Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tip voor het planten van blauwe bessen


sugar

Aanbevolen berichten

Ja daarom had ik ook liever een uitleg waarom deze 3 zijn gekozen in combi, ik zal kijken of ik daar wat uitgebreider info. nog van kan vinden.

Maar opzich is een compost maken voor bv aardbeien leuk en ook nuttig (waneer dat dan wel juist samengesteld is ) maarja ik vindt speciale planten gieren en plantenthee maken voor bemesting ook leuk.

 

de paarsachtige gloed op bladeren zou dan op stikstof tekort wijzen ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dank voor het meedenken. Ik gebruik nu veel zaagsel om paden die ik in het wilde deel van de tuin heb te blijven bedekken. Verder om er bietenwortelenpastinaken in te bewaren. Dan heb ik nog steeds veel zaagsel over. Fijn om te weten dat het maar in minilaagjes op de compost kan, tot nu toe durfde ik het daar niet op te doen. Op mijn blauwe bessen heb ik zoals gezegd een mix van eikenblad en cocopeat gelegd, ik heb de struiken vorig jaar geplant in een mengsel van gewone en bladaarde, gemengd met cocopeat.

Deze tijd strooi ik wat as bij de andere bessen..omdat dat ook kalk bevat zal ik het maar niet bij de blauwe bessen doen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit komt van het Belgisch tuinforum:

 

Houtasse.

 

Na verbranding van zuiver hout is alle organische stof verbrand en schieten er alleen mineralen over. Daarbij is kalium in verhouding sterk vertegenwoordigd: gemiddeld 6 tot 10%. Het K- gehalte is dus zeer sterk afhankelijk van de houtsoort. Daarnaast bevat houtasse veel kalk: 30 tot 35% en bovendien nog 5% magnesium. Ook spoorelementen komen voor.. Houtasse van onbehandeld hout kan dus in lichte dosis gebruikt worden voor groenten met een uitgesproken kaliumbehoefte zoals wortelen, ui, de meeste andere wortelgewassen en aardappelen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat iets bestaands? Mest is van dieren dacht ik, dus is het compost wat mest genoemd wordt?

 

Haha. Dit is nou een vraag voor mij. Al bedoel je het misschien niet als vraag ? Ik ga erop in. Op het gevaar af trouwens dat ik niet volledig zal zijn , en nee, ik niet het woordenboek erbij pak..

Het is wellicht een semantische verwarring. Anders gezegd: wat versta je onder het begrip 'mest' .

 

Mest in deze zin ( Rodo-mest ) is denk ik bedoeld als in het begrip : 'voedingstoffen' , speciaal voor een bepaalde groep planten. Tomatenmest, Aardbeienmest, Buxusmest, Rodo-mest. Ik zie Koert al gelijk op zijn toetsenbord slaan: Marketingtrucs !! Onzin , Lariekoek !! ( = mest met humor )

Mest 'kan' van dierlijke oorsprong zijn. Kan ook zonder. Kan ook van verschillende afkomst zijn , natuurlijke of niet. Kunnen extracten zijn van allerlei aard , sporen bevatten van allerlei herkomst. Toevoegingen van allerlei hoeken en gaten. Het staat er ( als het goed is ) allemaal op vermeld. Dat maakt de gebruiks-toepassing.

 

Rodo -'mest' is voor liefhebbers van zuurdere ingredienten. Schors is vaak zuur ( dennenschors ) Maar kan ook kalk bevatten , net als blad ( essenblad bevat kalk ) eikenblad is zuur. etc etc.

Compost is compost, maar valt ook toe te passen als mest. In lage concentratie dan. De voedingswaarde staat niet voorop, maar is er wel. En is in die zin dus ook in bepaalde mate een vorm van bemesting. Eigenlijk is heel veel een vorm van bemesting. Mulchen is niets anders dan de natuur nabootsen. Zie het als een soort van aanbrengen van de humuslaag in een bos oid. Klopt niet allemaal precies. Maar de voedingswaarde is dan ook klein. Oude koemest heeft weinig echt voedende waarde ( wel een bepaalde hoeveelheid van stikstof bv ) maar wordt als hoofdgift van voedingsstoffen zwaar overschat. Wel is het een prachtige structuurverbeteraar en toevoeger op zand en ook op kleigronden. etc etc. .... ow mens... ik kan nog uren doorbabbelen.

Rodomest kan van gedeeltelijke dierlijke oorsprong zijn , maar hoogstwaarschijnlijk een mix van vanalles. incl. al dan niet chemische toevoegingen. Kijk es op het pak.

 

Eigenlijk geen geld ( hahaha die Koert ) als je kijkt wat er allemaal mee gedaan is....

 

ps. zie dat ik een ruime pagina na deze quote niet gezien had. ... mjaa. voor de moeite laat ik m toch even staan zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de volgende soorten

 

• Brigitta Blue

• Elisabeth

• Duke

• Bluecrop

• Goldtraube 71

 

Heb geen oogst gehad vorig seizoen omdat de geiten van de buurvrouw alles hebben 'opgefret'

 

En volgende week komt er nog bij

• Sunshine Blue

• Chandler

• Elliot

 

Bij mij groeien ze op luchtige redelijk zure grond met een laag sparrenhaksel. Ik zou misschien in de zomer een remorque bosgrond halen van de Ardennen. De Chandler variëteit schijnt héle grote vruchten te geven.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook maar even mijn kaartjes van mijn twee blauwe bessen opgezocht. Beiden Bluetta. + nog een van de Aldi waar ik het kaartje niet van kan vinden.Het zal dan ook wel een Bluetta zijn. Dat was een mini struikje, maar in pot in de kas is hij goed aan de groei...

 

de Bluetta`s hebben - ondanks het feit dat ik op kalkhoudende grond zit- erg goed gegeven vorig jaar, vond zelf de bessen ook lekker.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom kies jij voor zoveel rassen ?

Ik vindt de rassen nogal veel op elkaar lijken dat ikzelf denk aan 1 ras heb ik genoeg.

 

Er zijn toch duidelijk verschillen. Niet alleen in smaak en grootte, maar ook in oogsttid. En kruisbestuiving geeft betere bevruchting

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Sunshine Blue ben ik zelf niet zo heel erg fan van, bij mij is Bluecrop de all-time favourite. Ookal hoor ik ook goede verhalen over Elliot. (zelf nog te weinig ervaring mee om er echt veel over te kunnen zeggen )

 

Wat valt je dan tegen aan Sunshine Blue?

Ik heb het gevoel dat de Sunshine Blue niet goed winterhard is in Nederland.

 

Daar had ik initieel ook wat schrik voor. Maar de plant heeft vorige winter overleefd in een P9 potje ( het is toen vreselijk koud geweest), en als ik de plant vanmorgen bekeek, heb ik de indruk dat hij ook deze winter zonder veel kleerscheuren doorkomt. En het heeft hier nu toch twee weken continu gevroren waarvan de laatste week iedere nacht kouder dan -10°C (en één nacht aan < -15°C).

 

Ik breek dus een lans om deze plant eens uit te testen.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

 

Wat valt je dan tegen aan Sunshine Blue?

Ik heb het gevoel dat de Sunshine Blue niet goed winterhard is in Nederland.

 

Daar had ik initieel ook wat schrik voor. Maar de plant heeft vorige winter overleefd in een P9 potje ( het is toen vreselijk koud geweest), en als ik de plant vanmorgen bekeek, heb ik de indruk dat hij ook deze winter zonder veel kleerscheuren doorkomt. En het heeft hier nu toch twee weken continu gevroren waarvan de laatste week iedere nacht kouder dan -10°C (en één nacht aan < -15°C).

 

Ik breek dus een lans om deze plant eens uit te testen.

 

Ondertussen is het duidelijk dat de plant helemaal geen probleem heeft gehad met de koude. De buitenste bladeren zijn wel bruin verkleurd en dor, maar er zijn duidelijk knoppen aan 't zwellen over de volledige lengte van de takken (dus ook de dunste)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb maar 2 Heerma's erbij gekocht, naast de Goldtraube en Bluecrop die ik al had. Allemaal zo'n beetje dezelfde oogsttijd, ergens in augustus. Ik zie in die link bovenaan dat de Brigitta blue en de Blue heaven ook in augustus te oogsten zijn, zijn er verder nog aan te raden soortjes die rond dezelfde tijd klaar zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zoek je eigenlijk variëteiten die op hetzelfde moment klaar zijn? Ik vind het een voordeel om langer bessen te kunnen plukken.

Darrow rijpt in augustus, met enorm grote bessen, zeer goede smaak.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik nu nog maar 1 plekje vrij heb in de voortuin, ik wou daar 3 planten neerzetten, wel zo makkelijk om dan eentje te kiezen die dezelfde oogstijd heeft. Achter is er eventueel wel nog plaats voor wat andere soortjes die wat vroeger of later klaar zijn, maar ik moet eerst nog maar even kijken of dat lukt ivm ruimte. Oogsttijden zullen waarschijnlijk toch wel iets uiteenlopen zo lijkt me, achter is er volle zon, voor staan ze bijna geheel in de schaduw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Een tip voor het planten van blauwbessen : Ik heb hier zware leemgrond, niet ideaal voor blauwbessen, en dus heb ik mijn blauwbessen geplant in metserskuipen van 75 l.

 

Enkele gaten in de bodem van die kuip en de potten gevuld met een mengsel van turf, potgrond voor zuurminnende planten en denneschors. De planten groeien hier zeer goed. Ik heb één van de planten gerooid (was een plant die ik in een tuincenter had gekocht, zonder correcte benaming, was niet erg vruchtbaar en de smaak van de bessen was ook maar zozo....) en die plant had op een jaar de volledige oppervlakte van die kuip ingepalmd (stond vorig jaar nog in een 5 liter pot).

 

Als selectie raad ik zonder meer de variëteit "Sunshine Blue" aan. Het is hybride Vaccinium (kruising van Vaccinium Corymbosum met een zuidelijker groeiende laagblijvende Vacciniumvariëteit).

Qua smaak komt geen enkele van mijn andere blauwbessen zelfs maar in de buurt. De plant is ook wintergroen en groeit goed (ik ben vertrokken van een klein plantje in een P9 potje... en die is op een jaar tijd flink gegroeid). Enigste nadeel is dat de plant wat kleiner blijft.

 

Enkele foto's van deze manier van planten. Deze blauwbessen zijn vorig jaar geplant en deze winter flink gesnoeid (en ik heb blijkbaar niet alles goed opgekuist, want er lligt nog wat snoeihout....)...

 

p999399509-5.jpg

 

p671293487-5.jpg

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sugar:

Ik bedoelde eigenlijk, ben ik te laat om dit jaar nog een paar besjes te kunnen plukken van een plant als ik hem nu nog koop en plant (in pot).

 

Inmiddels heb ik er al eentje aangeschaft en die staat erg mooi uit te lopen in de achtertuin : )

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...