henkg Geplaatst: 20 augustus 2021 Geplaatst: 20 augustus 2021 Een paar jaar geleden een stek gekregen. Brown Turkey. Mijn allereerste kennismaking met vijg. Dit voorjaar ontwikkelden zich vruchten. Die vielen af toen ze ca. duimnagelgroot waren. Lijkt me normaal (?) voor zo'n jonge plant, die op dat moment ook nog eens erg veel nieuw blad maakte. Maar nu, sinds een paar weken komen er nieuwe vruchten, een stuk of 25. Die zijn nu gemiddeld duimnagelgroot, ze zien er nog gezond uit. Aangezien het nu al medio augustus is: Wordt dat nog wat, dit seizoen? (Ja, de pot mag wel wat groter...) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Flup Geplaatst: 20 augustus 2021 Geplaatst: 20 augustus 2021 Nee, deze vruchten rijpen niet meer uit tot rijpe vijgen en zullen ook afvallen. Dit seizoen is een minder goed vijgenjaar, door het lange en koele voorjaar. Daardoor zijn de vijgen later met de ontwikkeling en dat is voor ons klimaat niet goed. Maar met een grotere pot en een zonnige en beschutte plek kan het volgend jaar wel wat worden. 1 Quote
Roland Geplaatst: 20 augustus 2021 Geplaatst: 20 augustus 2021 Deze vijgjes worden niets meer. ik zou ze eraf halen zodat de plant breba vijgen kan aanmaken die dan volgend jaar augustus rijp zijn. Quote
Jane Doe Geplaatst: 20 augustus 2021 Geplaatst: 20 augustus 2021 Of de vijg gezellig in huis halen, aparte kamerplant 😉 Quote
Yuras Geplaatst: 20 augustus 2021 Geplaatst: 20 augustus 2021 Inderdaad in de kas of binnenhuis worden ze goed rijp, buiten geen kans. Volgende jaar wel kan eerste oogst verwachten... Quote
Flup Geplaatst: 21 augustus 2021 Geplaatst: 21 augustus 2021 Met het in de woonkamer zetten van de vijg, zou ik oppassen. Het is wel warm genoeg in de woonkamer, maar er is onvoldoende licht. Zeker in de donkere maanden is dat niet goed, want dan loopt de vijg wel uit, maar schiet gelijk door want er ontbreekt licht. Heb het zelf ook getest, omdat ik te lui was om de grote kuipen naar de kelder te slepen. Dat was niet voor herhaling vatbaar. De vijg zou ik zo lang mogelijk buiten laten staan. Deze vijgen rijpen niet af, maar voor de hardheid van de vijgenplant is dat wel beter. Wat Roland zegt klopt ook, zou je ook zeker kunnen overwegen om te doen. Quote
Bertus Geplaatst: 22 augustus 2021 Geplaatst: 22 augustus 2021 Op 20-8-2021 om 19:30, Roland zei: ik zou ze eraf halen zodat de plant breba vijgen kan aanmaken die dan volgend jaar augustus rijp zijn. Een van mijn vijgenstruiken zit vol met vijgen ... van micro's, mini's tot (best) dikke vijgen. Zijn breba's op een of andere manier herkenbaar? ... of kan alles wat waarschijnlijk niet meer rijp wordt verwijderd worden? Quote
Roland Geplaatst: 22 augustus 2021 Geplaatst: 22 augustus 2021 Niet elk vijgenras produceerd breba vijgen. De meeste trouwens niet. De maincrop zit op nieuw hout en de breba op hout van eind vorig jaar. De meeste vijgenrassen rijpen in het Nederlandse klimaat te laat voor hen main crop. Indien deze geen breba produceren heb je niets aan dit ras in Nederland. Van Brown Turkey weten we dat deze eens in de ca 20 jaar een voldoende vroeg en warm voorjaar heeft en warme nazomer tot in oktober waardoor deze zijn main crop ook kan rijpen. in alle andere jaren heb je dus alleen de Breba crop bij Brown Turkey. Welke trouwens erg lekker is. Quote
Bertus Geplaatst: 22 augustus 2021 Geplaatst: 22 augustus 2021 @Roland dank je. Zijn breba's te herkennen? De betreffende vijg (ras mij niet bekend) is een forse groeier en komende herfst/winter ga ik 'm weer terugsnoeien. Omdat de breba's op eenjarig hout groeien zou ik met de snoei ook breba's weghalen, dus herkenning zou wel handig zijn. Quote
redzebra Geplaatst: 22 augustus 2021 Geplaatst: 22 augustus 2021 (aangepast) breba's beginnen in het vroege voorjaar, je ziet ze soms al eerder als kleine aanzet. Ze zijn vorstgevoelig, dus bescherming tegen vorst is vaak noodzakelijk. Vandaar dat de kinderen hier de vijg de kousenboom noemen :). De rest wat nu al aan de vijgenboom hangt, bevriest normaal, je moet dus je eenjarig hout houden. Ik heb wel 1 jaartje gehad dat een aantal van de kleine uit de herfst, de winter overleefd hebben en gaven dan kleine rijpe vruchten in het voorjaar. De buurvrouw is hier een Griekse en vertelde dat haar ma de niet rijpe vruchtjes in het najaar op in een soort suikerwater oplegde, het echte recept kende ze niet, maar ik denk iets van gekonfijt. 22 augustus 2021 aangepast door redzebra 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.