Geplaatst: 28 januari 201213 j Auteur Maar eens proberen, al gaat dat vergietding ook goed, verstopt ook een beetje maar door dat het een groot oppervlakte heeft is dat weer niet zo'n probleem. Stroomt niet over ofzo. Hij past ook goed op de maatbeker met deksel, dus dan heb je wel 2 handen vrij. En nu hebben we ongeveer een halve liter maar dat wordt meer dus dan valt het ook niet op dat de maatbeker wat groot is! Ik stond net te schudden met de weckpot maar die lekt dus gewoon...zou dat wat uitmaken , want dat zou betekenen dat hij ook niet luchtdicht is. Oh ja, van de week een foto gemaakt van m'n snotjes Ik spoel ze niet altijd af dus zo ziet het er nu uit met wat melk eraan.De drank zelf valt niet op de foto te zetten, nou ja, lijkt gewoon op een glas karnemelk al is de inhoud wel dikker. 16 januari zijn we begonnen met een klein snotje, nu nog geen 2 weken verder.... dus het groeit echt super snel! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 28 januari 201213 j De pot is idd niet luchtdicht, maar dat is ook de bedoelingDan kan de druk weg.Zodra je wat heets in die potten doet, dan zuigt dat rubber zich vast en zit ie wel dicht. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 januari 201213 j Grappig dat dit goed voor de darmen schijnt te zijn. Gewone melk blijkt eigenlijk helemaal niet zo gezond te zijn als dat er beweerd wordt. Het wordt zeer slijmerig en zuur in de maag waardoor de opname van voedingsstoffen minder wordt en het heeft heel veel kalk nodig om het minder zuur te maken. meer als er in zit, dus wordt het uit de botten gehaald... Hier een link:http://voeding.pilliewillie.nl/voeding-wat-is-er-mis-mee/melk1.php
Geplaatst: 28 januari 201213 j In kefir zit minder lactose... sommige mensen kunnen wel eens last hebben van lactose. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 januari 201213 j Auteur De pot is idd niet luchtdicht, maar dat is ook de bedoeling Dan kan de druk zeg.Zodra je wat heets in die potten doet, dan zuigt dat rubber zich vast en zit ie wel dicht. Mooi zo!!! Dacht al dat ik weer zo'n miskoop ding had Grappig dat dit goed voor de darmen schijnt te zijn. Niet alleen voor je darmen Gewone melk blijkt eigenlijk helemaal niet zo gezond te zijn als dat er beweerd wordt. Het wordt zeer slijmerig en zuur in de maag waardoor de opname van voedingsstoffen minder wordt en het heeft heel veel kalk nodig om het minder zuur te maken. meer als er in zit, dus wordt het uit de botten gehaald... Hier een link:http://voeding.pilliewillie.nl/voeding-wat-is-er-mis-mee/melk1.php De kefirdrank bevat nog wel wat sporen van lactose na 24 uur staan. Wel veel minder dan in de melk voordat je de korrels erbij deed. Als je de drank daarna nog 1 of 2 dagen laat rusten dan is de lactose zo goed als verdwenen. Overigens kan je i.g.v. lactose intolerantie ook melk gebruiken waar je wel tegen kan. Naast koeienmelk heb je ook schapen-, geiten- en paardenmelk.Of plantaardige melk zoals sojamelk en kokosmelk.Overigens is sojamelk ook niet zo heel gezond zeker niet voor kinderen. Bedankt voor die link, ben de hele avond al aan het lezen daar. Nu is het niet helemaal nieuw, wist het een en ander al.Tijd terug wilde ik een spreekbeurt doen over 'verkeerd voedsel' .Blijkbaar was het een vreemd onderwerp, en toen ik vertelde dat suiker en vervangers van suiker erg ongezond waren had de docent al d'r bedenkingen.Toen kaartte ik aan dat melk ook erg ongezond was en het me erg leuk leek om er zelf meer van te leren en andere te waarschuwen keek ze me aan of ik niet helemaal 100% was Melk is een van de gezondste produkten die bestaan en moest mijn fantasie niet zo op hol laten gaan.... Nu ik dat verhaal lees vraag ik me af of deze docent niet per ongeluk aandelen heeft... Nah ja, motivatie weg dus heb ik het heel leuk zoals honderden anderen gehouden over hamsters Pff ik dwaal weer af http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 17 februari 201213 j Zuurdesem brood van kefir is lekker en goed te maken.Het rijst goed maar tijd nemen voor rijzen wel 4/5 uur.Zachte kaas maken van kefir gaat als volgt kefir scheiden van korrels en dan gewone melk 40 graden maken,(kan je pink nog inhouden) dan de kefir er in even laten staan.in een kaasdoek op hangen 5 uur.Harde kaas dan is de temparatuur van de melk 70 graden. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 17 februari 201213 j Ja als jullie alle goed eigenschappen gaan opnoemen dan ga ik ook voor de bijl!Is er iemand die op de moestuindag voor mij kefir mee kan nemen? Zie mijn ruillijst op het ruilen voor de moestuindag topic.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 februari 201213 j Auteur Ik heb inmiddels al wat meer, wie had ik al beloofd? Stuur een klein beetje op en na een week heb je al best veel meer.Jorieke, hoe snel werd het bij jou meer? Is dat een goede start hoeveelheid?Voor opa heb ik ook en portie en voor een vriendje zouik wat bewaren maar ik kan dus wel al wat versturen, al is het maar een klein beetje! Ik dacht Geedee en Thessa, klopt dat? http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 17 februari 201213 j Het groeit wel aardig, maar het is nog niet met 24 uur weer kefir geworden. Misschien is onze melk (van de Aldi) ook niet fantastisch voor deze bereiding? Ben blij als ik zelf lekker verse melk heb van een eigen koetje Ik heb weer geprobeerd om er zure room mee te maken, is me wel eens gelukt. Maar nu is het nog steeds normale room, ligt misschien ook aan de room zelf? (houdbare..) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 februari 201213 j Je eigen koe melk koken volgende dag afromen en dit op sparen en in de diepvries .is er genoeg dan de zureroom maken.En dat zeefje een vaste koffie filterkan zo op de weckfles.O ja voor te starten van de kefirdrank heb je 35/40 gram kefirkorrels nodig. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 19 februari 201213 j Ik denk dat ik ook maar ga beginnen met kefir. Bij het boek van Peter Bauwens krijg je een zakje waterkefir korrels, nu nog aan gewone kefir zien te komen...
Geplaatst: 19 februari 201213 j water kefir gewoon in het melk leggen klaar is kees.Wil je weer water kefir staat in het boekje van Peter. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 19 februari 201213 j Ja, maar het groeit niet meer hard dan. Toch? Het werkt wel, maar groeit niet aan. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 19 februari 201213 j Waterkefir groeit niet snel wel melk.Ook komt het van water kefir.De suikers en eiwitten is de aanbrenger van de groei. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 1 maart 201213 j Ik heb net ricotta gemaakt met wat oudere (48 uur) kefir, en een halve liter melk. Appeltje eitje! Ook heb ik weer eens boter gemaakt, maar dat heeft dan weer niets te maken met de kefir. Maar ook leuk Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 maart 201213 j @Rantje: Heb je al eens kaas gemaakt met de kefir? Zachte kaas dan... Ik al wel een paar keer, de kefir-kaas-cake (met noten en rozijnen) die ik er mee heb gemaakt smaakte zeer goed Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 maart 201213 j Ik heb beide kefir soorten,water en melk.Staat het kaasrecept ergens?Ik wil dat ook wel eens proberen.Ik wil ook proberen om er een roomkaasje met bieslook van te maken,kijken of dat ook gaat.
Geplaatst: 12 maart 201213 j Een blad zij van het boek van Peter kaas Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 12 maart 201213 j Al een paar keer viel mn oog op de naam kefir.. nu even de moeite genomen om alles rustig door te lopen.Interresant 'plantje'! wel zit ik nu met een paar vraagjes.- Je werkt met melk.. hoe zit het met bacteriën en hoe sluit je de pot af?- Wat oogst je nou? Melk met een andere smaak/structuur? de kefir zelf eet je toch niet?? - Stel je hebt 4 weken geen zin in kefir... wat doe je dan met je kefir balletjes/dingetjes?? Hier doen ze niet zo positief over t kefir plantje; Er zijn consumenten die kefir maken met behulp van het ''plantje''. Echter, doordat deze jaren meegaan, kunnen hier op den duur vreemde bacteriën in terecht komen. Met de kefir in poedervorm kunt u af en toe een schone cultuur beginnen en dus hygiënischer werken. http://www.kefir.nl/product/starterpakket-kefir-yoghurtplantje-1/ alvast bedankt. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 13 maart 201213 j @Dennis: Op die website willen ze vooral dat poedertje verkopen. Dus zijn ze wat minder enthousiast over de kefir korrels. Het poeder groeit alleen niet, je kunt er wel even verder mee kweken, maar het lijkt mij minder leuk... Je moet de potten en het gereedschap (zeefje, lepel) steeds goed schoonmaken. En de korrels kan je ook na elke bereiding schoonspoelen. Dan groeien ze alleen wel (iets) minder hard. En ik ben niet zo bang voor bacteriën, dus ik spoel ze eigenlijk niet. De korrels maken de melk zuurder, en dikker. Je kunt die melk dan drinken, maar je kunt er ook kaas mee maken. Even verhitten bijv., zodat er een witte zachte kaas gemaakt kan worden. Of toevoegen aan gewone melk, waardoor je net weer een ander type kaas krijgt. Mozzerella moet je er ook mee kunnen maken... is mij nog niet gelukt. Je moet het alleen wel elke dag even doen. Even zeven, zuurdere melk in een fles ofzo, en nieuwe melk bij de korrels. Als je ze in de koelkast bewaard, moet dat elke 2 of 3 dagen dacht ik.En als je er even 4 weekjes niets mee wilt, kan je ze in een of ander melkpapje bewaren in de koelkast. Of invriezen, of drogen. Maar dat staat ook allemaal in dat leuke boek van Peter Bauwens. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 maart 201213 j Ik ben ook niet bang voor bacterieën,elke avond zeef ik het ,en maak ik nieuwe.De gezeefde gaat in een beker mee naar het werk.Zo heb ik elke dag lekkere verse yoghurt.Ik ben de enige in huis die dat lust.De waterkefir doe ik om de 3 dagen,dat vinden we allen lekker,dus daar kan ik niet genoeg van hebben.
Geplaatst: 21 mei 201213 j Heb ook een zakje kefir nu....ligt in de koelkast....eerst maar eens alle mogelijkheden gaan opsnorren op t forum.....Ik heb melk-kefir denk ik.......gekregen van Jorieke gisteren.......of kun je er ook water bijdoen...of heb je dan andere kefir nodig..... eerst maar eens gaan lezen...anders vraag ik misschien dingen dubbel
Geplaatst: 21 mei 201213 j Je kunt er ook waterkefir mee maken, maar dan groeien de korrels niet meer (of amper..) Dit is inderdaad melkkefir. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 22 mei 201213 j ik kreeg op mfd ook een beetje kefir, er is veel om bij te lezen, ik denk dat ik ook maar eens naar de bib ga(ik ben ermee thuisgekomen en gezeefd met metalen zeef, toen had ik nog niets gelezen, zou het kwaad kunnen, heb ik het al doodgemaakt??)
Geplaatst: 22 mei 201213 j Ik denk niet dat dat zo snel gaat, maar anders stuur ik je zo weer een nieuw 'snotje' Het boek van Peter Bauwens is wel erg handig en duidelijk. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.