geertlaurent Geplaatst: 2 mei 2014 Geplaatst: 2 mei 2014 Ik heb hier "gewone" munt, bananen munt en aardbeien munt. Wat ruikt die laatste toch echt heerlijk naar aardbeien Quote
Doll Geplaatst: 1 juli 2014 Geplaatst: 1 juli 2014 Hoi Ik verzamel sinds kort muntsoorten. Nu heb ik; Pepermunt, Citroen munt, Zwitserse munt, Aardbeien munt, Water munt, Dwerg-water munt, Appel munt, Spearmint en Marrokaanse munt. Allemaal bij de Welkoop en Intratuin weggehaald. Maar hoe kom je in hemelsnaam aan soorten als Chocolade munt, Banaan, Framboos enzo? Ohja en hoe zit dat met het onderling kruisen van muntplantjes? Ik heb ze nu gewoon op de vensterbank staan, verschillende soorten bij elkaar. Is dat slecht? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Welke muntsoorten ruiken ook het zelfde als hun naam? Quote
geertlaurent Geplaatst: 2 juli 2014 Geplaatst: 2 juli 2014 Welke muntsoorten ruiken ook het zelfde als hun naam?Aardbeienmunt, ik vind banaan en chocolade munt niet ruiken naar wat de naam doet vermoeden maar die met aardbei ruikt er best wel naar vind ik. Quote
dennislp Geplaatst: 7 juli 2014 Geplaatst: 7 juli 2014 Voor de liefhebber: lijstje van de diverse muntsoorten die in dit topic vermeld staan. Bijgewerkt t/m pagina 24. BergamotmuntWolmuntMentha Suavolens x piperata "Apple" (*Appel)FramboosmuntMarokkaansemuntBonte appelmuntMentha rotundifolia 'Eau de Cologne' Chocolade muntMentha spicata 'Nigra' (ZWARTE PEPERMUNT)Mentha gentilis var. citrata (Citroenmunt)Gember muntBonte gember muntMentha x rotundifolia 'Variegata' (Ananasmunt)Mentha piperita (x) 'Citrata' (Sinaasappelmunt) Mentha citrata 'Basil' (Basilicum munt)Mentha spec. 'Strawberry' (Aardbei munt)Mentha suaveolens x piperita (Pompelmoesmunt)Mentha x piperita citrata 'Lime' (Limoenmunt)Mentha spec. 'Hillary's Sweet Lemon' (Appel-citroen munt)Mentha arvensis 'Banana' (Banaanmunt)Mentha spec. 'Tomentosa' (fig) (Vijgenmunt)Mentha spec. 'Caraway' (Karwei munt)Mentha arvensis "Lavander" (Lavendel munt)Menta x gentilis ((Bonte) edelmunt)Ginger Mint 'Variegata' Mentha x gracilis (bonte, gestreepte, gember munt) Mentha longifolia 'Buddleia' (culinair minder veelzijdig: magneet voor bijen, vlinders, alles wat vliegt)Mentha spicata 'Nana' (klassieke pepermunt voor thee)Mentha x piperata (klassieker, sterke menthol smaak)Mentha spicata 'Crispa' (KRUIZEMUNT)Mentha x piperita var. piperita 'Agnes' (Duitse munt?)Mentha gentilis (x) 'Variegata' (PALINGKRUID)Mentha requienii (Corsicaanse munt)Mentha x villosa (Cubaanse / mojito munt)mentha aquatica (watermunt)Groene (aar) munt (geschikt voor thee)Engelse watermuntmentha cervinaMentha longifolia 'Buddleia', Hertsmunt (siersoort!)Dwerg watermuntMentha x piperita "Swiss" (Zwitserse munt) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Marinus Ros Geplaatst: 18 juli 2014 Geplaatst: 18 juli 2014 Hoi, Leuk lijstje. En er zijn er nog wel meer maar wie wil beginnen met het samenstellen van een volledig compendium van muntsoorten? Nobody, I guess. Hoedanook, er zijn er die nogal verschillen van wat we ons bij munt voorstellen.Zo is er de corsicaanse munt, en leuk hebbedingetje dat heel kleintjes blijft en er niet in de verste verte als munt uit ziet. Ruikt aards, muntig maar je kan er niet veel mee aan.Zaait zichzelf lustig uit en duikt vaak op waar je hem het minst verwacht. Ik wil hem absoluut in the tuin. Chocalademunt heeft niks met chocolade te maken maar wel met de "After Eight" snoepjes. Straffe muntsmaak dus. En inderdaad, zoals Dennislp al aangaf zowat alle basis-fruitsmaken vind je ook in muntsoorten terug. Leuk, toch? Quote
Kibas Geplaatst: 18 juli 2014 Geplaatst: 18 juli 2014 Ik heb onlangs Mentha reguienii, kruipmunt gekregen (mogelijk bedoelt Marinus Ros dezelfde munt, corsicaanse) . Hele kleine blaadjes, in likeur gebruikt. Schijnt ook in lage dosis ivm de sterke smaak, geschikt te zijn voor de thee. Behalve sterk van smaak ook sterk van geur. Kun je op lopen en het verspreid dan een muntgeur. Geschikt voor tussen tegels. Quote
MrArtex Geplaatst: 18 juli 2014 Geplaatst: 18 juli 2014 Dankzij het forum weet ik eindelijk wat er in m'n tuin staat. Het is dus pepermunt. Nu eens op zoek gaan wat er daar allemaal mee kan gedaan worden. Quote Mijn blog is een feit, wilde ik al heel lang opstarten: www.bloggen.be/chiwiwawa
Gast Bietje Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Oh wat ziet dit er allemaal goed uit zeg! Ik word hier helemaal enthousiast van. Ik wist dat er veel verschillende munt soorten zijn, maar zóveel!! Wie weet hoe ik aan zaadjes kan komen van deze bijzondere munt soorten? Bijvoorbeeld aardbei-munt of bananen-munt.. Ik heb zelf: Kruizemunt, (mentha crispa)Hertsmunt, (mentha longifolia)Pepermunt, (mentha piperita)Marokaanse munt (mentha spicata var. crispa)Ananas munt, (mentha suavolensis 'variegata') en koreaanse munt, (agastache rugosa) Ik zou ook bijvoorbeeld zo graag Indische munt willen, alleen al omdat deze er zo prachtig uit ziet! Oh ja, ik heb nu een paar keer geprobeerd om te stekken maar telkens vergaat m'n stekje ... wie heeft dé gouden tip? Quote
Bit Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Ja ! mooi he ?Mijn verzameling is dit jaar trouwens bijna ten onder gegaan aan het overmatige gevreet van het munthaantje, ma goed. Koreaanse munt / mexicaanse munt ( Agastache ) is dus geen munt. Maar óók mooi hoor, en ook bruikbaar ( zie dat topic )En Indische munt is ook geen munt he ? Is een Satureja. Ook bruikbaar, maar geen munt. Nederlandse namen moet je echt altijd met een korreltje zout nemen Stekken is echt niet moeilijk. Zelfs heel makkelijk . Zijn topics over. Zie zoekfunctie ( vul in : "munt stekken " ) rechtsboven. Quote
Marinus Ros Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Hoi, we hebben het hier over een 'dropplant' en een 'soort van - tijm - plant' toch? Dropplant is Agastache Foeniculum, (een soort met een venkelachtige anijssmaak). Satureja is geen tijm soort maar wel bonenkruid ook al wordt in de handel de Satureja Spicigera (een kruipende variant) wel vaker verkeerdelijk als Thymm Sariette (Fr) aangeboden.Thym Sariette is dan eigenlijk Thymus Satureoides en heb ik bij ons nog nooit aangeboden gezien (niet winterhard wellicht?) Ciao, Quote
Gast Bietje Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 T is ook allemaal zo ingewikkeld allemaal! Zo ontzettend veel soorten kruiden... Quote
Marinus Ros Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Hoi, Het probleem is meerledig: Enerzijds is het zo dat dat er traditioneel niet met de correcte namen wordt omgegaan in de handel (zeker niet op marktplaatsen) en anderzijds is het ook zo dat veel kruidenvarieteiten al bij de basis foutief zijn benoemd. Men is sinds een tiental jaren ADN onderzoek aan het uitvoeren maar dat vergt tijd.... Algemeen ben ik voorstander van het gebruik van de latijnse benaming, dan weet je wat je tenminste koopt. Vooral dan wanneer de aanbieder de soort op echtheid waarborgt zoals de serieuzere kwekers horen te doen (in mijn bescheiden mening). Groetjes, Quote
Bit Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Hier dezelfde gedachte met de toevoeging, dat het allemaal helemaal niet moeilijk is, als je niet alleen maar afgaat op de Nederlandse benamingen.Het gebruik en het verzinnen van Nederlandse benamingen voor tal van planten en plantengeslachten ( groepen ) doet men eigenlijk om het voor de 'consument' makkelijker te maken. Schijnbaar makkelijker.Er zijn Nederlandse benamingen in omloop met het woord 'munt' er in, terwijl de plant in kwestie niets met Munt van doen heeft. Zo ook met tal van benamingen waar je uit zou kunnen opmaken dat iets Tijm zou moeten zijn, terwijl de plant niets met het plantengeslacht Tijm van doen heeft.Dat komt door soms uiterlijke kenmerken of aanwezigheid van overeenkomstige geur. Het is net alsof de naamgevers ( de mensen die vinden dat elk plantje een Nederlandse naam moet hebben ) de liefhebber zwaar onderschat: 'het lijkt op munt' of 'het ruikt naar munt' , dus is het wel terecht dat we het woord munt gebruiken. Behoorlijk irri.Een Agastache is een Agastache en is geen munt. Bergsteentijm is geen Tijm maar een Calamintha ( waar dan weer het woord Mintha in zit ) hahah. Het is inderdaad ( nog een stap dieper ) wat MarinusRosemarijn zegt : De wetenschappers die op genen-niveau bezig zijn, zullen de oude wetenschappers die de Latijnse naamgevingen / klasseringen hebben bedacht nog wel een aantal keer verbeteren.Maar de grote plantenverkoop-ketens hebben ondertussen een hele dikke duim en zien ons liefhebbers voor een stel malloten aan. Een Baldur en Bakker voorop. Voor de oppervlakkiger geïnteresseerden onder ons ( ook niks mis mee hoor ) is het allemaal ook weer geen ramp. Van héél veel valt toch wel thee te zetten. Het is én een mooi plantje ( ook al die nep-munten ) en je hebt thee in veel gevallen. Wat wil een mens nog meer Quote
Marinus Ros Geplaatst: 6 september 2014 Geplaatst: 6 september 2014 Hoi, Inderdaad, Bit.Nog ergerlijker wordt het wanneer dezelfde varieteit om (wellicht) commerciele redenen, onder verschillende benamingen wordt aangeboden. Bij rozemarijn gebeurt dat wel eens vaker. Overigens betekent "Calamintha" "mooie munt". In het nederlands bergsteentijm en ole, ole, het is noch munt noch tijm.Je kan er wel thee van zetten (wat in se dan ook weer geen thee is maar een afkooksel (daar gaat ie weer, de muggenzifter ) maar eigenlijk wil je hem vooral in grote getale in de border. Daar lokt hij met zijn klein wit-blauwe bloempjes massas bijen en hommels.m nog te zwijgen over het schitterende visuele effect. Groetjes, Quote
Beginnertje Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Effe een vraagje! Er is me gezegd geweest om munt het best apart te laten uitkomen, zetten jullie jullie munt samen met anderen, of echt wel apart. Ik zou ook graag munt willen plaatsen. Liefs Quote blog/Beginnertje/
geedee Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Munt woekert nogal....het is de brandnetel onder de kruiden. Zet m apart in een bak zodat de wortels ondergronds nergens zijwaarts kunnen en oogst voordat hij in bloei schiet. Haal de bloemen weg voordat ze zaad gaan vormen anders vind je overal munt Quote
Piroska Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Ik stond vorige week op de pont van Cres naar Krk ( Kroatië) te wachten en vond in de berm behalve mooie wilde Salie (Salvia officinalis) ook een struik munt. Ik heb hem natuurlijk meteen uitgegraven en hij staat nu te wortelen in een emmertje. De blaadjes van de munt roken enorm sterk maar waren slechts 1cm groot. Ik ga hem binnenkort in de tuin zetten en kijken of hij volgend jaar opkomt. Ik ben benieuwd welke soort het is. Ik zal tzt een foto maken, nu heeft weinig zin omdat hij er niet al te florissant uitziet. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Beginnertje Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Heeft munt een minimum oppervlakte nodig, of kan dat simpel in een bloempot? Liefs Quote blog/Beginnertje/
RobO Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 ja een pot van 25 cm is ok maar wel tijdige water geven hè Quote
Bit Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 Dat kan heel simpel in een bloempot hoor. Beter in een pot zelfs; in de volle grond woekert het alle kanten op.. Niet in een té kleine bloempot wel.En is meestal gewoon winterhard, al sterft het 's winters wel bovengronds af. Maar goed, alles daarover staat allemaal al in dit topic. 30 pagina's leesplezier Quote
Beginnertje Geplaatst: 8 september 2014 Geplaatst: 8 september 2014 30pg. Indd is me al opgevallen.Een samenvatting zou handig zijn haha Ik heb vandaag de Kruizemunt en Poleimunt online besteld, deze week verwacht ik ze Superspannend Quote blog/Beginnertje/
Sandra Geplaatst: 12 september 2014 Geplaatst: 12 september 2014 Jeetje wat zijn de meeste van jullie soorten nog mooi vol. De mijne zijn amper boven gekomen . Ik ga ze begin volgend jaar maar eens verpotten en voorzien van nieuwe grond.Ik zoek nog de bergamot maar tot op heden nog niet kunnen vinden.. Maar knippen jullie bij de bloei de toppen er af? Quote groetjes Sandra
Marinus Ros Geplaatst: 13 september 2014 Geplaatst: 13 september 2014 Hoi, Het toppen van de bloei aren stimuleert de bladvorming.Als je dus graag vaak wil oogsten top je, wil je liever de mooie bloemen dan laat je het toppen best. Quote
Sandra Geplaatst: 13 september 2014 Geplaatst: 13 september 2014 Ja ook logisch natuurlijk want dat bevorderd de groei. Volgend jaar vaker toppen. Quote groetjes Sandra
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.