Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tip voor het planten van blauwe bessen


sugar

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Zou ik niet snel voor kiezen nee. Hoofdreden : aardbeien willen toch echt wel mest, blauwe bessen minimaal. Daarbij komt dat een wortelkluit van een volgroeide aardbeiplant toch wel op z'n minst richting de 40x40 cm gaat met rond de 30 diep. De concurrentie wordt dan wel heel groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik heb de afgelopen dagen dit topic bestudeerd en heb besloten dat ik van de twee beschikbare plekken, in ieder geval de Duke wil planten. De tweede plant mag wat later rijp zijn, maar ik twijfel nog tussen de Elisabeth en de Dixi (of de Blue Haven, Darrow en Bluecrop). Is er iemand die kwa smaak of juist gevoeligheid een van voorgaande aan kan raden?

 

[edit] Oh, en als ik besluit te willen snoeien, in welke maand kan ik dat dan het beste doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de Dixi en Blue haven kan ik niets zeggen. De bluecrop groeit sterk en heeft veel opbrengst bij mij. De Duke daarentegen heeft vorig jaar een probleem gehad van chlorose denk ik en heeft een groei achterstand dus daar kan ik niet zo heel veel goeds over zeggen. Misschien een slechte plant? Hij krijgt in ieder geval hetzelfde als alle anderen.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

ik heb een bluecrop en een patriot. Deze staan net een jaar in mijn tuin, ook in een metselkuip. Wat mij opviel is dat de bluecrop al veel meer vruchten gaf. Ik heb geen verschil in smaak geproefd maar heb ook niet veel bessen kunnen proeven omdat ze steeds op "raadselachtig" verdwenen. Volgend jaar gaat er wel een net overheen. De patriot had nog wel een mooie verrassing in petto, een supermooie herfstkleur die zelfs mijn rode esdoorn overtrof. Hier een foto van de patriot in de herfst

 

SAM2958s26991419975476.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Moeilijk te ijken, mijn ervaring met die toestelletjes is ronduit slecht. Een beter en goedkoop alternatief is de Ph-test dmv tabletjes en gedemineraliseerd water. En die is wel precies. Het enige nadeel is dat je het resultaat moet vergelijken met een kleurcode en dus enigszins subjectief is.

Op zich is dat geen probleem omdat je toch een goed idee krijgt mbt de zuurtegraad.

Bij mij zit de Ph van de grond voor de blauwe bessen tussen 4,5 en 5,5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit mijn grond gemeten met een ph meter. Gebruik je potgrond en een leuk deel turf ( zeg op z'n minst 1/3e deel, of anders half/half ) dan zit je echt altijd goed hoor. Potgrond is vrij neutraal wel en binnen een paar maanden aardig aan de zure kant van zichzelf ( kalk spoelt uit ). Daarbij komt dat de gewone blauwe bes ook wel groeit op neutrale grond. Bosbes is veel kieskeuriger, die wil écht zuur.

Wat vaker gebeurt, is dat mensen met kalkrijk water hun bessen bewateren, en dan doe je heel veel van de grondkeuze teniet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem dit jaar is dat er te weinig regen valt, mijn regenton staat al een hele tijd droog en is dit jaar nog maar éénmaal volledig vol geraakt. Ik geef de blauwe bessen nu en dan dus ook maar kraantjeswater met helaas veel kalk. Voorlopig blijven ze er wel normaal bijstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je het betrouwbaar wilt doen kun je ph-min gebruiken: dat is salpeterzuur of fosforzuur en dan heb je ook een goede ph meter nodig en moet je veilig werken Azijn en citroenzuur worden afgeraden.

had Erny die ph meter niet eens beschreven?

 

ik zet de blauwe bessen altijd in een flink gat met pure turf en geef ze elk jaar een nieuwe schep aan de voet van de plant op de aarde, gaat heel goed (bovendien zitten wij op veengrond)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zien wat het geeft.Ik vertrouw de grond vele liever dan de ph-meter, gekocht voor 13€.

Ik heb zelf geen regenwater maar ik heb een interessant filmpje gevonden waar iemand koffie geeft aan blauwe bessen. Volgens hem leidt dit tot een betere ph-waarde. Het is wel in het Engels, iemand ervaring?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat van die koffie ook al gehoord voor blauwe bessen en strooi af en toe eens wat koffiedrab erbij. Geen idee of het ook effectief werkt maar als ik alles moet geloven van koffiedrab is het een echt wondermiddel (goed voor wormen, grondverbeteraar, anti-slakken, anti-katten,...). Slechte eigenschappen over koffiedrab heb ik nog niet gelezen, dus gooi ik het maar in de compost en tussen de planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...