maartje Posted August 27, 2021 Share Posted August 27, 2021 In onze tuin staat een halfstam Victoria. In het tweede jaar na het planten gaf hij 1 heerlijke pruim. De twee jaren erna kwamen er meer pruimen, maar was al het fruit aangetast door monilia en pruimenmot. Dit jaar kwamen er heel veel pruimen aan de boom, maar is wederom het grootste deel van de oogst oneetbaar. Ik had in het voorjaar alle vruchten met een zwart stipje verwijderd, maar misschien had ik het nog een keer moeten doen voor de tweede generatie van de mot. Naast de mot hebben de pruimen monilia (denk ik, zie foto) en zijn er vruchten die bij de steelaanzet een zacht gelei achtige spul hebben (foto 2). De boom staat in de halfschaduw. Ik denk eraan de boom te verwijderen, omdat hij ondanks goede zorgen als mulchen, dunnen en aangetaste vruchten verwijderen weinig gave vruchten oplevert. Zou de standplaats niet zonnig genoeg zijn voor een pruim? Zijn er pruimenrassen die minder kwetsbaar zijn voor pruimenmot en monilia? Zijn mirabellen bijvoorbeeld gemakkelijker? En als een pruim niet een goede keus is voor deze plek, zou een andere fruitboom dan nog een optie zijn? Een zure kers staat al in de tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 27, 2021 Share Posted August 27, 2021 Dit jaar heb ik in de huistuin ook heel veel last van de pruimenmot (ook Victoria). Vorig jaar een beurt jaar en dus geen oogst, niet een bloemetje gehad.Dit jaar in de kleine pruimpjes totaal geen uitval door de pruimenmot eerste generatie, maar de tweede generatie heeft echt minimaal de helft van de volgroeide vruchten aangetast.Bovenste foto is inderdaad monilia. De dit jaar geplante boom (Victoria wederom) in de moestuin had er ook een beetje last van (2 van een handje vol waren aangetast). Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 27, 2021 Share Posted August 27, 2021 8 uren geleden, maartje zei: Zou de standplaats niet zonnig genoeg zijn voor een pruim? Dat kan zeker verschil maken voor de vruchtdracht. Veel licht en lucht zorgt voor meer bloei, vruchtzetting en betere kwaliteit fruit en zeker ook pruimen. Afhankelijk van de gekozen onderstam ("halfstam" zegt weinig, maar als een wat sterker groeiende onderstam werd gebruikt is minstens een jaar of 4 wachten voor echte oogst heel normaal) Eigenlijk is een mispel of kroosje/mirabel of misschien een kaki het enige fruit dat in vrij veel schaduw nog redelijk fruit kan geven...en zelfs voor die geldt dat meer licht meer fruit en beter fruit zal geven. Minder zon kan ook verschil maken voor de vochtigheid. Open standplaats is luchtiger en kan het wat minder maken. Monilia is dit vochtige jaar vrij veel, niet alleen op pruimen op allerlei pit en steenfruit. Victoria is normaal gevoelig zo ver ik weet. Pruimenmot kun je proberen terug te dringen met feromoon-deltavallen. Bij mij hielp dat goed. Het klinkt allemaal somber. Ik weet intussen dat het per jaar en per soort fruit sterk kan wisselen of je een goede oogst hebt. Maar plaatjes en praatjes vertellen je niet dat het niet altijd allemaal gaaf, schoon, prachtig is.....ook dat hoort erbij. Ik vind het geen probleem...heb zeer veel fruit en fruitbomen en neem dat graag erbij. Liever dan het chemisch-industriel geteelde gaaf uitziende product, vaak onrijp geplukt en matig van smaak, dat vooral in onze winkels ligt. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 28, 2021 Share Posted August 28, 2021 wat Weknow zegt, en goede hygiëne van boom en omgeving onze opal is ook vatbaar want oude boom met veel beschadigingen ik hang feromoonvallen op, vroeg ik maak de grond rond de boom goed schoon, zeker ook als er valfruit komt, ik mulch niet, afval gaat niet op de compost ik pluk alle mummie weg als ik ze zie, in winter en tijdens seizoen ik pluk alle beschadigde vruchten, gaatje, wondje etc ik zorg dat de vruchten elkaar niet kunnen raken door dunnen en plukken ik snoei na de oogst een beetje lucht in de boom na een paar jaar wordt de infectiedruk minder, dit jaar ondanks de regen niet veel uitval Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted August 28, 2021 Share Posted August 28, 2021 (edited) Wij hebben hier ook veel last van monilla. De meeste pruimen hier waren ook aangetast. Appels, peren hebben er ook last van, wel in veel mindere mate. De pruimenbomen wil ik hier graag snoeien want is verwilderd maar het weer geeft me voorlopig de kans niet. Edited August 28, 2021 by simonvb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maartje Posted August 29, 2021 Author Share Posted August 29, 2021 Bedankt voor jullie reacties. Ik zie nog wel wat dingen die ik kan proberen of verbeteren (meer dunnen, nog beter letten op beschadigde vruchten, misschien de bosaardbeien rond de boom verwijderen), dus ik geef de boom nog een kans. Ik heb het meeste last van de pruimenmot, dus dan zou ik de feromoonval nog kunnen proberen. Gebruiken jullie die ieder jaar weer? En snoeien heb ik tot nu toe niet gedaan; ik had gelezen dat de victoria daar niet goed tegen kan. Is snoeien toch nog aan te raden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 29, 2021 Share Posted August 29, 2021 ja, ik bestel elk jaar weer wat verse feromoon, werkt ok snoeien voor meer licht en lucht kan wel nog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted August 29, 2021 Share Posted August 29, 2021 Feromoonvallen gaan voortaan ook op de inkooplijst hier in Gouda. Heb al een miljoen vallen hangen tegen Fruitvlieg, dus een paar andere dingen in de bomen hangen valt niemand meer op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 29, 2021 Share Posted August 29, 2021 Klopt dat Victoria niet zo goed tegen snoei kan. Open en luchtig snoeien zou ik meteen na de bloei in het voorjaar doen. Vooral omdat dat ook nogal forse snoei is vaak. (Dat heet in fruitteelt "sleunen") Denk dat Victoria daar beter van bekomt dan nu nog te snoeien. Bij andere pruimen is het minder kritisch. Bosaardbeien op bodem is geen probleem. Weinig zon wel. Als je kippen hebt, dan is het een prima bestrijding van pruimenmot om die in najaar of winter rondom de boom te laten scharrelen. Daar overwinteren de larven van de pruimenmot namelijk vooral en kippen zijn er gek op. Feronoomvallen gebruik je tussen eind april-begin mei (wat afhankelijk van weer in voorjaar waardoor ontwikkeling van vruchten beinvloed wordt) en oogsttijd. Je hebt dan 2 capsules nodig in de val, telkens voor ongeveer 2 maanden. Meeste jaren heeft pruimenmot 2 generaties, waarbij de eerste vrij weinig directe schade geeft (pruime die dan aangetast zijn zullen tijdens de spontane zogenaamde junirui grotendeels al vallen.....maar wat dan er nog is wordt de veel schadelijkere 2e generatie die de wormpjes actief laat zijn in de laatste rijpingsfase. Mijn ervring is dat 1x per 3 a 4 jaar voldoende is om de populatie in de hand te houden en weinig schade te hebben met die vallen. Is sowieso geen goedkope aanpak....reken op een 16 a 20 euro per jaar. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maartje Posted August 31, 2021 Author Share Posted August 31, 2021 Dank je voor de duidelijke uitleg weknow 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts