dat ik de stengel er zonder bol uit trok..

Over de Oosterdel, Pskem, North #3, Guatamala Ikede, Inchelium Red en Valverde ben ik goed tevreden, zo op het oog mooie grote bollen (voor mijn doen).

Anton en Susan Delafield gaven kleine bollen, de rest redelijk.

Voor dit jaar ga ik de bollen apart bewaren, dan kan ik ook zien of ze goed te bewaren zijn. De goed te bewaren Morado heb ik dit jaar niet, en Korean Red gaf van 22 tenen maar 10 bollen, dus dan houdt ook niet echt over.. Van Korean Red heb ik nog 2 bollen van vorig jaar, vorige maand waren ze nog goed, dus hopelijk kan ik die nog 2-3 maanden bewaren alvorens te planten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...