Ga naar inhoud

Tip voor het planten van blauwe bessen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik woon middenin het veenlandschap, dus de blauwe bessen gaan bij mij altijd goed. Wanneer ze vrucht dragen hangt ook erg af van het weer. Ze staan bij mij slechts een deel van de dag in de volle zon, en het ene jaar gaat het beter dan het andere. Natte zomers vinden ze niet erg fijn.

Ik heb net weer vier nieuwe plantjes gezet. Goldtraube (vaccinum cor.) maar wat me wel opviel was dat er met grote letters BOSBES op stond. Raar, want het zijn duidelijk blauwe bessen. Waarom doen de kwekers dat?

"We hebben geen blauwe bessen", zei een medewerker van het tuincentrum met droge ogen, terwijl er hele bossen om de hoek stonden, bosbes genoemd. Op de site van Frank Houweling zie ik het ook staan. Als je op een variëteit blauwe bessen klikt, staat er ineens "Bosbes", maar met de latijnse benaming voor de Blauwe bes.

Terwijl het zo simpel is: bosbessen groeien niet in trosjes. Zelfs de Albert Heijn gebruikt de correcte benaming voor de opgepompte waterbessen die ze verkopen.

Geplaatst:

Vroeger als ik klein was gingen we met het hele gezin naar de Ardennen om myrtilles te plukken. Dat is eigenlijk de bosbes. Ze zijn kleiner als de blauwe bes maar ze hebben een lekkere smaak. De struik is ook kleiner van omvang.

De blauwe bes dat het onderwerp van dit topic is is een cultivar dat ons vanuit de USA komt. Deze bessen zijn groter en groeien in trossen in tegenstelling tot de bosbes dat kleiner is en overal een beetje op het struikje te vinden is.

Sugar; schone foto's! (Ge hebt wel veel gras)

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:
Vroeger als ik klein was gingen we met het hele gezin naar de Ardennen om myrtilles te plukken. Dat is eigenlijk de bosbes. Ze zijn kleiner als de blauwe bes maar ze hebben een lekkere smaak. De struik is ook kleiner van omvang.

De blauwe bes dat het onderwerp van dit topic is is een cultivar dat ons vanuit de USA komt. Deze bessen zijn groter en groeien in trossen in tegenstelling tot de bosbes dat kleiner is en overal een beetje op het struikje te vinden is.

Sugar; schone foto's! (Ge hebt wel veel gras)

Even een correctie, wat wij als Blauwe bes kopen zijn cultivars van de Amerikaanse bosbes, Vaccinium corymbosum, of kruisingen van Vaccinium corymbosum met andere Vaccinium species (bvb "Sunshine Blue"). De Bosbes die we hier vinden is Vaccinium myrtilus.

Het zijn dus twee verschillende species uit hetzelfde SubGenus, net zoals de Aalbes, de zwarte bes en de kruisbes, of de Framboos en de Braambes

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

@ Frank: Maar waarom wordt die corymbosum dan niet gewoon Blauwe Bes genoemd? Ik kan er nu de Heukels even niet op naslaan, maar is dat niet gewoon de botanische benaming?

Het zou zelfs nog kunnen dat we de benaming "Amerikaanse bosbes" gebruiken oid. Maar een Bosbes is gewoon een andere plant.

Geplaatst:

Maar wat is er marketingtechnisch nou goed aan het gebruik van bosbes ipv blauwe bes? Overigens heb ik de Heukels Flora er eens op nageslagen. Zij noemen de Corymbosum (dus Amerikaanse blauwe bes) een Trosbosbes. Dus misschien zijn de kwekers gewoon recht in de leer...

Geplaatst:

Eigenlijk zou ik je daar een mooi antwoord op moeten geven want ik heb er voor gestudeerd (*kuch*)

'Bosbes' is de Nederlandstalige verzamelnaam voor het geslacht vaccinium.

In deze contreien refereerd 'bosbes' aan een (blauwe) bes aan een heide-achtige plant.

'Trosbes', 'Blauwe bes', 'Amerikaanse bosbes' zou correcter zijn om onderscheid en verwarring tussen andere (in het Nederlands) benaamde species te voorkomen. Het grote publiek kent echter alleen de bosbes als visueel smakelijke vrucht. 'Trosbes', 'Blauwe bes', 'Amerikaanse bosbes' leggen niet de link met deze vrucht en/of de herinnering aan bosbessen.

Geen duidelijk herkenbaar product betekent omzetderving.

Dat mensen zoals u en ik nu een flora bezitten.

Geplaatst:

Dat zou je zeggen, maar we zien in de supermarkt dat de producten van deze planten toch echt "blauwe bessen" heten, en niet bosbessen. Dus de supers, die er normaal gesproken hun hand niet voor omdraaien om de klant te misleiden (denk maar eens aan "wilde spinazie"), gebruiken wèl die term.

Ook in de bes zit een verschil trouwens: bij de bosbes heeft het vruchtvlees ook een diepblauwe kleur. De Blauwe bes is wit met een blauwe schil...

Geplaatst:

Moeilijk om dat te verklaren inderdaad.

Misschien heeft het te maken met de voor die sector geldende afspraken 'eerlijk over ingredienten'

Een voorbeeld

Vanille ijs met..

Vanille aroma (is eigenlijk de stof vanilline en synthetisch)

Natuurlijke Vanille (genetisch gemodificeerde bacterien welke vanilline produceren)

Echte Vanille (Vanilla planifolia)

Alleen echte vanille is de oorspronkelijke, dure specerij. Vanille is echter geen beschermde naam. Het product, in dit geval vanille ijs is niet misleidend omdat het gebruikte ingredient (vanille aroma, natuurlijke vanille) op de verpakking vermeld staat. Je koopt 9/10 natuurlijk geen vanille ijs waar echte vanille in zit.

Bosbes is allicht wel misleidend omdat het product geen bosbes (Vaccinium myrtillus) bevat maar Vaccinium corymbosum. De supermarkt wil geen claim en kiest daarom voor een niet misleidende naam.

Het tuincentrum gaat vrijuit.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik wou net wat struiken gaan planten, maar wat zijn nou goede afmetingen om aan te houden bij het graven van een gat? 30 x 30 x 30 of meer in de richting van 50 x 50 x 50 cm? We zitten wel op veengrond hier, maar daar is ooit een hoop puin en zandgrond overheen gegaan van een ong halve meter, dus ik gooi het voor de zekerheid gewoon vol met een eigen mix van turf, zandgrond en een hoop bladcompost.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Een foto van één van de planten zoals hij er vandaag bij staat. Plant heeft het duidelijk naar zijn zin.

p295922632-5.jpg

Dit is de tweede plant van deze reply tip-voor-het-planten-van-blauwe-bessen-t3777-50.html#p85961 op dit topic, het vat is ondertussen niet meer zichtbaar door de hardhouten afboording.

De eerste blauwbessen zijn hier enkele weken geleden geplukt

p101575999-4.jpg

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Even een vraagje: Gasten gaan voor mij nieuwe aarde meenemen zodat ik mijn Blauwe bessen later over kan zetten in kuipen..ik zie dat ze toch problemen krijgen met de kalkhoudende grond ondanks turf/cocopeat en andere toevoegingen. Nu heb ik precies de tenaamstelling nodig voor de grond voor zuurminnende planten..is dat Rhododendronaarde oid? Weet iemand hoeveel liter aarde er in een stuukkuip gaat?( zoveel als er aan water ingaat ja, maar dat weet ik dus niet van een normale stuukkuip...)Heb ik genoeg aan die aarde of heb ik nog een andere aanvulling nodig?

En een laatste vraag, ik lees hier en daar over het "nijpen" van de lauwe bessen..wat betekend dat precies? Mijn planten zijn niet erg gegroeid dit jaar.

Moet ik dan deze nieuwe takjes inkorten?img770577151343048381.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb mijn blauwe bessen in de volle grond, in pure tuinturf gezet en niet meer vermengd met tuinaarde/-grond.

Ze doen het prima zo.

-

Alwin

Geplaatst:

Rododendron-grond is perfect ja. zou ik nog met een laagje turf aftoppen, en een laagje dennenschors ( franse dennen is prima ) Deze laatsten als de plant erin staat. 50 literkuip ? Je hebt meerdere maten he ?

Ik zou inderdaad geen aarde uit jouw tuin nemen. Is echt veels te kalkrijk.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Hallo Nou zeg dit hele topic doorgelezen en hoop dat ik het goed begrepen heb.

Ik woon in het noorden dus veen zand grond

En kan een blauwe bes misschien van iemand overnemen (het soort weet ik nog niet).

Ik wil deze in de volle grond doen (kan dus,omdat het zand veen grond is .toch?)

Ik hoef er geen compost bij te doen (bestaande uit alle geen vlees etende dieren behalve de koe) en tuin en keuken afval)

Ik heb nog houtsnippers leggen, deze kan ik op de toplaag leggen en zorg voor een mooi plekje in de zon.

En dan zal ik een prachtige struik krijgen die heerlijke bessen geeft afhankelijk van het ras.

.

Een bessenvraag, ik heb ook nog eind vorig seizoen een rode witte zwarte en kruisbes in de volle grond gezet.

Deze hoeven ook geen compost? eigenlijke vraag moet ik die hetzelfde behandelen als de bosbes omdat wat ik uit dit tpoc begrijp dit 1 familie is??

Sorry voor de vele vragen heb afgelopen tijd de groente onderzocht kwa info en het fruit is nu aan de beurt en ben nog zo groen als gras.

Bedankt alvast

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...