Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Maar is dus wel een kruid dat ik kan proeven dus

on topic..Terug naar de echte muntsoorten!

Geen idee wat voor smaak die heeft maar als je Calamintha met munstsmaak wil dan kies voor de Calamintha Sylvatica "Menthe".

Geplaatst:
Nee het zou een Nepetasoort zijn..

sorry. nee. Is geen nepetasoortje. Calaminta is Calaminta. Er bestaan meerdere Calaminta's waar deze er 1 van is. De meeste Calaminta's geuren sterk ( het blad dan ) net als Munt. Maar heeft er echt NIETS mee van doen. Ook niet met Nepeta overigens.... Ook zijn het allen de beste insectentrekkers voor in de tuin of de moestuin. Munt , Nepeta's , Calaminta's , Monarda's ,

Dat ze Calaminta in het nederlands ook nog es "steentijm" noemen, maakt de verwarring compleet. Met tijm heeft het niets van doen. En ook de anderen niet....

Geplaatst:

Geweldig, op deze manier alle kennis over een plant bij elkaar sprokkelen Ik was inderdaad helemaal het spoor bijster met de info op google.

Geplaatst:

Ik ben ook de weg kwijt..door deze tekst:

Calamintha Nepeta subsp. brauneana

Familie: Lamiaceae

De Calamintha Nepeta subsp. brauneana is interessant voor zijn aromatische bladeren breder is dan de soort type en doet denken aan de Munt...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)
De Calamintha Nepeta subsp. brauneana

Genus (geslacht) is Calamintha, dat is dus de hoofdgroep.

Behoort tot de familie der lamiaceae (zoals de meeste kruiden maar dat heb ik reeds aangehaald hogerop in een vorige post).

Het toevoegsel "Nepeta" duidt er op dat het om een geurende, aromatische plant gaat (zoals er ook het genus Nepeta bestaat en nog andere kruiden met het toevoegsel nepeta, vb: Satureja Nepeta wat een varieteit is van bonenkruid).

Subsp. is de afkorting van subspecies wat ondersoort betekent en wat er op duidt dat er nog andere Calamintha Nepetas bestaan.

Brauneana is wellicht een verlatijnste verbastering van de naam van de vinder, degene die de plant "claimde" en er zijn naam aan gaf, kan ook een plaatsnaam zijn enz. Je ziet wel wat er wordt bedoeld.

Vroeger werden de calamintha soorten ook Acinos + de nodige aanhangsels genoemd maar dit genus is ondertussen opgekuist qua nomenclatuur dus de nieuwe benamingen zijn nu wel betrouwbaar. Dat in tegenstelling tot de tijmsoorten bv waar het nog steeds verwarring troef is.

Alle latijnse namen van de echte muntsoorten beginnen steevast met Mentha eventueel gevolgd door een groepsnaam en dan krijg je vaak een X in de benaming (duidt op een kruising) plus een eigenschap (maar niet noodzakelijk) zoals bv citriodora (letterlijk: naar citroen ruikend) etc.

Je ziet nu waarom ik me altijd blauw erger aan die nietszeggende namen die je in sommige tuincentra of markten e.d. aantreft waar alles munt heet of tijm en je al kenner moet zijn om te weten wat je koopt en dan nog is er geen garantie. Soit....

aangepast door Gast
Geplaatst:

Voor wie graag eens wat anders proeft dan munt bestaan er nog varieteiten met volgende aromas:

- ananas: Mentha x rotundifolia 'Variegata'

me_ananas77781327967378.jpg

- pompelmoes: Mentha suaveolens x piperita

mne_pompelmoes15811327967455.jpg

- appel: Mentha x piperata "Apple" (Volgens mij moet dit Mentha Suavolens zijn gevolgd door een x + naam)

me_apple47791327967893.jpg

- limoen: Mentha x piperita citrata 'Lime'

- appel + citroen: Mentha spec. 'Hillary's Sweet Lemon'

- banaan: Mentha arvensis 'Banana'

me_banana53231327968099.jpg

- basilicum: Mentha citrata 'Basil'

- aardbei: Mentha spec. 'Strawberry'

- vijg: Mentha spec. 'Tomentosa' (fig)

- karwei: Mentha spec. 'Caraway'

- sinaasappel: Mentha piperita 'Citrata' (Orange)

me_orange22621327968212.jpg

-citroen: Mentha gentilis var. citrata (Lemon)

Of de benamingen allemaal correct zijn betwijfel ik maar goed, we doen het voorlopig met wat we vinden.

Ook heb ik het bewust beperkt gehouden tot de meer gekende vruchtensmaken (op basilicum en kummel na), anders is het einde zoek...

De poleimunt bestaat ook in kruipende vorm (a la corsikaanse munt) en hoewel voor de keuken niet interessant tot zelfs giftig(!) kan het best een leuke aanwinst zijn voor de tuin. 5cm, halfschaduw, frisse bodem.

creeping_pennyroyal28421327967339.jpg

En net als je dacht dat je alles had gezien:

- lavendel: Mentha arvensis "Lavander"

me_lavandula17701327967871.jpg

Geplaatst:

Hee die munt heb ik volgens mij ook. Wordt idd 50 cm hoog en heeft prachtige lila bloemen die druk bezocht worden door van alles wat vliegt. Heeft wat wollig blad.

Geplaatst:
Mooie plant Guus! Als het zou lukken zou ik daar wel een stekje van willen

Zoals die woekert moet dat lukken....

Die soort houdt zowat het midden tussen de klassieke munt en de vlinderstruik (Buddleja) maar liever niet in de keuken wat daarvoor is het blad te wollig.

Geplaatst:

@Appelvrouw, ik heb 2 planten in potten staan, kan er wel een keer een stuk wortel afhalen hoor!

Jaa die plant heb ik al velen uren staan plukken voor de snijbloemen, dan worden ze geveild. Mooie plant, maar net zoals je zegt, heel veel vleigende beetjes!

Omdat het kan.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

imag1876---kopie89261336082674.jpg

Ik heb een aantal weken geleden chocolademunt gekocht bij de intratuin. Hij staat nu nog even in het kasje maar gaat over een week of 2 de tuin in. Ik heb hem in een opwelling gekocht, eigenlijk naar aanleiding van jullie enthousiaste verhalen over munt.

Maar hoe kan ik munt nu gaan delen/stekken?

En hoe kan ik de chocolademunt gebruiken?

Geplaatst:
Maar hoe kan ik munt nu gaan delen/stekken?

Mocht de vraag onbeantwoord blijven ben ik zeker dat je hem over drie maanden niet meer beantwoord wil....

Munt woekert namelijk fel en voor je 't goed en wel beseft staat je halve tuin vol. Wil je toch gaan vermeerderen dan kan je dat makkelijk door stukjes van het worstelstel te nemen met een rhizoom (wortelknoop) en die opnieuw uit te planten.

Ook een takje afsnijden en in een glaasje water laten wortel schieten lukt vrij goed.

Zaaien kan ook zelfs.

M.a.w. eenmaal munt, altijd munt dus.....

P.S Recpten specifiek voor chocolademunt ken ik niet maar je zou zo je eigen "After Eight"jes kunnen maken.....

Geplaatst:

Zijn alle muntsoorten eigenlijk even winterhard?

Heb in het tuincentrum ook chocolademunt, bananenmunt en aardbeienmunt gekocht.

Geplaatst: (aangepast)

Neen, niet alle muntsoorten zijn even winterhard of zelfs niet winterhard. De meeste die bij ons te koop worden aangeboden zijn gewoon winterhard.

De corsicaanse munt (Mentha Requinii) b.v. dek je best af en ook dan kan die helemaal verdwijnen om dan terug op te komen in het voorjaar.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bij mij heeft de ananas, sinaasappel, grapefruit munt niet overleefd de rest wel ookal heb ik lang getwijveld over andere muntsoorten of ze nog wel leefde, maar sommige komen gewoon toch later bovengronds en staan er nu prima bij.

Bananen munt blijft ij mij dus wel winterhard.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Hans jouw grapefruit munt stekje heeft het hier wel overleeft in de volle grond. Tot m'n moeder het plantje er van de week uittrok omdat ze dacht dat het onkruid was...

Geplaatst:

Aj nouja mischien zit er nog leven in de wortel of heb je het "onkruidje"" nog gestekt

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Geef toe, munt is dan ook een onkruid.

Nu, als je munt gewoon uittrekt is de kans reeel dat er toch enkele stukjes wortel blijven steken en dan komt hij wel vanzelf weer aan het oppervlak.

Geplaatst:

Wij hebben een deel van onze tuin overgenomen vorig jaar van de buren toen.

Hierin vond ik afgelopen week een bont soort munt.

Ruikt erg lekker!

Iemand een idee welke dit kan zijn?

( hij komt zelfs tussen de stoeptegels omhoog )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...