Nieuw Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 Wavit onderstam kan je niet zo makkelijk vinden en één bedrijf verkoopt niet zomaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 18, 2021 Share Posted September 18, 2021 (edited) Wat is je vraag precies????? Wavit is een zinvolle maar dure onderstam, die voor particulieren nauwelijks te vinden zal zijn in kleinere aantallen (< 250 stuks) Maar er zijn prima alternatieven intussen met minstens zo goede eigenschappen voor pruim of abrikoos. Wavit is een gekloonde selectie uit Wangenheim Fruhkwetse....en zijn de eigenschappen ook min of meer dezelfde. Het belangrijkste verschil zal zijn dat Wavit meer gestandaardiseerd is en Wangenheim wat meer variatie zal hebben in eigenschappen. Maar eerlijk gezegd zie ik voor een liefhebber geen enkele reden om de 3x zo dure Wavit die kweekrechterlijk beschermd is te willen hebben. Een veel goedkopere en rechtenvrije Wangenheim is gelijkwaardig! Ik ken 2 bedrijven in Nederland waar je (alleen in de winterperiode uiteraard) onderstammen kunt bestellen als particulier in wat kleinere aantallen: 1. Aatree https://www.aatreeshop.nl/onderstammen/g-69 (Matige groeikracht o.s. voor pruim in hun assortiment is de Wangenheim en de klassieker St-Julien. Wangenheim is gelijkwaardig aan Wavit, St-Julian weer iets meer groeikracht....maar beide nog goed geschikt voor kleinere boom (...bij pruim is dat toch gauw altijd een meter of 3 hoog en breed!) Wangenheim is een op zichzelf heel redelijke kwets. St-Julian is naast pruim en abrikoos ook goed te gebruiken voor perzik/nectarine en amandel.) 2. Sinds kort is er een grootschalige onderstammenkweker (vooral in vitro - weefselkweek) met een wat eigentijdser assortiment via een aparte webiste voor particulieren. https://www.schramas.com/product-category/prunus/ Zij hebben ook St-Julien natuurlijk (die kun je zelf ook makkelijk kweken vanuit stek). Maar ook de nieuwe Wur S766 voor pruim welke ik je zeker als beter alternatief voor de Wavit kan aanbevelen. Toch nog wat minder groeikracht en lijkt gezonder voor diverse prunus-schimmels. Ook sinds dit jaar zie ik de Krymsk 99 onderstam en dat is ook een kleinblijver. Kan voor pruim,abrikoos en er wordt geclaimd dat ze een zeer hoge opbrengst geeft. Ongeschikt echter op arme zandgronden...dan zit je met St-Julien veel beter. Ik heb er geen ervaring mee...maar zou die zelf zeker eens willen gaan proberen vanwege genoemde eigneschappen. De andere genoemde onderstammen voor pruim hebben aanzienlijk meer groeikracht en lever bomen van minstens 5 meter hoog en breed....wat afhankelijk ook van de groeikracht van het er op geente ras natuurlijk. Edited September 18, 2021 by weknow 4 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nieuw Posted September 19, 2021 Author Share Posted September 19, 2021 (edited) Sorry, ik had te snel gepost in plaats van uitgebreid probleem met vraag te plaatsen. Voor iemand wilde ik graag een laag blijvende abrikozen onderstam bestellen (cadeautje geven), na zoektocht kwam Wavit goed uit omdat het klein blijft (vergeleken met de rest) en veel kan oogsten + het doet goed in normale grond, tijdens zoektocht kwam ik bij een oude topic over gezamenlijk bestelling maar de gebruiker is ongeveer een jaar niet meer actief. Zelf was ik opzoek naar soorten en veel verschillende soorten heb je niet, de meeste worden te groot (meer dan 50%). Trouwens bedankt voor uitgebreide uitleg. Schramas reageert niet terug en Aatreeshop heb ik nog niet geprobeerd, zal een kijkje nemen. Link van Aatreeshop is niet meer bereikbaar en als ik abrikozen onderstam selecteer dan bieden ze niks aan: https://www.aatreeshop.nl/onderstammen/perzik-nectarine-en-abrikoos-ond/g-10000102 Als je betrouwbare bedrijven kent die vanaf 250 bestellingen aannemen dan wil ik die ook wel weten, mocht iemand een grote bestelling hebben dan heb ik alvast een lijst er van. Edit: het mooiste eigenschap was dat bloeien iets later gebeurde. Edited September 19, 2021 by Nieuw Edit: het mooiste eigenschap was dat bloeien iets later gebeurde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 2 minuten geleden, Nieuw zei: Als je betrouwbare bedrijven kent die vanaf 250 bestellingen Groothandels in onderstammen zijn er zeker een half dozijn in Nederland. Zoekmachine en "onderstammen" en je vindt er een heel stel. Het is grotendeels internationale handel, dus ook het Engelse "Rootstocks"kan helpen. Met vanaf 250 stuks van een soort ben je er een kleine klant, maar vast wel welkom. Of die goed spul leveren: Reken maar dat ze zich snel uit de markt prijzen als hetgeen ze leveren geen topkwaliteit (voor wat professionele tuinbouw-aanleverbedrijven internationaal nodig hebben, niet wij als liefhebber!!!) leveren. 4 minuten geleden, Nieuw zei: meer dan 50% van wat???? Bij Schrama moet je gewoon online bestellen. Maar dat kan alleen rond januari/februari waarschijnlijk en zorg dat je de onlineshop waarvan ik je de link gaf gebruikt. Want anders kom je op de groothandels-site waar in aantallen van meerdere 100.000en wordt gewerkt en gedacht, Schrama's heeft over meerdere landen grote in-vitro-laboratoria waarmee ze een van de grote spelers op de wereld zijn! Niet alle bedrijven hebben tijd om hele dagen op allerlei mails te reageren. Vergeet niet dat wij als liefhebbers ongeveer 0,001% vormen van de omzet aan zaden, planten, onderstammen die dit soort bedrijven verkopen. 😁 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nieuw Posted September 19, 2021 Author Share Posted September 19, 2021 (edited) Eerlijk gezegd ik ben maar paar tegen gekomen. Met 50% bedoelde ik grootte van de boom, 100% is maximum dus als zaailing. Had niet verwacht dat Schrama zo groot was, dan hoop ik dat Schrama van Nederlandse bodem komt. Edited September 19, 2021 by Nieuw Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 (edited) Die gebruiker kan nog gewoon onderstammen bestellen in het najaar 🤣🤣 Edited September 20, 2021 by bart646 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts