Beckie Posted August 15, 2021 Share Posted August 15, 2021 Goededag, Sinds vorig jaar zijn wij eigenaar van een huis met behoorlijke tuin, met daarin veel groen, waaronder fruit. Ik ben nog niet zo'n ervaren (moes)tuinierster en zolang alles goed gaat kom ik er wel uit. Maar nu lijkt er toch iets niet helemaal goed te gaan met onze braam. En daarvoor heb ik jullie hulp nodig en leer ik graag van jullie. Wij zijn gisteren terug gekomen van twee weken vakantie. Voor we weg gingen zagen de bramen er nog prima uit. Nu is een deel van de bramen aangetast door iets wat lijkt op een schimmel, terwijl een groot deel nog niet rijp is. Nu mijn vragen: Waar komt dit door? Kan ik nog voorkomen dat dit ook met de rest van de bramen gebeurt? En kan ik de bramen die niet aangetast zijn nog eten? Watvoor bramenstruik dit is weet ik niet (wel doornloos), we wonen hier nog niet zo lang. Overigens zijn we hier vorige zomer aan het verbouwen geweest en heb ik niet omgekeken naar de bramen en toen zaten er allemaal hele mooie bramen aan de struik. Alvast bedankt voor jullie hulp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 15, 2021 Share Posted August 15, 2021 (edited) ik denk botrytis cinerea planten droog houden, luchtig en hopen op droog weer 😆 nu alle beschadigde plukken, in plastic zak en afvoeren, andere aanraken vermijden, spuiten met iets kan prestop, cannacure oid linkje Edited August 15, 2021 by RobO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 15, 2021 Share Posted August 15, 2021 @Beckie Zo te zien heb je verder nog een aantasting veroorzaakt door de bramengalmijt. Een braam is opgebouwd uit afzonderlijke kleine besjes. Je ziet witte besjes in de braam verschijnen en er zijn ook rode besjes die niet meer naar zwart afrijpen en hard blijven. Dit komt omdat de bramengalmijt een stof in de besjes spuit waardoor deze niet meer kunnen afrijpen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted August 19, 2021 Share Posted August 19, 2021 Combinatie van botrytis, bramengalmijt en de schade op het blad komt door een mineerder en een ander klein zuiginsect. Zeker over die laatste hoef je je geen zorgen te maken. Zorg dat je na de oogst alle takken die gedragen hebben tot op de grond snoeit, liefst direct nadat de vruchten geplukt zijn en voer de takken en vooral niet gerijpte vruchten af, daar zitten de mijten in. Op die manier krijg je het wel onder controle, maar waarschijnlijk nooit helemaal weg. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts