redzebra Geplaatst: 6 november 2021 Geplaatst: 6 november 2021 (aangepast) @Roland als je iemand kent om even een drilboor te lenen, dat gaat een pak sneller dan in stukken te slijpen, tenzij je die natuurlijk wil hergebruiken. Geen idee hoe bij hun de fundering zit en je moet alles vrijmaken, Misschien ook busje WD40 meenemen voor het geval @DiederikS je oplossing voor een fundament is creatief en aanpasbaar, toch zitten daar enkele nadelen aan : de sterkte wordt niet meer bepaald door je fundament maar door je bevestiging, het hoekijzer ziet er wel stevig uit, de bevestiging allerminst. De sterkte wordt nu bepaald enerzijds door de schuifkracht op de bovenste bout anderzijds door de diameter van de onderste, bij een verzakking gaat geen van beide dit houden. Het fundament moet juist onder de draagstructuren van de serre zitten, die krachten zijn enorm daar gaat een M8 -12 boutje niet tegenop. Als je schrik hebt voor verzakkingen is het beter om te werken met keilbouten in je beton onder de draagpunten, dan kan je alsnog later hoogte aanpassen. 6 november 2021 aangepast door redzebra Quote
Petra Tuinierster Geplaatst: 21 november 2021 Geplaatst: 21 november 2021 Ik ga volgend weekend een kas afbreken die lijkt op deze foto's. Ik heb al veel tips hier in topic gezien. Ik begreep dat deze type kassen lijken/zijn van Dave Storm of Stappaerts en dat daar montagehandleidingen van zijn. Heeft iemand die misschien voor me? Quote
Swa Geplaatst: 28 november 2021 Geplaatst: 28 november 2021 Ben beetje laat met het antwoord, waarschijnlijk is de demontage van jouw kas al achter de rug. Ik hoop dat het goed gegaan is en meeviel. Mijn tip zou geweest zijn om alles goed te bekijken tijdens de demontage, en zeer veel foto's nemen (3x zoveel dan je denkt nodig te hebben). Meet zeker ook op welke afstand de hoeken exact staan en de middelste fundering als die er is. Dat is super belangrijk, al de rest volgt daarop vanzelf. De handleiding van Stappaerts heb ik gehad maar die was eigenlijk zo slecht dat ik er maar weinig aan had. De volgorde van montage was ok, maar de uitleg was vaak verwarrend en de foto's die er bijzaten onvoldoende duidelijk. Quote
Roland Geplaatst: 29 november 2021 Geplaatst: 29 november 2021 De kas is gedemonteerd. Dag 1 hebben we al het glas eruit gehaald en op een glasblok geplaatst. Het glas veilig demonteren duurde ca 3 uur. Hierna hebben we het frame gedemonteerd en alles ingeladen. Thuis hebben we van 18:00 tot 23:00 alles uitgeladen zodat het alvast op de moestuin ligt. De volgende dag hebben we met 3 man de fundering eruit gehaald. De betonnen poeren ging best goed. De lange betonnen platen van 40cm hoog en 3,3 meter lang waren te zwaar en heb ik in 2e geslepen. Nu binnenkort de kas weer gaan opbouwen. ps 2 ramen waren al gebroken en we hebben er zelf 1 gebroken. Dus ik kan nog wat nieuwe glasplaten gebruiken. Quote
Roland Geplaatst: 4 december 2021 Geplaatst: 4 december 2021 Zou het kunnen dat de vorige eigenaar de fundering en stalen geraamte al niet helemaal perfect had geplaats of hoort onderste zo: Fundatie LinksVoor waarbij de paal eigenlijk precies in de hoek staat tegen de glaslatten: RechtsVoor waarbij de paal eigenlijk precies in de hoek staat tegen de glaslatten: Voor langs deuropening waar de staanders tegen de glaslatten zitten: LinksAchter waar behoorlijk veel ruimte zit tussen de staander en de glaslat: RechtsAchter waar ook iets ruimte zit tussen de staander en glaslatten maar minder dan linksachter: Quote
sluipwesp Geplaatst: 4 december 2021 Geplaatst: 4 december 2021 In de professionele tuinbouw zal de stalen poot altijd in het midden van de betonnen paal staan, zoals bij de laatste foto. Misschien had de vorige eigenaar een reden om het anders te doen zoals op de eerste foto's maar ik zie niet waarom. Het lijkt mij voor de stevigheid niet veel uit te maken omdat de betonnen paal ingesloten is en dus moeilijk kan gaan 'wandelen'. Als je het zou willen veranderen moet je volgens mij ook nieuwe gaten in de goot boren en dat is ook niet ideaal. Quote
Roland Geplaatst: 2 januari 2022 Geplaatst: 2 januari 2022 Vandaag de nok proberen te monteren, ik heb hem echter weer afgebroken want zonder glas erin is hij zo slap. De spanten hangen maar net vast. Dit ondanks het aanspannen van de nok met de draadspanners. Ook heb ik bij de eerste spant 1cm ruimte bij de nok. Ik geloof nooit dat die een glasplaat kan houden. Die drukt de nok weg en valt erdoorheen. Misschien dat de nok dus toch te hoog zit. Echter wordt de hoogte bepaald door de staanders en daar heb ik niets aan veranderd. Ik heb nu van deze Nokstormbeveiligers nagemaakt en hoop dat daarmee de spanten vaster komen te zitten. Quote
Roland Geplaatst: 2 januari 2022 Geplaatst: 2 januari 2022 Bij de vorige eigenaar zat er ook ruimte tussen een spant en de nok, zie rode pijl. Hoe zou ik dit kunnen verbeteren? Geen idee waarvoor dat houtje diende. Quote
Roland Geplaatst: 4 januari 2022 Geplaatst: 4 januari 2022 Wat is het verschil tussen een euro 20 en euro 30 afdichtingsrubber voor de ramen? ik denk dat ik euro 20 heb, maar hoe kan je dat controleren. En waar zou je die rubbers kunnen bestellen? Quote
Roland Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 Helaas hebben mijn 2 dakvensters de wint van afgelopen nacht niet overleeft. Het profiel zit in de nok geklikt maar dit was schijnbaar niet genoeg om het venster vast te houden. Bij 1 is zelfs het aluminium profiel in het midden doorgebroken. Die is onherstelbaar. De andere is nog wel recht te buigen maar omdat deze vensters een zwakke plek zijn leg ik denk ik het dak dicht met vast glas. (tenminste als hij de storm morgen overleeft) Moet ik alleen een andere manier vinden om de kas voldoende te doorluchten in de zomer. Quote
sluipwesp Geplaatst: 17 februari 2022 Geplaatst: 17 februari 2022 Dit zou niet mogen gebeuren en is heel jammer... Ik vermoed dat het luchtraam niet juist in de nok is gezet. Als ik het goed ziet moet je bij deze nok het luchtraam in het nokprofiel laten vallen door het ongeveer 90 graden open te houden. Het profiel van het luchtraam valt dan over het profiel van de nok en als je het luchtraam laat zakken kan het niet meer uit de nok los komen tenzij je het luchtraam weer heel hoog open zet. Quote
DiederikS Geplaatst: 20 februari 2022 Auteur Geplaatst: 20 februari 2022 (aangepast) On 11/6/2021 at 9:14 PM, redzebra said: @Roland als je iemand kent om even een drilboor te lenen, dat gaat een pak sneller dan in stukken te slijpen, tenzij je die natuurlijk wil hergebruiken. Geen idee hoe bij hun de fundering zit en je moet alles vrijmaken, Misschien ook busje WD40 meenemen voor het geval @DiederikS je oplossing voor een fundament is creatief en aanpasbaar, toch zitten daar enkele nadelen aan : de sterkte wordt niet meer bepaald door je fundament maar door je bevestiging, het hoekijzer ziet er wel stevig uit, de bevestiging allerminst. De sterkte wordt nu bepaald enerzijds door de schuifkracht op de bovenste bout anderzijds door de diameter van de onderste, bij een verzakking gaat geen van beide dit houden. Het fundament moet juist onder de draagstructuren van de serre zitten, die krachten zijn enorm daar gaat een M8 -12 boutje niet tegenop. Als je schrik hebt voor verzakkingen is het beter om te werken met keilbouten in je beton onder de draagpunten, dan kan je alsnog later hoogte aanpassen. Ik heb hier destijds niet op gereageerd omdat het nogal een faît accompli was. Ik heb overigens 4 van die bevestigingen aangebracht, waarvan 3 aan de kant waar de kas het minst beschut staat (zuid-west). Na Corry, Dudley en Eunice kan ik denk ik wel de conclusie trekken dat het toch echt afdoende is geweest. Ik heb heel kort even in de kas gestaan, en mijn indruk is dat die nog eerder uit elkaar waait dan dat hij gaat schuiven. Het ging echt als een malle tekeer, je zag de spijlen naar binnen buigen bij elke windstoot. @Roland Ik hoop dat je kas de storm heeft overleefd, zo zonder dakraam. 20 februari 2022 aangepast door DiederikS 1 Quote
Roland Geplaatst: 25 februari 2022 Geplaatst: 25 februari 2022 De kas heeft de storm zonder dakraam overleeft. ik heb wel houten platen in de open delen gezet. De andere kassen op het complex hebben veel schade waarvan sommige total loss. Quote
DiederikS Geplaatst: 25 februari 2022 Auteur Geplaatst: 25 februari 2022 (aangepast) Fijn om te horen, ik hield eerlijk gezegd m'n hart vast toen ik je foto zag. Kan je niet een frame (laten) maken van 4mm metaal, dat je als een raam in de spijlen schuift, en daarin/-op een raam aanbrengen? Ik moet zeggen dat ik de normale constructie dikke ellende vind: het is lastig om je glas er heel in te krijgen, compleet is de boel loodzwaar en onhandig om de goede plek te krijgen, etc. Dat moet toch beter kunnen. 25 februari 2022 aangepast door DiederikS Quote
Ton D Geplaatst: 25 februari 2022 Geplaatst: 25 februari 2022 Ik denk dat sluipwesp gelijk heeft. Je kan naar Geraerts kassen bellen maar die hebben dit raamtype niet meer. Jammer want dat is redelijk dichtbij je. Deze vorm ramen komen alleen voor in oude type kassen. Zoals bij die van mij... Maar in Hoeven zit Embregts kassen, en die heeft ze. Ik zou de maat meten en even bellen. denk dat je ook de passende ruit kan krijgen. Dat frame kan je er inderdaad eenvoudig in kantelen. dan zet je raam een 30cm open en schuif je de ruit er zo in, ruit vergrendelen en je bent weer klaar. Quote
Roland Geplaatst: 27 februari 2022 Geplaatst: 27 februari 2022 De kas van de buren heeft het helaas niet overleeft en is in duizenden stukjes in mijn tuin gekomen (Veiligheidsglas). moet ik dit glas verwijderen of kun je de kleine stukjes glas ook als kleine kiezelsteentjes zien? Quote
DiederikS Geplaatst: 2 maart 2022 Auteur Geplaatst: 2 maart 2022 In principe zullen je buren de zooi moeten verwijderen als jij dat wilt, lijkt me. Wellicht niet erg sympathiek, gezien de geruïneerde kas... Maar om je vraag te beantwoorden: "Veiligheidsglas valt uiteen in onscherpe stukken waardoor de kans op ernstig letsel wordt weggenomen." Lijkt me dus dat je er weinig last van gaat hebben. Quote
Amrutten Geplaatst: 2 maart 2022 Geplaatst: 2 maart 2022 Als er elektriciteit is op je complex zou je ook met een bouwstofzuiger kunnen proberen. Quote
Roland Geplaatst: 28 maart 2022 Geplaatst: 28 maart 2022 (aangepast) Het dakraam wordt bij 35* ca 7 cm open gedrukt door de automatische dakopener en bij 45*C ca 10 cm. Is dat altijd zou of zou de dakopener het raam veel verder moeten openen bij deze hoge temperaturen? Tot hoe ver zou je het raam kunnen openen voordat hij boven uit dat kliksysteem los schiet? 28 maart 2022 aangepast door Roland Quote
DiederikS Geplaatst: 30 maart 2022 Auteur Geplaatst: 30 maart 2022 Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "voordat hij boven uit dat kliksysteem los schiet", maar bij mij gaan de ramen in ieder geval een stuk verder open bij lagere temperaturen. Wellicht zijn die uitzetstaafjes bevroren geweest? Je moet ze er uithalen als het serieus vriest, daar kunnen ze niet tegen. Quote
Roland Geplaatst: 10 mei 2022 Geplaatst: 10 mei 2022 @DiederikS Wat worden bij jou de temperaturen in de kas. Bij loopt de temperatuur al op naar 50*C met geopende deur en raam. Wat zou beter werken, een schaduwdoek in de kas maken of temperzon gebruiken? Quote
Swa Geplaatst: 10 mei 2022 Geplaatst: 10 mei 2022 De automatische ramen beginnen open te gaan vanaf 18°C en staan helemaal open rond de 23°C. Temperatuur liep gisteren in de serre op tot 28°C (meter ligt in de serre in de schaduw). Ik laat het liever niet over de 30°C gaan, planten vinden dat ook niet zo leuk. Momenteel is het hier mooi zonnig weer en dan gaan beide deuren overdag volledig open. Eentje op noordkant en eentje op de zuidkant. Tenzij er wind is, dan sluit ik de zuidkant uit voorzorg af. Vanaf volgende week blijft de voorspelling boven de 10°C 'nachts en dan zullen de deuren blijven open staan. Vorig jaar, het was zelden extreem warm, wat schaduw gegeven door een P17 doek vast te maken langs de buitenkant, maakt een enorm verschil in temperatuur. Dit jaar wil ik ook een soort gordijn in het dak hangen, over een paar stalen kabbeltjes. Quote
DiederikS Geplaatst: 11 mei 2022 Auteur Geplaatst: 11 mei 2022 (aangepast) Ik heb zelf van dat fleecespul waarmee je planten in de winter kan beschermen, losjes langs de zuidkant van de kas gehangen. Wel binnen, over waslijntjes die ik over de hele lengte van de kas heb gespannen. Helpt volgens mij best wel wat, zet de planten iig niet vol in de zon. Automatische ramen en deur doen de rest. 11 mei 2022 aangepast door DiederikS Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.