Bit Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 hier mijn 3 muntsoorten, geen idee welke het zijn dus. In de pot is een afgebroken takje van een potje munt van Albert Heijn die uitgegroeid is tot een plant. deze staat al jaren onder de druif, hij heeft wittige wollige bladeren die nu juist niet zichtbaar zijn, maar daardoor dacht ik aan appelmunt? AH-munt, welke soort? Deze munt is spontaan in de tuin gekomen, notabene in de kruidentuin )) Hij heeft een aparte bloemvorm dus moet herkenbaar zijn. Niet voor mij want voor mij is munt=munt , ik ken de soorten niet, dus wie het weet... graag! Piroska> Die 2e munt in die pot , van de appie, zou me Mentha crispa lijken. Zoals wel eerder in het topic langs gekomen. Kleine onderlinge verschillen daargelaten , lijkt het wel steeds om dezelfde te gaan. Overigens is dat de munt die door velen voor Maroc. munt versleten wordt maar het dus niet is. ( zoals Martinus Ros zegt dus, ik neem hem even als leidraad )Gaan we dus even er vanuit dat die 2e Mentha crispa is. Die 1e foto, ben ik vandaag achteraan gegaan. Op de tuin mijn verzameling goed vergeleken met de foto van jou. Ik kom niet uit op 1 die hetzelfde is of lijkt.Maar. Jouw plant staat wellicht wat donkerder dan de mijne, en dat geeft nogal een groei en uiterlijk verschil. Bladeren passen zich aan aan het licht. Een munt opgegroeid in de schaduw ( of minder zon ) ziet er echt heel anders uit als 1 die opgroeit met 10 uur zon op een dag.De 1e foto moet in de familie van de appelmunt gezocht worden denk ik, want dat is de enige die bij mij witte aren - bloei geeft. Echt helemaal wit. En de andere die dat doet is de echte maroc- munt. Zelfde afkomst. Maar beiden hebben niet dat blad van jou ( = glad zoals ik denk te zien ) Foto van de appelmunt.: Foto van de maroc - munt: Alle andere soorten die ik heb staan zijn of meer roze, hebben geen aren maar kransen , whatever.Ik mis zelf overigens de Mentha longifolia of zoiets ( ook een aar ) , maar die is nog veel wolliger, dus dat is m ook niet. Foto 3 lijkt mij geen munt, maar een foto van de hele polant zou ook iets helpen. Quote
Marinus Ros Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 (aangepast) Die 2e munt in die pot , van de appie, zou me Mentha crispa lijken. Zoals wel eerder in het topic langs gekomen. Kleine onderlinge verschillen daargelaten , lijkt het wel steeds om dezelfde te gaan. Overigens is dat de munt die door velen voor Maroc. munt versleten wordt maar het dus niet is. ( zoals Martinus Ros zegt dus, ik neem hem even als leidraad )Gaan we dus even er vanuit dat die 2e Mentha crispa is. Zelf neig ik eerder naar Mentha Spicata (aarmunt of wat men hier peperpmunt noemt, kauwgom smaak). In geen geval een Crispa want die heeft zo'n verfomfaaid blad.Ik denk dat ik precies dezelfde heb, het blad is iets lichter groen van kleur dan de meeste andere munten, blinkend en zacht. 14 augustus 2013 aangepast door Gast Quote
Bit Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 @ Marinus. Oooow jee. gaan we weer. Heb je het nu over haar 2e foto ? Dat kan toch geen spicata zijn ? de 2e he ? Dat is juist gekreukt blad toch ? Quote
Marinus Ros Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Inderdaad, daar gaat ie weer en dat ligt alweer aan de slechte nomenclatuur. Immers als je googled op spearmint (wat pepermunt is) dan geeft Wikipedia in het Engles dit als zijnde Mentha Spicata.Lees je wat verder dan blijkt ook de kruising Mentha x piperita onder de noemer "pepermunt" te vallen. Kruising van M. Spicata met M. Aquatica) Bekijk je de photos dan is dat toch niet hetzelfde als de munt in pot van photo # 2. En toch smaakt ie naar de klassieke munt kauwgom en neen, het is beslist ook geen marokkaanse munt en ook niet de zogenaamde (Ernest Hemingway's cocktail) "Mojito munt waar ie ook al wel eens wordt voor verkocht. http://en.wikipedia.org/wiki/Peppermint http://nl.wikipedia.org/wiki/Pepermunt_(plant) http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarmunt http://en.wikipedia.org/wiki/Mentha_spicata Mentha Spic. Crispa daarentegen is kruizemunt en daar lijkt ie naar mijn mening helemaal niet op: Het domme is nu dat je die van photo 2 op zowat elke lokale markt of supermarkt te koop ziet (vaak als enige in het aanbod) maar dat geen kat er de juiste naam voor schijnt te kennen. Nog iemand een gokje? Quote
Stan Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 @Piroska, zou je een stuk of wat takjes van de 2de munt mee kunnen nemen naar de MTFD. Zien, voelen, ruiken en proeven kan dan mogelijk wel uitsluitsel geven. En als je dat dan hebt liefst met bloemen(of een foto er van kan ook). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Piroska Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 Bedankt voor het meedenken iedereen! Nooit gedacht dat het zo moeilijk zou zijn Hier wat extra fotoos: (en ja Stan ik neem wel wat mee naar de MTFD) close-up blad van muntsoort 1 de aren munsoort 1, ergens toch heeeeeel licht lila, ze gaan per 3 telkens muntsoort 3, de aangewaaide, de hele plant, hij valt om en kruipt verder muntsoort 3 wat stekjes en dus in jonge staat muntsoort 2, de supermarktmunt, de gehele plant, hij is opvallend donker van kleur, staat halve dag in felle zon, halve dag in schaduw, hij heeft nog nooit water gehad en meerdere hittegolven doorstaan. muntsoort 2, uitlopers. Hij groeit razendsnel, het snelst van allemaal, helaas nog geen bloemen gezien. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 Bij "muntsoort 3" heb ik toch echt wel mijn twijfels of dat een munt is. denk toch van niet. Maar ja, wat dan wél ? Jij kwam van de week met Nepeta cataria op de proppen, dat is dit niet, maar zit wel in de buurt he ?Salvia-achtig bv ? Nepeta soortje ? Ander kruid ? Er zijn tijm-achtigen Calamintha-achtigen enzo die hier op lijken, maar zit ik met dat toch wel wat grotere blad. Ik weet het nog niet.De geur zegt in dezen overigens niet echt veel. Er zijn zat kruidplanten die sterk ergens naar ruiken. Tijm-ruikende kruiden die geen tijm zijn , salvia's die naar munt ruiken , muntsoorten die naar sinaasappel ruiken , whatever. Er is geen munt die zo sterk naar munt ruimt als de Calamintha, wat geen munt is Bij "Muntsoort 2" ( maar de 3e soort in afbeeldingen hierboven ) De munt in pot dus. Martinus komt uit op een Mentha spicata. Raak ik zelf wel erg in verwarring nu, want op pagina 21 van dit topic heb ik een foto staan van een munt welke Mentha spicata zou moeten zijn. En die lijkt toch écht niet op jouw muntsoort 2. Verderop in het topic komen er meerderen voorbij die daar wél op lijken , en die worden binnen de groep Mentha crispa en de maroc- munt geplaatst.Van wikipedia en engelse sites wordt ik echt niet veel wijzer. Eerder wordt de chaos groter. Want wat ik voor onzin op wikipedia allemaal zie aan muntsoorten en foto's die daar aan geplakt worden is echt niet te filmen.De gekreukelde bladoppervlakte van jouw muntsoort 2, maar ook de gezaagdheid van de bladrand, en de overall vorm van het blad , plaats ik in de groep crispa. Niet in de spicata. De spicata groep is veel gladder van bladoppervlak. Dan de bloei. Jouw muntsoort 2 bloeit nog niet ( zal nu wel snel komen ( niet steeds het bovenste voor gebruik plukken dan )) Gaat ie in dotten bloeien ? , in een aar ? in losse kransen ? De bloei is ook een goeie om de munt in een groep te plaatsen. Weten we nog niks zéker natuurlijk , maar dan zit ie alvast wel in een groep. Jouw muntsoort 1. Bloeit heel licht lila dus. Ik zie het nu ook op de foto. Hij is niet echt wit. Dat veranderd nogal wat. Ik ga straks op de tuin kijken weer. En trouwens ook een foto maken van mijn Mentha spicata zoals die nu is. Als dat dan toch geen Mentha spicata is, word ik wel wat verdrietig ... Quote
Bit Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 Muntsoort 2 ?? Zou dit hem kunnen zijn ?. Vanmiddag een foto gemaakt. 1 aar staat nu in bloei, maar bij mij duurde het ook erg lang voor die kwam. Blad is behoorlijk gebobbeld en gekreukt. Het is op wat kleine afwijkingen na vrijwel dezelfde als een andere die ik heb. De een komt van de appie, maar deze van de foto komt van de tuin van een marokkaan bij ons op het complex, die zijn tuin er vol mee heeft staan. Zegt niks natuurlijk of dat dat Mentha maroc zou zijn Ik ga uit van Mentha crispa ( vanwege blad ) Dan nog even terugkomen op de Mentha spicata, die op pagina 21 van dit topic als zijnde Mentha spicata werd genoemd door Martinus. Dit is de plant in het groot en bloei. Blad is glad ! ; wel iets gekreukt, maar dun en meest glad. Al lijkt dat op de foto niet. Dan 3 foto's van munten, In bloei en op uiteindelijke maat. Zwitserse munt ( heb het idee dat deze het dichtst bij komt bij een van de munten van Piroska : De aardbeimunt : En de chocolademunt : Quote
Piroska Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 Die Zwitserse munt lijkt inderdaad zwaar sterk op mijn munt onder de druif Bit! Ook mijn supermarktmunt lijkt wel erg op het plaatje dat je post.Mijn aangewaaide munt die misschien geen munt is, is in elk geval geen wild kattenkruid, dat weet ik zeker, maar wat je zegt over de geur, ja daar kan je gelijk in hebben, het blijft vreemd. Ik neem hem in elk geval mee naar de MTfd Dan kan je hem ruiken, dan ruik je echt zeker te weten munt. Ik hoop dat we nog komen te weten wat het wel is, ik ben zeer benieuwd inmiddels Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Carmen Geplaatst: 25 augustus 2013 Geplaatst: 25 augustus 2013 Hallo iedereen! Vandaag ging ik bij mijn buurman wat munt halen om stekjes te maken voor mijn klasmoestuin.help-mijn-klastuintje-t10913.html Hij weet echter niet welke soort het is. Op aanraden van Stan, post ik hier dus even wat foto's en misschien kunnen jullie mij dan wat wijzer maken . Bedankt hé! Quote
Marinus Ros Geplaatst: 25 augustus 2013 Geplaatst: 25 augustus 2013 @Carmen: volgens mij is dat marokkaanse munt. Mentha spicata 'Moroccan' Quote
Carmen Geplaatst: 25 augustus 2013 Geplaatst: 25 augustus 2013 Dankjewel! Ik zal er eens wat over opzoeken dan se. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 Ik heb er nu een in de tuin staan die naar citronella ruikt.Deze ben ik nog nooit eerder tegen gekomen.Het is zeg maar niet echt een eetbare geur. Quote
Bit Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 Dat is de Citroenmelisse.Lijkt ook wel op munt. Is het niet Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Nee het is volgens mij geen citroen melisse die had ik staan en daar lijkt hij niet op, de geur is ook anders geloof ik.Maar ik begin nu wel te twijfellen. Quote
Bit Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Er bestaat ook een citroen-munt. Maar eerlijk gezegd vind ik die nauwelijks ( wel heel vaag iets ) naar citroen ruiken. Quote
Marinus Ros Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Precies.Overigens heeft Melissa geen echte citroengeur maar een geur die eigen is aan deze plant. Citroenmunt ruikt en smaakt eerder flauw naar citroen. Overigens heeft citroenmunt een blad en bloei aar dat lijkt op die van marokaanse munt.Citroenmunt is echter grauwer van blad en eerder bescheiden qua groei. Quote
Barca4ever Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Kan je eigenlijk van alle muntsoorten ook thee maken? Quote
Bit Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Jawel hoor. Er is er zover ik nu weet 1 die in ieder geval licht giftig is. De polei-munt. ( Mentha pulegium ) . Misschien dat iemand weet dat er nóg een licht gifig is ? Is de watermunt ook niet licht giftig ?Maar de gewone muntsoortjes: allemaal lekker, of minder lekker ( net wat je wil ) Quote
Marinus Ros Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Hoi, Is de watermunt ook niet licht giftig ? Laat ons hopen dat het niet zo is want heel vele hybride soorten stammen af van kruisingen met watermunt.Niet giftig dus. Quote
jarno Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Polei is giftig ja link, maar sowieso zijn alle (gewonnen) oliën van munt giftig, die zijn namelijk te geconcentreerd. Quote
Stan Geplaatst: 20 maart 2014 Geplaatst: 20 maart 2014 Jarno, dat klopt hoor ik heb ook al eens een waarschuwing voor de gewone pepermunt gegeven daar gaat het zelfde op. Enkel als je er een kop thee van maakt kan het niet echt schade aan doen het gaat idd om de etherische olie(o.a. gebruikt om pepermuntjes en van die mintkussentjes te maken) die er van kan worden gemaakt. Dus tenzij je er kilo's van gebruikt in de week is er niet echt enige zorg nodig. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
kleineke Geplaatst: 4 april 2014 Geplaatst: 4 april 2014 in een Aveve (België) of andere tuinzaak vind je al snel een paar muntsoorten...Chocolade, sinaas, marokaanse... Quote http://ingesmoestuin.blogspot.be/
sterrenmeisje Geplaatst: 9 april 2014 Geplaatst: 9 april 2014 Ik heb pas een stekje chocolade munt gehad, man dat ruikt lekker! Alsof je aan een doos After Eight ruikt. Maar het was echt maar 1 stokje met wat worteltjes eraan. Tijdens transport is ook nog het topje geknakt maar ik heb hem in een pot gezet en ziet er toch wel redelijk uit. Hoelang zou het duren voor er meer sprietjes opkomen? Kan niet wachten om hem ook echt te gebruiken.Trouwens munt met doperwten is ook echt een goddelijke combi, en in de couscous salade met marrokaanse kruiden. Quote
Bit Geplaatst: 9 april 2014 Geplaatst: 9 april 2014 Dat groeit vanzelf vlot weg hoor. Geen zorg. Gaat allemaal vanzelf. Aan de vochtige kant houden en op een gegeven moment in een grotere pot. ( dit topic aub niet gebruiken voor eet en thee-toepassingen, daar zijn andere topics voor. Zie daar ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.